Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-16, 21:05
  #13
Medlem
Hypnagogas avatar
Några intressanta artiklar som tar upp ämnet.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem...id-basta-valet
http://www.dn.se/ledare/signerat/hel...tent-an-social
Citera
2023-04-21, 17:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendeprimerade
heloj

jag praktiserade för ett tag sen på ett ställe där alla var rätt så sociala och alla var liksom ett "gäng" tillsammans om ni förstår. Vill inte gå in på vilket företag de var eller så men jag som person är rätt tillbakadragen eftersom att jag inte har några kompisar och är otroligt osocial. Hursomhelst så var de ett rätt okej företag med en blandning av 20 åringar upp till 60 åringar med runtom 40-50 st arbetare vid 10 olika stationer. Jag var vid olika stationer för att prova på, problemet är att jag kan inte prata med någon.

Jag kommer dit på morgonen säger "gomorron" som verkar vara rätt standard att säga på dagens företag. Ja kanske jobbar med 4-5 st och jag gör de jag ska göra, jag missköter inte mig. De enda problemet jag har är att jag kan inte prata med folk. De jag jobbar med försöker prata med mig, och jag känner verkligen att de försöker men av nån anledning kan jag inte komma på något att säga.

När det är lunch sitter kanske 20 st åt gången i matsalen och äter, även där pratar jag inte. Kanske frågar om en tidning eller nåt. Det är inte de att medarbetarna mobbar mig eller nåt, jag känner att det är fel på mig för att jag inte kan prata med någon.

Hursomhelst praktiken tog slut och jag fick en utvärdering av chefen på företag som sa att jag är för tyst, vilket jag håller med honom om. Han hade lovat en arbetsplats(deltid) innan jag började jobba där som nu verkar ha gått upp i rök. De jag märkte på honom var att han ville verkligen inte att jag skulle få jobba där eftersom att han tyckte att jag var för tyst, vilket jag kan förstå.

Har en tid kvar på utbildningen jag går som ska leda till jobb direkt.

Nu till frågan, finns det verkligen någon framtid för en sån person som jag att kunna få jobb överhuvudtaget? Vad kan jag göra åt de här problemet?

Nej det finns ingen framtid för dig eller mig eller andra som är likadana.
Du måste ha tur och hamna på en arbetsplats med personer som förstår dig där du får tid på dig att lära känna dina kollegor.

Den där chefen diskriminerade dig..
Du gjorde dina arbetsuppgifter och hur du är som person ska inte spela roll.
Citera
2023-04-21, 17:55
  #15
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2023-04-21, 17:55
  #16
Moderator
evilhoneys avatar
Personlig utveckling, studier och arbetsliv --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2023-04-26, 03:08
  #17
Medlem
Folk vill ha ett hum om var man har sina kollegor, hur de tänker, bakgrund, vilka referenser de har - blir ofta bättre snabbare samarbete med de kollegor man snackat med.

Du kan tex fråga kollegorna mer om deras tidigare karriär, roliga uppdrag osv. Eller bara snacka om spel, tvserier, nyheter.

man måste inte heller prata för att va social - du kan skriva i jobbchatten och tex skriva tips på andra liknande lösningar kring det ni jobbar med. eller starta nån fånig lek i stil med bandleken (skriv nyt band på samma bokstav som förra bandet sluta på) -
Citat:
Ursprungligen postat av dendeprimerade
Förstår inte varför det är så många som tycker att man är konstig bara för att man är en liten outsider. Den enda anledningen till att jag vill jobba är för att tjäna pengar, så länge jag sköter mig och gör de jag ska, så är det ju skitsamma vem jag umgås med på jobbet.
Förstår hur du tänker. Men ur min synvinkel finns många jobbmässiga fördelar av att prata för att lära känna kollegorna.

* man får reda på mer grejor om man pratar ofta. en kollega man tänkt jobba med kl 16 kanske säger i förbifarten att de måste dra tidigt idag. man vågar också fråga om småsaker typ "fattade du va chefen så på senaste mötet ". märks tydligt på mitt kontor att de som har bra snack med varandra har närmare till att höra av sig om jobbfrågor. en designer har (bara för att vi tog en fika) vågat börjat bolla mer med oss utvecklare, visa tidiga skisser och fråga om de är lätta att koda - istället för att levera färdiga komplexa designs..

* efter after works med andra team hur vi plötsligt får mycket mer jobb gjort eftersom folk visste vem i api-teamet man kunde fråga om vad. Man

* Snackar man med kollegorna får man känsla för deras bakgrund, tidigare jobb, hur de tänker, språkbruk, referenser etc - gör det lättare att exempelvis lägga upp en förklaring av ett system: jag beskriver ofta saker olika beroende på vem jag pratar med.
Har en kollega som jobbat mycket med design patterns och processer där kanske man sn ackar högnivåkoncept. Men den som tidigare va frontendare på webbyrå - där får man kanske förklara en idé utifrån användarens perspektiv först och göra liknelser med andra sajters ux.

* tystlåtna kollegor kan va svårlästa. man ser inte riktigt om de fattar en förklaring eller om man ska fortsätta vidare. det är som att prata med en mur ibland.

Bara som några exempel.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-04-26 kl. 03:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback