Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-08, 19:23
Medlem
vargvids avatar
Precis som min frsta odlingsdagbok (https://www.flashback.org/t1122663) s gr jag det hr fr fr skojsskull fr att dokumentera det jag gr och ven att jag har funnits ett form av intresse att odla saker men har aldrig ftt mjligheten att odla ngot frens nu.

Vad ska jag gra?
I min frra odlingsdagbok s odlade jag Svamp som dom flesta kanske kommer ihg (Avarius Myceliumbox B+ kit) som jag fick fram flera flushs ifrn tills mina freldrar hittade odlingen och jag blev tvungen att slnga allt. Men nu hade jag tnkt att odla San Pedro (http://www.azarius.net/smartshop/gro...pedro_growkit/) och Peyote (http://www.azarius.net/smartshop/gro...eyote_growkit/) d dom bda r kaktusar s kommer inte mina freldrar tro p att det r drogrelaterat utan fr att jag gillar att odla. Varfr jag gr det hr r fr att jag finner ett intresse att odla annorlunda saker, som t.ex svamparna tyckte jag var hur kul som helst att odla. Dremot s skulle jag ocks vilja gra en Peyote soppa ngon dag.

Vad r ett det fr ngot jag har kpt hem?
Precis som svampkiten s r det odlingskit dr man fr med en instruktionsbok och allt man behver fr att klara sig. Bunkar, jord, stenar? (i en pse) ect fljer med. Kostade drygt 100kr styck. Kommer att g igenom mer om vad jag fick med i kitet senare i trden.

Vad ska du gra med Kaktusarna?
Soppa, trippa? Bra frga! Men precis som svamptrden jag vill inte ha PM med att ngon vill kpa dom. Alla pm kommer att bli rapporterade!

Mina egna tankar om det hr
Efter odlingen av svamparna s blev jag otroligt sugen p att brja odla ngot mer. Jag kollade upp hur man odlade saker man hittade i vilken affr som helst, tomater, lkar bla bla men det verkade spass trkigt att odla. Det var inget unikt eller spnnande med dom. Jag kollade upp ven upp hur man skulle kunna odla Hampa men d skulle det bli ett sdant jvla liv hr hemma ifall jag blev upptkt, och d hittade jag kaktusarna. I mnader har jag kollat p dom och tnkt "fan ska jag gra det eller inte?" och tillslut s blev det s att jag bestllde hem en peyote och en San pedro growingkit ifrn Azarius (tillsammans med ett paket salvia som jag aldrig fick ) men hur som helst s blir det hr spnnande. Fr tillfllet sitter jag p jobbet men vet att paketet ligger hemma, drfr skapas den hr trden ifall det finns ngra andra som kanske knner sig intresserad av att brja odla men kanske inte vgar och fr lite inspiration. Va jag lser ifrn beskrivningen s borde det hr inte vara allt fr svrt.

Nr jag kommer hem (23:00) ska jag brja processen, och jag kommer ven ta bilder p hur det ser ut, va jag gr och resultat, dag per dag rapporter.

[update 1]
Lser om att det kommer ta drygt ett r fr San Pedro att bli "vuxen" men gr snabbare fr Peyote. Ja det var ju lite synd att lsa det nu, men men. Det blir nog skoj iallafall
Senast redigerad av vargvid 2011-08-08 kl. 19:45.
Citera
2011-08-08, 23:11
Medlem
vargvids avatar
Dag 1, Frberedelserna

Jag har precis kommit hem, ivrigt som ett barn p julafton plockat fram dom tv growingkitsen och pbrjat frbereda de tv boxarna. Knde mig lite pirrig och nervs nr jag stod dr och hll p.

Bda boxarna innehll exakt samma saker med samma instruktioner, de nda skillnaderna var att man fick med olika frn. (se bild)
Peyote kitet med allt innehll : http://i55.tinypic.com/11axx8y.jpg
San Pedro med allt innehll : http://i53.tinypic.com/2h74c9k.jpg

Efter ha slngt ihop allt efter ha fljt instruktionerna + how to videon p deras hemsida s ska man slnga in allt i micron i 30 minuter, lite bkigt tycker jag d det kommer ta tid, men d san pedro lg inne i micron s slngde jag ihop Peyote kitet vilket tog mig kanske drygt 5-10 minuter att dra ihop. Det som jag tyckte var en stor nackdel var att man skulle gra hl p baksidorna av sjlva boxen som kom med, det var inte att man skulle gra sjlva hlet som var kast utan att boxen i sig gick snder ltt (http://i51.tinypic.com/25zh7k0.jpg) och kul s hade man en spricka mitt i alltihoppa. Frhoppningsvis s har ingen skada hnt.

