Man har antagligen inte mycket att säga till om och jag antar att man inte tjänar särskilt på det heller (förutom publiciteten... som i och för sig kanske inte är så pjåkig).
Stephen King, bland andra, lät ju göra en tv-version av The Shining för att han var missnöjd med hur Kubrick hade hanterat uppgiften.
Jaha, det visste jag inte alls. Den som skrivit boken borde ju få absoluta merparten av kakan oavsett hur mycket som ändras från boken till den färdiga filmen. Ingen bok ingen film. Eftersom mycket framgångsrika filmer drar in mycket mer än böcker, så är man väl en idiot om man inte skriver filmmanus. Finns det någon kod eller lag som säger att den som vill göra en film av ens bok måste meddela författaren det i god tid och få dennes godkännande?
Parallell till musikvärlden: gör man en coverversion av någon annans låt så är det ju den ursprungliga låtskrivaren som håvar in alla pengar när den där covern spelas i radio och på konserter av den nya artisten.
Så borde det vara när man gör en coverversion av en bok till film.
På tal om Stephen King. I många fall är väl en filmproduktion baserad på en bok enbart ren marknadsföring, då man hänvisar till ett stort litterärt namn. Ett exempel är ju filmen "Gräsklipparmannen", som är baserad av en Stepen King-historia. Novellen och filmen har i princip inget med varandra att göra.
På tal om Stephen King. I många fall är väl en filmproduktion baserad på en bok enbart ren marknadsföring, då man hänvisar till ett stort litterärt namn. Ett exempel är ju filmen "Gräsklipparmannen", som är baserad av en Stepen King-historia. Novellen och filmen har i princip inget med varandra att göra.
Extremt sjukt. Klart den som kommit på berättelsen ska ha betalt.
Jaha, det visste jag inte alls. Den som skrivit boken borde ju få absoluta merparten av kakan oavsett hur mycket som ändras från boken till den färdiga filmen. Ingen bok ingen film. Eftersom mycket framgångsrika filmer drar in mycket mer än böcker, så är man väl en idiot om man inte skriver filmmanus. Finns det någon kod eller lag som säger att den som vill göra en film av ens bok måste meddela författaren det i god tid och få dennes godkännande?
Som jag har förstått det så köper dom rättigheterna till att filmatisera boken (för hur mycket vet jag inte), vilket förstås är i ett oumbärligt förebyggande syfte. Det är nog inte precis så hejans att åka på en upphovsrättstvist om man har tjänat en handfull miljoner på sin film och får halva summan bortåtalad.
Citat:
Parallell till musikvärlden: gör man en coverversion av någon annans låt så är det ju den ursprungliga låtskrivaren som håvar in alla pengar när den där covern spelas i radio och på konserter av den nya artisten.
Så borde det vara när man gör en coverversion av en bok till film.
Man tycker ju att det borde vara likadant på båda, men jag vet inte. Är författandet en pengafråga så torde, precis som du skriver, filmmanus vara det mest lukrativa.
Lita förresten inte för mycket på det jag skriver nu, det är mest spekulationer och antaganden.
Som jag har förstått det så köper dom rättigheterna till att filmatisera boken (för hur mycket vet jag inte), vilket förstås är i ett oumbärligt förebyggande syfte. Det är nog inte precis så hejans att åka på en upphovsrättstvist om man har tjänat en handfull miljoner på sin film och får halva summan bortåtalad. Man tycker ju att det borde vara likadant på båda, men jag vet inte. Är författandet en pengafråga så torde, precis som du skriver, filmmanus vara det mest lukrativa.
Lita förresten inte för mycket på det jag skriver nu, det är mest spekulationer och antaganden.
En filmdeal i Sverige brukar se ut så att ett filmbolag köper option på att filmatisera en bok (på svenska). Optionen löper ut efter ett eller två år (i normalfallet) och kan väl gå för 15 - 30 tusen mellan tummen och pekfingret. Väljer filmbolaget sedan att realisera optionen (att faktiskt göra filmeländet) så kan det ge hundra - ett par hundratusen till författaren. Då ska man vara medveten om att författaren i normalfallet är egenföretagare vilket betyder att hälften av pengarna försvinner i skatt och egenavgifter.
Sedan hänger allt så klart på om det är fler bolag som är intresserade och/eller man (eller ens agentur) är en hejare på att förhandla; då kan de där siffrorna förmodligen se annorlunda ut.
En filmdeal i Sverige brukar se ut så att ett filmbolag köper option på att filmatisera en bok (på svenska). Optionen löper ut efter ett eller två år (i normalfallet) och kan väl gå för 15 - 30 tusen mellan tummen och pekfingret. Väljer filmbolaget sedan att realisera optionen (att faktiskt göra filmeländet) så kan det ge hundra - ett par hundratusen till författaren. Då ska man vara medveten om att författaren i normalfallet är egenföretagare vilket betyder att hälften av pengarna försvinner i skatt och egenavgifter.
Sedan hänger allt så klart på om det är fler bolag som är intresserade och/eller man (eller ens agentur) är en hejare på att förhandla; då kan de där siffrorna förmodligen se annorlunda ut.
Men det låter ju inte så himla oävet. Se vad fel man kan ha. Tack för klargörande.
Men det låter ju inte så himla oävet. Se vad fel man kan ha. Tack för klargörande.
Oävet?
När filmen, som blir en succé, setts av 400000 personer bara i Sverige, för biobiljetter på motsvarande 100 kr styck och du då fått 100000 kr, så lär du nog gråta. Jag hade angett en procentsats istället för ett fast belopp, som författare. 5% per biobiljett i exemplet ovan ger 2 miljoner.
Jag vet att det är minst sagt hypotetiskt, men i alla fall...
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2011-09-14 kl. 02:07.
En filmdeal i Sverige brukar se ut så att ett filmbolag köper option på att filmatisera en bok (på svenska). Optionen löper ut efter ett eller två år (i normalfallet) och kan väl gå för 15 - 30 tusen mellan tummen och pekfingret. Väljer filmbolaget sedan att realisera optionen (att faktiskt göra filmeländet) så kan det ge hundra - ett par hundratusen till författaren. Då ska man vara medveten om att författaren i normalfallet är egenföretagare vilket betyder att hälften av pengarna försvinner i skatt och egenavgifter.
Sedan hänger allt så klart på om det är fler bolag som är intresserade och/eller man (eller ens agentur) är en hejare på att förhandla; då kan de där siffrorna förmodligen se annorlunda ut.
MÅSTE filmbolaget köpa den där optionen/möjligheten att göra en film från boken enligt Lagen om Upphovsrätt? Ett slags godkännande från författaren?
Om författaren inte är företagare så kommer ju ändå en hel del gå i skatt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!