Citat:
Ursprungligen postat av williamwilliam
Ett väldigt sent svar, men bättre sent än aldrig!
Jag har också kölbröst, men jag lider av det både psykiskt och fysiskt. Jag sover t.ex bara på höger sida eftersom det smärtar och känns obehagligt annars (jag har assymetriskt kölbröst, det sticker alltså bara ut på ena sidan), och det gör ibland ont när jag tränar.
Jag drog till vårdcentralen och beskrev mina problem, och de skickade mig vidare till Sabbatsbergs sjukhus, som i sin tur skickade mig till Thoraxkliniken. Thoraxkliniken är de enda som utför denna sorts operationer, eftersom "missbildningen" inte är livshotande, eller ens farlig på något sätt.
Säg precis som det är, eller, överdriv lite kanske, så är jag rätt säker på att du får din operation.
Operationen i sig tar 3-4 timmar, och är inte särskilt riskfylld. Du ligger på sjukhus i en vecka efter operation, och får sedan åka hem med smärtstillande medicin. Du måste sedan ligga hemma i en vecka innan du kan återgå till skola/arbete igen.
Efter operationen måste bära en korsett som stödjer och skyddar bröstet dagligen, men om du inte vill ha den i skolan kan du ta på den när du kommer hem.
Jag ska själv göra operationen efter sommaren.
Har du gjort operationen ännu? Hur gick det?
Funderar själv på att försöka få en operation (har samma typ av missbildning som du beskriver).
Mvh