Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-30, 12:58
  #817
Medlem
DeValeras avatar
Kommer ihåg en läsk från 80-talet med lite sprite/7-up smak som hette Frisco.

Wårby bryggeri, när det ingick i Konsum-sfären hade en läst med smak av vindruva och hallon i början av 80-talet som var rätt god. Men här kan minnet spöka lite med de exakta smakerna. Den fanns som 33 cl glasflaska som man brukade köpa i back.

Det fanns ett lokalt bryggeri i Kolsva, utanför Köping som hette Guttsta, gjorde en läsk som påminde om Champis/Pommac som hette President.

Jag vet inte om mitt minne spökar, men har för mig att Banco bryggeriet i småländska Skruv hade någon läst med lakritssmak eller om det var enbär.

I mitten av 80-talet fanns läsk i 50-cl burkar från ett danskt bryggeri (kan ha varit Faxe) med olika citrusfruktsmaker.

På 70-talet fanns en dryck, där motivet på förpackningen var typ en snubbe med motorcykel, kommer inte ihåg hur den smakade. Någon som minns den?
Citera
2021-09-30, 17:58
  #818
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Pommac finns ju kvar o köpa ..
Gillade ni Portello med?!

Champis saknar jag, kanske finns kvar dock.
Vira blåtira

Portello finns kvar, tillverkas av Vasa Bryggeri uppe i Njurunda (typ Sundsvall)
de tillverkar även Vira Blåtira (som nu även finns som Vira Blåtira Zero...)
http://www.vasabryggeri.se/drycker.php

Champis finns kvar.
Här en tillverkare:
https://www.hammarsbryggeri.se/dryck...skor-att-dela/

tror det finns fler som tillverkar Champis? Sett burkar och flaskor.
Citera
2021-09-30, 18:19
  #819
Medlem
Fanns en "Backdricka" som smakade mango eller passionsfrukt tror jag. Gillar inte läsk så mycket och i så fall bara cola eller cream soda. Men den var rätt god. Någon som kommer ihåg vad den hette? Typ som Hawaii som ju var annanas, fast mer gul i färgen med något annat tropiskt namn som smakade mango/passionsfrukt.
Citera
2021-09-30, 18:22
  #820
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Fanns en "Backdricka" som smakade mango eller passionsfrukt tror jag. Gillar inte läsk så mycket och i så fall bara cola eller cream soda. Men den var rätt god. Någon som kommer ihåg vad den hette? Typ som Hawaii som ju var annanas, fast mer gul i färgen med något annat tropiskt namn som smakade mango/passionsfrukt.
Passionsfrukt brukar dom enkelt nog heta.
Citera
2021-09-30, 18:31
  #821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Passionsfrukt brukar dom enkelt nog heta.
Åfan trodde den hade något fräsigt namn just den som fanns i backen. Drack en Monster i veckan som påminnde om den men det var mangosmak så blev lite osäker om den smakde mango eller passionsfrukt. Kanske båda?. Ska testa någon random 1.5l med passionsfrukt och se om det håller måttet. Tips på märke och affär?
Citera
2021-09-30, 18:33
  #822
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Åfan trodde den hade något fräsigt namn just den som fanns i backen. Drack en Monster i veckan som påminnde om den men det var mangosmak så blev lite osäker om den smakde mango eller passionsfrukt. Kanske båda?. Ska testa någon random 1.5l med passionsfrukt och se om det håller måttet. Tips på märke och affär?
I vanliga fall så hade jag sagt Icas Egna, men dom har ju börjat med tramset att ta bort socker och blanda i sötningsmedel.
Citera
2021-09-30, 18:42
  #823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Merry och Car saknar jag. Merry fanns även som godis och var grymt goda.

