2011-08-18, 18:07
Bannlyst
Hej!

För några dagar sen kände jag att ja hade lite ont i vänstra halsmandeln men det var no big deal, men nu dom 2 senaste dagarna har det bara blivit värre och värre och jag har svårt för att tugga och svälja. Det gör så ont att smärtan sprider sig upp till vänster örat med. Jag besökte läkaren idag och dom tog några blodprover och hittade varken halsfluss eller körtelfeber i halsen på mig. Dom sa till mig att jag skulle höra av mig efter helgen nu då om det inte har blivit bättre men det gör verkligen så jävla ont att ja inte orkar med det, har även fått 38,6 graders feber inatt vilket inte hjälper situationen direkt. Något jag har läst om vad det kan vara är ju halsböld men då borde dom ha sagt det där inne på vårdcentralen eller?
Citera
2011-08-18, 18:13
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Låter som två saker jag haft: halsböld och körtelfeber. Haft körtelfeber två gånger enligt blodprov (man ska dock tydligen bara kunna drabbas av det en gång). Första gången började detta med att vänster halsmandel svullnade upp. Efter några dagar svullnade jag även upp på två till ställen på vänstra sidan ansiktet.

Drabbades av halsfluss/halsböld i somras. Gick till läkare efter typ 2 dagar då jag visste vad det var jag hade. De gjorde tester, hittade inget. Gick dit igen när det inte blev bättre och eftersom det förvärrats fick jag pencilin utan tester då jag uppenbarligen hade en infektion, halsfluss eller ej. Halsbölden sprack iaf av sig själv efter några plågsamma dagar, har den gjort båda gångerna jag haft halsböld. Någon de inte kollade efter någon av mina sjukhusbesök i somras.

Gå tillbaka och be om pencilin och härda ut skiten, finns inte så mkt mer att göra men låter ju som du har någon form av infektion och är nog bra att dra en kur även om det är en halsböld. Smärtan sprider sig också upp till örat på den sidan bölden sitter, och får svårt att gapa, svälja osv. Det kommer inte smaka gott när den spricker, men kommer vara ack så skönt
Citera
2011-08-18, 19:18
Medlem
Apotekarenws avatar
Det låter som du har exakt samma problem som jag har. Jag fick penicillin och blev mycket bättre, svullnaden la sig och jag hade inte ont längre. Men varje gång jag blir förkyld sväller vänstra halsmandeln upp och jag får svårt att svälja mat osv samt att jag har ont i halsen typ 4 veckor i samband med förkylning. Så det sluta med att jag bestämde mig för att operera bort båda halsmandlarna, tror faktiskt det är enda utvägen om halsmandlar fortsätter jävlas.

gl
Citera
2011-08-19, 01:38
Bannlyst
Men vad jag har läst om halsböld så ifall man låter dom spricka obehandlat så kan det ju vara farligt ifall allt vad åker ner i lungorna osv? Nu fick jag någon sorts panik här för det känns som om jag kommer få andningssvårigheter vilken sekund som helst också för de blir fan inte bättre.
Citera
2011-09-18, 22:57
Medlem
Tja. Jag sitter nu i exakt samma sits du satt i för en månad sen. Varit till doktorn, de ser varken körtelfeber eller halsfluss. Frågade dem om det kanske kunde vara halsböld men det trodde de inte. Hade stora problem med det här i 2 månader för 2 år sen. Då fick jag äta 4 pencillinkurer. Jag frisknade till med varje men sjuknade in igen direkt efter på bara en dag eller två. Nu har jag självmedicinerat mig själv med Dalacin (det sista antibiotikat jag fick utskrivet för 2 år sen som botade mig) i 3 dagar, innan det Kåvepenin i 2 dagar men bytte då det inte hunnit hjälpa än och då det fungerade mycket sämre än Dalacin sist.

Frågan är hur det gick för dig? Vad var det tillslut för fel? Vad var det som hjälpte?

MVH
Citera
2011-09-18, 23:49
Medlem
Svullen halsmandel. Smärta vid sväljning, tuggning. Smärta som sprider sig upp mot örat. Feber.
Jag skulle inte bli helt överraskad om det visar sig vara ev visdomständer som börjar ge sig till känna

Som sagt återkom gärna när du fått reda på vad som var problemet.
Hoppas det löser sig!
//E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in