Status precis nu : Vntar.
Bild : http://i55.tinypic.com/205r41c.jpg

Nu s ska jag bara vnta drygt 10-15 min till s kan jag fortstta med nsta steg vilket r att jag ska fra ver allt som ligger i bunken i micron till sjlva kitets egna bunke fr att sedan blta ned det lite och lgga ner frna.
Senast redigerad av vargvid 2011-08-08 kl. 23:14.
Citera
2011-08-08, 23:22
Medlem
Sagads avatar
Trevligt med folk som odlar kaktusar och tack fr lnkarna till grow-kitsen.
Har sjlv funderat p att brja odla peyote och san pedro.
Trkigt att det tar s lnge fr dom att vxa men kan bli ett par rsprojekt. Kommer flja detta.
Citera
2011-08-08, 23:37
Medlem
Karmellkungens avatar
Trevligt projekt, kommer att fljas.
Jag sjlv skrdade lite annat idag
Citera
2011-08-09, 00:13
Medlem
vargvids avatar
Update

Jag kom p ett fel jag har gjort, man skulle inte ha slngt i all jord p en och samma gng som jag gjorde utan sparat jord fr att lgga p senare i toppen. Aja jag hoppas att det inte gr ngon strre skillnad.

Men nu har bda boxarna sttt i micron, frna har blivit plaserade och jag har stllt bda boxarna vid mitt fnster dr dom ska st, enligt manualen s ska det ta 1-2 veckor (och kanske mer) innan ngot kommer fram. Boxarna ska ven st i 20-30 grader, men grna runt 23 grader men eftersom jag inte direkt kan kontrollera exakt hur mnga grader det r i mitt rum s skippar jag det. Precis nu r det drygt 25 grader i rummet dr dom str i. Och ifall jag har frsttt manualen rtt s ska man se till s att jorden r fuktig fram tills dom blir lite ldre d man ska frska ge dom ett mer "naturlig" frhllande med lite vatten.
Bild : http://i56.tinypic.com/wtvk8w.jpg

Jag tycker att videon jag sg r lite oklar p hur man ska gra efter man har slngt ihop hela ldan, va fr ljus ect den ska ha. Manualen sger att boxarna inte fr st i direkt solljus frens dom har blivit ett r gamla, efter 2-3 mnader s kan dom st i indirekt solljus. Vet ngon mer om den hr punkten fr man grna bertta om va som blir bst, ifall jag ska ha dom stende vid datorn 2-3 mnader eller ifall jag ska ta och lta dom st dr dom str nu fast jag har persienner neddragna.

Det hr var KLART mycket jobbigare n att odla svamp, men svamp r en riktig nybrjar grej s det gr inte s mycket. Blev lite sugen p att bestlla hem svampkit igen, vilket nog blir till den 25te.
Senast redigerad av vargvid 2011-08-09 kl. 00:16.
Citera
2011-08-15, 23:05
Medlem
vargvids avatar
Update!

Det har nu gtt 7 dagar och jag ser skymten av en halv cm lng liten kaktus som brjar sticka upp i peyote boxen och va som verkar som brjar av en kaktus i San Pedro, kul tycker jag! Jag har vattnat boxarna tv gnger om dan med en spray och haft dom i indirekt solljus/lampljus i 21-26 graders vrme.

Jag som trodde jag skulle totalt misslyckas men nu brjar det komma lite resultat! Skoj! Dom vxer snabbare n va jag trodde. Bild kommer asap
Citera
2011-08-15, 23:59
Medlem
vattholma-2s avatar
Vxer dom inte ett par cm om ret? tror inte det blir en s spnnande odlingsdagbok men tripp rapporten kan nog bli kul.
Citera
2011-08-16, 13:23
Medlem
big_bobs avatar
Ska nog ta och odla ett par kaktusar jag med! Vilken rekommenderas?
Citera
2011-08-16, 16:59
Medlem
Hur lnge brukar man odla dessa kaktusar innan skrd s att sg?
Citera
2011-08-23, 14:23
Medlem
Sleazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facedark
Hur lnge brukar man odla dessa kaktusar innan skrd s att sg?
San Pedro brukar man vl sga ca 2 r och peyote upp emot 10-15 r helst
Citera
2011-08-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazer
San Pedro brukar man vl sga ca 2 r och peyote upp emot 10-15 r helst

Med ympning p snabbvxande kaktusar som Pereskiopsis Spethulata kan du f San Pedro skrd s snabbt som 6-7 mnader och Peyote skert till 3-4 r (har hrt att den kan skrdas tidigare men potensen kar med ldern)

Med "tradionell odling" r nog den angivna tiden korrekt
Citera
2011-08-25, 02:30
Medlem
Sleazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawbone
Med ympning p snabbvxande kaktusar som Pereskiopsis Spethulata kan du f San Pedro skrd s snabbt som 6-7 mnader och Peyote skert till 3-4 r (har hrt att den kan skrdas tidigare men potensen kar med ldern)

Med "tradionell odling" r nog den angivna tiden korrekt
Ja just det ja! Vet du hur det blir med potensen om man gr s? Syftar mest p San Pedro men alla kaktusar r intressanta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in