Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag undrar om vi kunde diskutera vad som är drivkraften med att man skriver böcker. Varför gör man det? För egen del kan jag bara säga att det är ett behov hos mig att skriva och att jag vill ge ut dem på ett stort förlag, så att de sprids lättare i media och på andra sätt - så att jag i förlängningen ska kunna leva på det. Någon drivkraft att ge ut en bok bara för utgivandets skull har jag överhuvudtaget inte. Då struntar jag hellre i att ge ut.
![Yes](https://static.flashback.org/img/smilies2/yes.gif)
För de flesta professionella författare är det ett jobb som vilket som helst. Det vill säga det gör det delvis för pengarna, men också för att de trivs med det. För många författare är det en hobby som de råkar kunna tjäna pengar på.
Det betyder dock inte att de bara skriver saker de tycker om att skriva. Långt ifrån, de flesta författare är även journalister, översättare eller någonting annat. Många deltidsarbetar också, t.ex som busschaufför eller någonting sånt.
Sedan skriver inte alla för att ge ut, en del skriver för att de tycker det är skönt att skriva och skickar aldrig in sina verk till förlag för utgivning.