Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-08, 23:36
  #1
Medlem
Rembrandths avatar
Har genom åren köpt en hel del Lucky Luke album, de flesta på loppmarknader och olika marknader, men mitt intresse för Lucky Luke började egentligen när jag var liten under 90-talet då min farmor brukade köpa Lucky Luke album till mig då och då när hon var och handlade för 29 kr/st!

Detta resulterade i att jag nu har nästan hela samlingen, och nu när jag tänkte göra den fullständig upptäckte jag att många av de nyare albumen (de som min farmor köpte för 29 kr/st till mig) är svindyra? Borde det inte egentligen vara de gamla första albumen som är värda mycket pengar? Tycker för övrigt inte att de nyare albumen är särskilt bra i jämförelse med de gamla.
Citera
2011-08-09, 00:24
  #2
Medlem
UtflippaDs avatar
Hur dyra är dem? Jag följer den engelska ny(?)utgåvan och de kostar 6 pund/album med 29 album släppta (men inte i ordning, vad jag kan utläsa).

Logiskt borde de äldre vara mer värdefulla, jag håller med. Och de är, som du är inne på, oftast bättre.
Citera
2011-08-09, 00:49
  #3
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtflippaD
Hur dyra är dem? Jag följer den engelska ny(?)utgåvan och de kostar 6 pund/album med 29 album släppta (men inte i ordning, vad jag kan utläsa).

Logiskt borde de äldre vara mer värdefulla, jag håller med. Och de är, som du är inne på, oftast bättre.

Ok, de är kanske inte överdrivet dyra, men mellan 100-600 kr/st beroende på skick.
Citera
2011-08-09, 01:11
  #4
Medlem
UtflippaDs avatar
Upp till 600 för ett album?! Jisses! Och då menar du att det är senare album som kostar? Vet du nypriset i affärer/internet för albumen du letar efter? Eller kollar du bara antikvariat/seriehandlare/etc.?
Citera
2011-08-09, 03:02
  #5
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtflippaD
Upp till 600 för ett album?! Jisses! Och då menar du att det är senare album som kostar? Vet du nypriset i affärer/internet för albumen du letar efter? Eller kollar du bara antikvariat/seriehandlare/etc.?

Enda chansen att få tag på album verkar vara att köpa de på nätet eller i affärer när de precis kommer ut eftersom de bara verkar gå att få tag på under en begränsad tid. De priser jag har angett har jag sett här: http://www.seriesam.com/cgi-bin/guid...TYR+%281971%29
Citera
2011-08-09, 08:49
  #6
Moderator
Popesizes avatar
Yikes. Det där var rejäla priser. Jag kan bara tänka mig två alternativ till priserna
1. seriesam har sluntit på knapparna och råkat dubbelklicka på nollan i slutet (Känns dock ganska tvivelaktigt)
2. Upplagan för albumet i fråga var av någon anledning riktigt riktigt liten.

Annars så borde ju, precis som du säger, de dyrare albumen vara de äldsta.
Citera
2011-08-09, 13:01
  #7
Medlem
UtflippaDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Enda chansen att få tag på album verkar vara att köpa de på nätet eller i affärer när de precis kommer ut eftersom de bara verkar gå att få tag på under en begränsad tid. De priser jag har angett har jag sett här: http://www.seriesam.com/cgi-bin/guid...TYR+%281971%29

Makalöst. Det verka gälla förstaupplagan enligt den sidan, men trots det!

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
2. Upplagan för albumet i fråga var av någon anledning riktigt riktigt liten.

Det måste vara fallet för 600 kronors-albumet. Från 1996 (!) och med titeln Ratata - Genidraget. Jag hade kanske förstått det () om det var första numret, Billy the Kid/Jesse James/Calamity Jane/annan "kändis"-centrerat eller något Dalton-nummer.

Genidraget verkar inte finnas på wiki-sidan (som för övrigt är den bästa sida jag hittat hittills som listar Lucky Luke). Enligt andra sidor ska den heta "Les Cerveaux" på originalspråket. Jag hittar den inte. Om vi går efter seriesam-länken ska Genidraget in mellan 65. Belle Star och 66. Le Klondike, 1996.

Det kan väl inte vara så att albumet är enormt sällsynt?
Citera
2011-08-09, 18:46
  #8
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtflippaD
Makalöst. Det verka gälla förstaupplagan enligt den sidan, men trots det!

Det måste vara fallet för 600 kronors-albumet. Från 1996 (!) och med titeln Ratata - Genidraget. Jag hade kanske förstått det () om det var första numret, Billy the Kid/Jesse James/Calamity Jane/annan "kändis"-centrerat eller något Dalton-nummer.

Genidraget verkar inte finnas på wiki-sidan (som för övrigt är den bästa sida jag hittat hittills som listar Lucky Luke). Enligt andra sidor ska den heta "Les Cerveaux" på originalspråket. Jag hittar den inte. Om vi går efter seriesam-länken ska Genidraget in mellan 65. Belle Star och 66. Le Klondike, 1996.

Det kan väl inte vara så att albumet är enormt sällsynt?

Ingen aning, jag har det här i min samling. Det stod tillsammans med en hel bunt i affären när min farmor köpte det till mig. Kommer ihåg det speciellt eftersom hon inte fattade vad jag menade när jag sprang runt och tjatade om att jag ville ha "ratata".
Citera
2011-08-09, 21:20
  #9
Medlem
BerntYngves avatar
Väldigt låga upplagor. Var ofta så med olika albumserier kring andra hälften av nittotalet. Valhall 10 och 11 är ett annat exempel. Likaså Asterix 31. Och Spirou 42 är kanske det mest kända exemplet.
Citera
2011-08-10, 15:15
  #10
Medlem
Rembrandths avatar
Vet någon om det är planerat att ge ut hela Lucky Luke samlingen på nytt snart?
Citera
2011-08-10, 16:08
  #11
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Vet någon om det är planerat att ge ut hela Lucky Luke samlingen på nytt snart?
De har väl mer eller mindre precis gett ut samlingsböcker från Egmont i den här stilen. Så jag tror nog att det kan dröja lite innan det kommer igen.

En snabb sökning på dem på t.ex Bokus, visar att de verkar haft en schysst åtgång också....
Citera
2011-08-10, 16:24
  #12
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
De har väl mer eller mindre precis gett ut samlingsböcker från Egmont i den här stilen. Så jag tror nog att det kan dröja lite innan det kommer igen.

En snabb sökning på dem på t.ex Bokus, visar att de verkar haft en schysst åtgång också....

Jäklar, där var verkligen många! Synd bara att typ hälften är definitivt slut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in