• 1
  • 2
2011-08-18, 14:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag undrar om vi kunde diskutera vad som är drivkraften med att man skriver böcker. Varför gör man det? För egen del kan jag bara säga att det är ett behov hos mig att skriva och att jag vill ge ut dem på ett stort förlag, så att de sprids lättare i media och på andra sätt - så att jag i förlängningen ska kunna leva på det. Någon drivkraft att ge ut en bok bara för utgivandets skull har jag överhuvudtaget inte. Då struntar jag hellre i att ge ut.

Senast redigerad av RoaldDahl 2011-08-18 kl. 14:44.
Citera
2011-08-18, 15:19
Medlem
in-vino-veritass avatar
För att få ligga?
Citera
2011-08-18, 15:29
Medlem
oloas avatar
Varför skriver man en bok? hmm, skulle gissa på att man tycker om att skriva därför gör man böcker, man tjänar även en liten slant på det.
Citera
2011-08-18, 15:46
Medlem
Man kanske vill få ur sig tankar och fantasi genom att skriva. Man vill att andra ska ta del av ens berättelser osv. Tycker dock det är otroligt svårt att komma på något "eget" att skriva. Så fort jag försöker skriva något associerar jag det med något jag tidigare har läst och då känns det som att man kopierar någon annans text.

Men hur svårt är det egentligen att få en bok publicerad och göra så att den säljer bra?
Tror knappast att man går till en bokaffär och bestämmer sig för att läsa någon random bok av en helt okänd författare
Citera
2011-08-18, 17:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yutu
Man kanske vill få ur sig tankar och fantasi genom att skriva. Man vill att andra ska ta del av ens berättelser osv. Tycker dock det är otroligt svårt att komma på något "eget" att skriva. Så fort jag försöker skriva något associerar jag det med något jag tidigare har läst och då känns det som att man kopierar någon annans text.

Men hur svårt är det egentligen att få en bok publicerad och göra så att den säljer bra?
Tror knappast att man går till en bokaffär och bestämmer sig för att läsa någon random bok av en helt okänd författare

Exakt. så det är nog därför jag vill ha ett större förlag att jobba med.
Citera
2011-08-18, 17:28
Medlem
ganglere2s avatar
För att tjäna pengar.
Citera
2011-08-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag undrar om vi kunde diskutera vad som är drivkraften med att man skriver böcker. Varför gör man det? För egen del kan jag bara säga att det är ett behov hos mig att skriva och att jag vill ge ut dem på ett stort förlag, så att de sprids lättare i media och på andra sätt - så att jag i förlängningen ska kunna leva på det. Någon drivkraft att ge ut en bok bara för utgivandets skull har jag överhuvudtaget inte. Då struntar jag hellre i att ge ut.

För de flesta professionella författare är det ett jobb som vilket som helst. Det vill säga det gör det delvis för pengarna, men också för att de trivs med det. För många författare är det en hobby som de råkar kunna tjäna pengar på.

Det betyder dock inte att de bara skriver saker de tycker om att skriva. Långt ifrån, de flesta författare är även journalister, översättare eller någonting annat. Många deltidsarbetar också, t.ex som busschaufför eller någonting sånt.

Sedan skriver inte alla för att ge ut, en del skriver för att de tycker det är skönt att skriva och skickar aldrig in sina verk till förlag för utgivning.
Citera
2011-08-18, 19:51
Medlem
Att skriva en egen bok och få den publicerad ger mycket prestationsglädje och förverkligar drömmar. Drömmarna handlar oftast om ära och kanske även pengar. Man skriver en bok för att man tycker om att skriva och för att man vill förmedla kunskap eller känslor till andra.
Citera
2011-08-18, 20:30
Medlem
fittkompiss avatar
Man har inget bättre för sig.
Citera
2011-08-21, 20:33
Medlem
Mikibus avatar
För att man har en historia att berätta, eller kanske bara en känsla som man känner att man behöver få ner i textform. För att man vill göra något av all fantasi som flödar inom en, för att bidra till samhället med något, väcka andra människors tankar, kanske i ett försök att ge nya infallsvinklar till andra. Jag skriver en bok för att göra människor glada och få dem att drömma sig bort till en helt annan värld som är helt annorlunda från deras vanliga liv.

Livet är inte alltid som man vill att det skall vara... När man skriver så får man ett tillfälle att få leka gud och ta kontrollen över allt som händer. Det är ett perfekt tillfälle att få komma ur vardagen och verkligen visa vad man går för.

För att lära sig nya saker om sig själv.
Citera
2011-08-21, 21:02
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappa
Sedan skriver inte alla för att ge ut, en del skriver för att de tycker det är skönt att skriva och skickar aldrig in sina verk till förlag för utgivning.

Det kan jag skriva under på. Själv har jag fullgjort några romaner, men har egentligen ingen tanke på att få nåt publicerat.
Citera
2011-08-22, 12:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittkompis
Man har inget bättre för sig.

Det finns inget bättre att ha för sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera