Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-15, 20:07
  #1
Medlem
Hordacs avatar
Tjena!

har alltid varit totalt jävla såld på WH40k, men hade tills för ett par dagar sen aldrig riktigt sett hur spelet går till.

Efter att ha sett några matcher på youtube, sett WH40k space marine + läst igenom hela lexicanum etc är jag nu RIKTIGT sugen på att börja spela brädspelet. Dock blir jag lite meh när jag tänker på att jag är 26 år och det egentligen verkar som ett spel för lite yngre människor utanför storyn då fluff inte har något med det att göra egentligen. Dessutom verkar det inte vara några som spelar i min direkta omgivning (örebro trakten) från vad jag sett runt på internet, ingen annan jag känner har hört talas om spelet heller förutom att starcraft/warcraft är gjorda på warhammer. Om någon nu däremot kör WH40k i mina krokar vore det underbart om de kunde skriva här så man inte måste åka upp till sthlm för att köra en match med en 400pts arme liksom.

Nu kom däremot Assault on Black Reach, har läst en hel drös reviews och det ska vara ett riktigt bra starterkit om du gillar Orks/space marines , de sistnämnda jag är mest intresserade av. för 550 spänn (på blocket) kan du få hela paketet (880 på GWs hemsida, inte hittat något på prisjakt). för er som vet vad jag pratar om kanske jag inte behöver gå in på innehållet så mycket men du får EN HEL JÄVLA DEL grejer för de 500 kronorna, då kostar en standard chimera 800:- på GWs hemsida.

Vad målning beträffar har jag aldrig kunnat rita en regnbåge ordentligt, men jag är villig att lägga ett par 20tal timmar av mitt liv till att måla gubbarna riktigt bra, vad rekommenderas för färger och vart kan jag få tag i dem? finns de i de flesta vanliga bobbo krull hobby affärer eller är det beställningsvara över internet?
Citera
2011-08-15, 20:11
  #2
Medlem
goelens avatar
Om du tycker att det är roligt så är du inte för gammal för det. Tycker inte jag i alla fall.
Citera
2011-08-15, 22:32
  #3
Medlem
Absolut för gammal.

24-åringar kan hålla på det med gott samvete... men vid 26, njaaa nu får du allt växa upp!!
Citera
2011-08-15, 23:24
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Batalj har väl massa Warhammergrejer?

Och scenariomiljögrejer nere i källaren.

Någon där lär ju spela.
Citera
2011-08-15, 23:26
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
De borde ju kunna hjälpa dig med målningstips på Batalj med, eller någon som faktiskt spelar Warhammer som hänger ut där. Kan man tycka.
Citera
2011-08-16, 00:25
  #6
Medlem
vallontomtens avatar
På batalj spelas det varje lördag och så är det nybörjarspel ibland också tror jag, gå med i deras facebookgrupp för figurspel vetja.. Har nyligen börjat spela jag med och du är inte för gammal, finns mycket äldre folk som spelar också.
Citera
2011-08-16, 00:34
  #7
Medlem
Du är absolut inte för gammal vid 26, de vanligaste åldrarna man brukar träffa på är runt 18-30, sedan finns det väl lite kids som spelar också, men de slipper man oftast. Och som sagt finns Batalj i örebro, ligger typ 20 meter från Luccullus eller vad fan matbutiken nära järntorget heter. Finns mycket kul folk att spela med där.
Citera
2011-08-18, 12:32
  #8
Medlem
Kuken-i-Styrets avatar
Nej då, du är inte för gammal. De flesta som spelar är nog i din ålder, särskilt på turneringarna runt om i landet.

Du kan ju kolla här och se om du hittar någon förening i närheten som är ansluten till SVEROK (riksförbundet för olika sorters spel):
http://hitta.sverok.se/forening/

Du kan även leta spelare på deras forum!
Citera
2011-08-18, 19:19
  #9
Medlem
Man är aldrig för gammal för konfliktspel.

Jag rekommenderar Vallejo färger, dom får du beställa.

kolla priser på...

figurspel.se
unispel.se
speltid.se
kulturkommisariatet.se/com?
arcaneonline.se/

....tillexempel.
Citera
2011-08-19, 01:15
  #10
Medlem
Chaseds avatar
Nejdå, du är inte för gammal.
Citera
2011-08-19, 11:33
  #11
Medlem
How to paint Citadel miniatures.pdf

Mycket nöje!
/John
Citera
2011-08-19, 16:59
  #12
Medlem
Om du inte behöver ha figurer målade i världsklass eller inte vill lägga ner massor med tid på att måla så går det att "fuska" sig till ett OK resultat.

Det viktigaste är att du lär dig att "drybrusha".
Du tar färg på penseln och torkar bort det mesta på ett hushållspapper innan du attackerar modellen med penseln genom att hastigt vispa den över modellen.

Börja med att spraya figurerna svarta, tänk på att hålla avståndet och inte dränka modellerna så att färgen rinner, det är inte svårt.
Drybrusha modellerna i huvudfärgen, t.ex. Ultramarine blå, de djupaste fördjupningarna kommer nu att förbli svarta och de högsta delarna fångar mest färg.
Nu kan du förstärka djupeffekten ytterligare genom att gå på de områden som fått mest färg, t.ex. knäskålar och armbågar och måla de utan att drybrusha, håll dig innanför det målade.

Om du har delar som ska föreställa metall så är det bara bättra dem med svart igen innan du brushar dem med t.ex. boltgun metal.

Det som sedan höjjer modelen är detaljerna. Måla vapnet rött, gula kanter på axelskydden.

Du skulle nu kunna vara klar.

Om du vill lägga ytterligare tid kan du ta en ljusare variant av den blå färgen och drybrusha med på de ytor som pekar uppåt. Ta bara figuren och titta på honom uppifrån och gå på de områden du ser.

Metalytor ser bra ut om de får ett eller två streck av en ljusare metallfärg, t.ex. mithril silver.

Sedan finns det en wash som jag tror heter devlan mud, den är utspädd och du kan blaska på hela modellen med den. Själva färgpigmenten lägger sig i alla veck och fördjupningar. På det viset behöver du egentligen inte grunda med svart utan kan gå direkt på blå spray och spara lite tid.

Det ger lite olika utseende att antingen gå direkt på blått eller grunda med svart.

I övrigt är ett bra tips att försöka göra det till en löpandebandsprocess. Försök göra ett steg av processen på alla gubbarna samtidigt, det går fortast och blir framför allt mest enhetligt då.

Det är lätt att lockas att vilja göra varje figur lite unik, "jag gör knäskyddet i metall på den här - det är en reservdel". Mitt tips här är att vänta med det tills du har gjort klart många figurer och sen fundera på om sånt behövs, annars kommer du bara orka måla en.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback