2011-08-16, 11:26
Medlem
KaffeBlattes avatar
Varför tar inte politiker skribenter som fått allt om bakfoten i örat? Vågar politikerna inte kontakta idioterna för att få stopp på dom värsta missuppfattningarna och skydda medborgare från brott?

Att låsa in en grov våldsman görs till exempel för att skydda barn från våldtäkt av densamme-inte om hämnd eller tro att andras kriminalitet minskar.
Citat:
Men så upptäckte politikerna att det enklaste sättet att vinna röster är att gå till val på hårdare tag och vid regeringsinnehav höja straffen. Detta trots att de mycket väl visste att kriminaliteten inte sjunker av att vi låser in människor och slänger bort nyckeln.

Tvärtom, att plåga fångar längre och längre tid kommer att leda till att brottsligheten ökar.

Det här struntar moderater och socialdemokrater dock helt i. Kriminalvårdpolitiken handlar i dag om hämnd. Politikerna vinner val på idiotin. Det är mycket bekymmersamt.

Oisín Cantwell

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle13473816.ab
Citat:
En livstidsdömd man hade 61 rapporter för misskötsamhet. Ändå blev han fri sedan han fått sitt straff tidsbestämt. Det visar Örebro tingsrätts dokument i målet, uppger Dagens Nyheter.

Nu är den 41-årige mannen häktad på sannolika skäl, den starkare misstankegraden, för grov våldtäkt mot en 12-årig flicka vid Sankt Eriksplan i Stockholm i juli.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fr...et_6391101.svd
Senast redigerad av KaffeBlatte 2011-08-16 kl. 11:29.
Citera
2011-08-16, 11:38
Medlem
Det är nog du som missar målet.....
Citera
2011-08-16, 12:51
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Det är nog du som missar målet.....

Både ja och nej.

Det faktiskt riktigt att kasta bort nyckeln inte är en lösning. Men det väldigt sällan detta sker, vi har knappast inhumana straff i Sverige. Problemet ligger i själva förvaringen, mer utbildning och vård hade ju inte skadat.
Citera
2011-08-16, 12:56
Medlem
Sverige har dom mesigaste straffen i världen och ändå finns det någon dum jävel som klagar.

I Sverige är det värt att begå brott så enkelt är det.
Citera
2011-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Sverige har dom mesigaste straffen i världen och ändå finns det någon dum jävel som klagar.

I Sverige är det värt att begå brott så enkelt är det.

Har du suttit inne?
Har du suttit häktad?
Har du ens anhållits?

Om inte, hur vet du att straffen är mesiga och värt begå brott för?

Är enda anledningen till att du inte begår brott att det är olagligt? Isåfall är du en hemsk människa. Jag slår ingen annan eller rånar nån för att jag inte vill det. Inte för att jag är rädd för åka fast.

Och dessutom. Om man sitter inne 12 år för dråp eller 15 år.....tror du verkligen det spelar nån roll egentligen...och om straff med marginella skillnader inte påverkar brottsbenägenheten och inte heller minskar benägenheten att återfalla i brott, varför då ha "hårda" straff? För sakens skull? Det är bra som det är anser jag.

Norge har t ex, kan ha fel, men jag tror det var 15 gånger lägre risk för återfall i brott än USA....trots mycket mildare straff....det betyder FÄRRE brottsoffer totalt sett....och är inte det hela poängen?
Citera
2011-08-16, 13:06
Medlem
Lommis avatar
Ett samhälle där man kan tortyrmörda Oisín Cantwell utan straff låter väl inte helt fel?

Tar inte samhället ut hämnd åt mig så kommer jag definitivt göra det själv. Hur folk som fått sina barn mördade kan leva med att se gärningsmännen i det fria kommer jag aldrig förstå.
Citera
2011-08-16, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Både ja och nej.

Det faktiskt riktigt att kasta bort nyckeln inte är en lösning. Men det väldigt sällan detta sker, vi har knappast inhumana straff i Sverige. Problemet ligger i själva förvaringen, mer utbildning och vård hade ju inte skadat.

Hur skall du kunna utbilda någon som är obildbar?
Citera
2011-08-16, 16:54
Bannlyst
Hur kan kriminaliteten inte sjunka av att vi stänger in folk och slänger nyckeln? Kastar man bort nyckeln till Anders Eklund lär han ju inte kunna våldföra sig på annat än vägglössen och gråsuggorna i sin cell?
Citera
2011-08-16, 16:58
Bannlyst
Om vi inte ska låsa in våra grova brottslingar, hur ska vi hantera dem då?
Tvångsvård (av personer som kanske är fullt friska)? Dödsstraff?
Citera
2011-08-16, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Hur kan kriminaliteten inte sjunka av att vi stänger in folk och slänger nyckeln? Kastar man bort nyckeln till Anders Eklund lär han ju inte kunna våldföra sig på annat än vägglössen och gråsuggorna i sin cell?

Det är väl samma resonemang som när man snackar om att brotten inte alls skulle vart l'gre utan invandring för då hade svenskarna begått brotten istället.
Jag tycker det är fint av invandrarna att komma hit och begå brott så svenskarna slipper göra det och kan ta en semester istället, menar hade inte Abdhulla våldtagit Anna så hade ju Micke vart tvungen att sitta ute i buskarna och vänta på att hon går förbi, det är fint av Abdhulla att ta Mickes plats så Micke kan spendera tid med sin familj istället för att behöva sitta i en buske hela kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in