Merry var nog den första läsken som blev min favorit. När jag brukade hälsa på min gamlemorfar som liten på 70-talet, så var en av höjdpunkter någon kaka, samt en Merry till. Tyckte det var något speciellt med den fina flaskan. Tydligen vad jag läst på nätet, så skulle Merry tillverkats av samma företag som något år innan började med "Mer" och sedan skulle Merry vara för att ta sig in på läskedrycksmarknaden.
En annan som jag gillade, men som kom några år senare var Mac Black Orange.
Citera
2021-09-30, 19:42
  #824
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Fanns en "Backdricka" som smakade mango eller passionsfrukt tror jag. Gillar inte läsk så mycket och i så fall bara cola eller cream soda. Men den var rätt god. Någon som kommer ihåg vad den hette? Typ som Hawaii som ju var annanas, fast mer gul i färgen med något annat tropiskt namn som smakade mango/passionsfrukt.

Det kanske är Apotekarnes "Lido" som du drack.

https://www.tradera.com/item/290411/...amskylt-reklam

Hallonläsken kallade de för "Tico"

https://www.tradera.com/item/291401/...o-lask-reklam-

Zingo,, Frisco, Lido, Grappo och Tico kallade Apotekarnas några av sina läsker. Det är väl bara Zingo som lever kvar. Frisco var ungefär detsamma som dagens Fruktsoda och hallonsoda finns ju fortfarande kvar men inte under Tico-namnet.
__________________
Senast redigerad av DeValera 2021-09-30 kl. 19:53.
Citera
2021-09-30, 19:48
  #825
Medlem
Vet inte om någon skrivit detta tidigare men var f*n tog Festis Blueberry vägen? Hörde något om att den hade för mycket tillsatser i sig men det är väl bara att byta ut dom isåfall?
Citera
2021-09-30, 19:48
  #826
Medlem
DeValeras avatar
Wasa Bryggeri brygger gamla klassiker, bland annat äppelläsken Guldus som har en lång historia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Guldus

https://www.tradera.com/item/290411/...-from-category

Wasa tillverkade för ca 10 år sedan några 80-tals läskedrycker som Hiwa (ananassmak,) Coco Bahia och Vira Blåtira. Har tyvärr inte sett så mycket av Wasa bryggeris produkter, verkar inte som så många affärer tar in dem.
Citera
2021-09-30, 20:43
  #827
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Nej, men då är du säkert inne på rätt spår. Fenomenet "backläsk" har troligen förekommit bra länge innan 90-talet. Men det jag minns från tidsepoken, när fenomenet var STORT - handla för femhundringen och köp en back med läsk/öl billigt, så huserade det runt 80/90-tal. Detta har säkert förekommit tidigare än början på 90-talet. Men om vi återkopplar till diskusen så fanns det ju en uppsjö roliga läsk-sorter som sedan försvann helt sonika. Vi kids, på tidigt 90-tal, fick följa med och välja mellan sorterna.

Pepsi var en stark aktör inom cola-recept, och Coca-Cola hade inte tagit över monopolet ännu. Spendrups var väl ganska stora på den tiden, sedan kom "Apotekarnes", möjligen bryggda hos Spendrups också. Vill minnas en gul dricka, citron, som smakade mycket gott, om vi pratar fin läsk man saknar.

Apotekarnes har funnits längre och har aldrig tappats av Spendrups vad jag vet(?). Carlsberg äger varumärket sen 2001, Apotekarnes läsk finns kvar på 33cl returglas. Utbudet är begränsat och Carlsbergs hemsida har av någon märklig anledning inte med dem i sortimentet. Dessa säljs inte till privatpersoner. Du kan säkert hitta någon leverantör som säljer dem om du söker, julmusten går att hitta i flera livsmedelsbutiker.

Minns när rödbackarna hade sin storhetstid, butikerna hade separata avdelningar för dessa och utbudet var enormt.
Citera
2021-09-30, 20:59
  #828
Medlem
DeValeras avatar
Det var Pripps som använde varumärket Apotekarnes. Varumärket har en äldre historia, innan bryggerifusionerna gjorde Pripps till en storbryggeri inom läskbranschen. Idag ägs det som nämnts av Carlsberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in