Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
En fljdfrga om upplysning: Fr den upplyste ngon slags insikt i om lran om karma och terfdelse stmmer med verkligheten?
Som jag har uppfattat det r det inte s att upplysning innebr att man ocks inser att lran om karma och frestllningen om terfdelse r korrekta.
Om man tror p karma och terfdelse beror kanske drfr snarare p vad man vill tro p och i vilken kultur man r uppvxt?
Eller vad sger ni som anat vad upplysning r, fick ni nn aning om hur det ligger till med karma & terfdelse?
Jag kan inte sga att jag r ngon expert p allt det hr. Jag har bara varit intresserad av det spirituella ngra f r, s det r mycket jag kan ha ftt om bakfoten.
Men jag tror p en vre verklighet, dr du har ett hgre jag. Detta r nog din frmsta skyddsngel. Det r den som kan rdda dig mirakulst nr du rkar ut fr en olycka. Det r din sjl. Denna sjl r belgen p ett hgre existensplan, men vi har som jag redan nmnt en icke-fysisk kropp ocks. Det r en varelse som lever i symbios med vr fysiska kropp och den finns belgen just bakom de fysiska lagarna i etern. Vi bestr allts av tre komponenter: den fysiska kroppen, anden (den icke-fysiska kroppen) och sjlen (vrt hgre jag).
Du kan kommunicera med ditt hgre jag, och ditt hgre jag vill dig vldigt vl. Ditt hgre jag vill att du pratar med honom/henne. Frgan r bara hur denna kommunikation gr till, och hur bra den fungerar. Fr att ta ett exempel (som jag inte vet om jag riktigt tror p sjlv). Under min sjukdomsperiod nr jag mdde som mest dligt, s fastnade jag pltsligt fr en lt som jag alltid sg videon till nr den dk upp p TV (dr jag satt och frskte f tiden att g). Det r en bra lt, s det r ju inte s konstigt att den fastnade. Men jag kan omjligt trttna p den. Nu de senaste veckorna s har jag brjat fundera ver ifall det finns ngon undre mening i de ltar jag trillar ver och som jag brjar gilla vldigt mycket. Jag tycker vl att jag ser ett litet samband nu p sistone, men det fick mig i alla fall att tnka tillbaka p den dr lten. Jag hrde sen noga p texten och det kndes bra mycket dr uppe p hjssan.
Ron Carroll & Superfunk "Lucky Star"
http://www.youtube.com/watch?v=TI1SJmd4p7o
Och hr r frresten frra rets
julavatar.
Kan det ha varit ett stt att prata till mig? I s fall gr det genom ditt undermedvetna. Saker du inte r medveten om leder dig till olika saker. Och om du har tur r det ditt hgre jag som sitter dr och rattar.
(jag ber om urskt om detta inlggs knslosamma ton har brjat irritera lsaren)
Och hr kommer det hr med kronchakrat in. Fr vr energikropp r ju uppkopplad mot vr fysiska kropp. Vra chakror r associerade med olika mentala funktioner och knslor. Jag tror sjlv att en stor del av det vi upplever egentligen r belget p den andra sidan. Jag tror att kronchakrat har flera funktioner. Det handlar dels om mentala funktioner och hur vi ordnar vr egen information. Men sen fungerar den nog som en slags antenn mot de hgre planen. Fungerar det som det ska kan vi kommunicera bttre med den icke-fysiska vrlden. Ditt hgre jag kan enklare skicka ner impulser som styr dig rtt. Den kan styra ditt tnkande och f dig att anvnda din intelligens till ngot nyttigt allts gra dig vis.
S en upplyst person (min definition av upplysning) fr fr det frsta en annan syn p sig sjlv. Du flyttas en bit bort frn ditt lilla jag, och nrmare ditt hgre. Du r inte lika ingrtad i din fysiska kropp. Driften att tillfredstlla egoistiska eller kttsliga drifter blir mindre. Sen fr man nog en starkare knsla fr att det finns en yttre verklighet dr ngonstans. Det fr dig att att strcka dig ut och leta information och upplevelser som bryter ner barriren. S precis som i mitt fall s brjar man nog fundera mycket kring det hr och ta redan p information om saker som sjlavandring, astralprojektion, och diverse ockult. Sen s brjar ditt hgre jag styra dig mot olika ml. Din intuition kommer att frbttras s att du knner vad du ska gra. Du behver inte rationalisera allt. Utan ifall det knns bra eller dligt, s kan det vara ditt hgre jag som frsker tala om fr dig vad som r bst.
S den dr typen av detaljerad kunskap om att s hr r det (som det angende karma), tror jag inte man fr. Det du fr r ett annat stt att angripa vrlden, och en annan mjlighet att kommunicera undermedvetet med ditt hgre jag. Sen ska jag tillgga att jag inte haft ngon sk kundaliniresning, och drfr vet jag inte exakt vad man knner d. Nu r jag inte s intresserad av meditation lngre, men en kundaliniresning vore naturligtvis ngot jag vill uppleva innan jag dr.
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
r inte oro = ego/tid/mind/osv?
Jo, det har du nog rtt i. Men nr jag pratar om oro s r det utifrn min resonerande sida. Jag tnker vldigt mycket och frsker se vars saker ska ta vgen. Det hr borde jag kanske inte skriva, men min fascination fr olika katastrofscenarior som jag skriver om i konspirationsforumet, kan mycket vl ha att gra att jag inte tycker att jag har s mycket mer att ge hr. Jag har allts undermedvetet inget emot att vrlden gr under fr min egen skull. Och det r det jag tycker r oroande p ett intellektuell plan. Fr har man inga knslor, och inte knner sig riktigt nrvarande, s r ju frgan vad man gr hr. Det r drfr jag inte vill att det ska g mer t det hllet.
Jag tror sjlv att lite av det hr har att gra med att kronchakrat r felbalanserat med resten. Ifall de andra chakrorna kom igng de ocks (och speciellt hjrtchakrat), s skulle det nog knnas mycket bttre. S jag har funderat att g till ngon som hller p med reiki och se vad de kan gra.