Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-07, 11:55
Medlem
Ajaxxs avatar
Jag har på senare tid blivit intresserad av det som jag tror kallas "abstrakt konst" och funderar på att köpa ett eller flera verk, eventuellt av en konstnär som heter Jonas Gerard. Dyrt men fantastiskt.

Jag har funderat på hur dessa "abstrakta" konstnärer tänker när dom komponerar dessa tavlor, se: http://www.jonasgerard.com/abstract_01.html

Jag har även tittat på Jonas G på youtube t ex. http://www.youtube.com/watch?v=1I1lfe1ngtc och det ser ut som att allt sker på instinkt och snabbt. Jag inser dock att det måste ligga planering bakom för att få balans i kompositionen etc. eller är det endast känsla och kompetens?

Finns det någon som kan kasta lite ljus på detta?
Citera
2011-08-07, 12:48
Medlem
ok.s avatar
Tror det är väldigt individuellt huruvida man planerar en sådan här tavla eller inte. Tror dock att många går på känsla utifrån en liten idé, som hela tiden utvecklas och ändras under målandets gång. Humör spelar nog ganska stor roll i det hela också.
Citera
2011-08-07, 14:22
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Underbar konst!

Jo, man tänker mycket på vilken känsla man vill förmedla.

Sen över hur man gör det, vilka färger och former passar för att ex ge betraktaren en känsla av melankoli, eller glädjen över att man sett något vackert ?

Man kan också föra in en viss samhällskritik som kanske inte kommer fram de första gångerna man studerar målningen, men såsmåningom ser man ett visst mönster.

Det är också tjusningen med abstrakt konst, att alla kan läsa in olika saker i målningen som förstärker känslan man först fick.

Men är man duktig på psykologi kan man måla den så att man vet exakt hur betraktaren kommer att reagera.

Det kräver dock stor talang!

( målningarna av Jonas Gerard är fantastiska, men oavsett konstnär och pris så ska du bara köpa konst som betyder något speciellt för just dej )
Citera
2011-08-07, 18:09
Medlem
luciddreamers avatar
Brukade tänka så lite som möjligt när jag gjorde abstrakt konst.
Låta intuition och fantasi ta över.

Fick de bästa resultaten när jag lekte väldigt fritt
med materialet (färgerna, penslar och olika tillhyggen ;-)

Leka med materialet och ha så lite planering som möjligt
funkade bäst för mig.

(När jag sen fokuserade på att arbeta enbart kommersiellt
och icke-abstrakt så gjorde jag tavlor jag visste skulle slå. Dvs allt
jag gjorde var kalkylerat. Sorgligt nog gick folk på det.)

Senast redigerad av luciddreamer 2011-08-07 kl. 18:12.
Citera
2011-08-29, 04:37
Medlem
Ganska säker på att det finns olika riktningar inom abstrakt konst.
Vissa grejer är ju rent "improvisatoriska", t ex när man låter "slumpen" styra vad som händer.

Annan abstrakt konst handlar om att reducera föremål ned till deras yttersta geometriska arketyper på ett sådant sätt att de knappt är igenkännbara.
Citera
2011-09-10, 19:19
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag har rätt svårt för konstnärer som kör med återkommande manér och effekter.
Den här Jonas G. verkar göra just det, men jag måste ändå erkänna att jag gillar en del färg- och formkombinationer.
Men det blir liksom för mycket av det, och det känns för ytligt.
Det finns tjugo på dussinet av målarkluddar som gör till förväxling liknande bilder, det är inget originellt längre.
Många av dom skulle säkert visa sig mediokra i ett mer avslöjande medium, som t ex teckning.
Det är relativt lätt att skapa starka effekter med yviga gester och färger i stort format.
Kundkretsen tror jag i huvudsak består av brackor som har förläst sig på glättade inredningsmagasin.
Citera
2011-09-10, 19:46
Medlem
Monkeyspanks avatar
De tänker abstrakt helt enkelt.
På 20-40 talet gick det väl an, under förutsättning att du hade en rik familj.
Men 50-70-80 talet var man sinnessjuk om man försökte utleva sina konstnärliga verk och blev tvångsintagen på Långbro.
Saatana....
Citera
2011-09-15, 22:06
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
De tänker abstrakt helt enkelt.
På 20-40 talet gick det väl an, under förutsättning att du hade en rik familj.
Men 50-70-80 talet var man sinnessjuk om man försökte utleva sina konstnärliga verk och blev tvångsintagen på Långbro.
Saatana....

Njaa. Inte riktigt va?

Hur tänkte Miles när han jazzade loss på trumpeten.
Hur tänker en vanlig tjome när han dansar lite halvpackad på en klubb?

Lite improvisation. Lite lek. Man hittar något man gillar som även fångar andras (köpare eller andra konstnärers) intresse, och så kör man på det.

Så tänker jag mig det iaf.
Citera
2014-07-08, 12:23
Medlem
hobbykonsts avatar
Allt börjar med en klick helt enkelt för mig. Brukar nästan aldrig ha något i tanke när jag börjar måla. Börjar se ett mönster eller figur när jag har börjat och utgår ifrån det.

En del av tavlorna följer inget direkt mönster. Men på slutet brukar det bli något som skapar en rödtråd. Men det som är gemensamt för mina tavlor att det är alltid någon typ av figur. Om det är en människa eller ett djur är lite olika.

Men jag går ju inte helt nutts direkt, finns ju en del som verkar vara helt sinnessjuka. Definitionen av konst är ju oändligt bred. Såg på liljevalchs förra året en kort film där någon hade satt i klämmor i sin vagina och drog i det i trådar. Men tydligen så är det konst också
Citera
2014-07-08, 22:17
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Jag inser dock att det måste ligga planering bakom för att få balans i kompositionen etc. eller är det endast känsla och kompetens?

Allt sånt och en himla massa träning. Och sen måste man ju som sagt och som andra sagt ha nån tanke eller utgångspunkt.

Vissa utgår från komposition och musikteori.
Andra utgår från naivism.
Somliga utgår från expressionism,
andra från surrealism och det omedvetna,
Vissa gillar action painting.
Och ytterligare några ser det abstrakta som uttryck för något sublimt och religiöst.
Citera
2014-07-14, 12:22
Medlem
jag tror inte det går att svara på den frågan. inspiration och att vilja få ut något av det, jag vet inte hur de tänkte men för mig spelar det ingen roll. jag tror mig någonstans känna något bakom tavlan, men det är bara min uppfattning och jag kan aldrig veta om det är sant

I LOVE ART ARE U LIKE ME?
http://www.artgeist.se/tavlor/abstrakt-tavlor.html?p=2
Citera
2024-07-22, 22:36
Medlem
Actuallysos avatar
Ja för mig så tänker jag inte överhuvudtaget när jag målar abstrakt. Jag vill bli överraskad och låta det flöda. Efter ett tag är det nästan som att målningen tar över och det ena ger det andra. Den intellektuella och estetiska biten kommer in långt senare. Gillar att mixa material " mixed media ". För att uppnå önskade resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in