Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-10, 00:28
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det r bde paranormalt och naturligt, eftersom det paranormala r naturligt ocks.

du kan se hr en vetenskapskvinna som fick en nra dden upplevelse: http://www.youtube.com/watch?v=crk2N...eature=related

vid nra dden upplevelser uppnr man enlightenment, dvs. att egot dr. nr man dr, s dr ven egot, och man blir en andlig varelse. men det gr att uppn det i livet ocks, om man ndrar sin hjrnas kemi med meditation och yoga.
Att NDA finns betyder inte att Upplysning (enlightenment) r ngot som r verkligt. Att A finns betyder inte att B finns.

Jill Bolte Taylor frestrkar inte NDA heller, din youtube lnk bara assoceriar talet frn TED med detta utan frstelse ver att hon underskt hjrnans funktion i evigheter utan att ta slutsatsen att det r nra dden upplevesle. Vldigt lurigt gjort tycker jag. Fast huvudpongen r att du inte har ngot som talar fr att vid nra dden upplevelser uppnr man enlightenment.
Citera
2011-09-10, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Jill Bolte Taylor frestrkar inte NDA heller, din youtube lnk bara assoceriar talet frn TED med detta utan frstelse ver att hon underskt hjrnans funktion i evigheter utan att ta slutsatsen att det r nra dden upplevesle.
fast det var ju en nra dden upplevelse eftersom hon var nra att d. det r ju definitionen av nra dden upplevelse.

sen om nra dden upplevelser har ngot med andlighet att gra kan man inte med skerhet sga, men de stmmer verens vldigt bra med andliga upplevelser som beskrivs i religioner.

Citat:
Fast huvudpongen r att du inte har ngot som talar fr att vid nra dden upplevelser uppnr man enlightenment.
hon gjorde ju det, och mnga andra har ocks haft livsfrndrande upplevelser i NDEs, och vad r upplysning om inte en livsfrndrande upplevelse som gr att man knner sig ett med universum osv? hon sa sjlv att hon upplevde att hon uppndde nirvana, dvs. upplysning...

sen har hon skert ngon materialistisk frklaring till det, men det betyder inte att det inte r en andlig upplevelse eller att vi inte har andliga kroppar som verlever den fysiska dden.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-09-10 kl. 00:55.
Citera
2011-09-10, 01:47
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
fast det var ju en nra dden upplevelse eftersom hon var nra att d. det r ju definitionen av nra dden upplevelse.

sen om nra dden upplevelser har ngot med andlighet att gra kan man inte med skerhet sga, men de stmmer verens vldigt bra med andliga upplevelser som beskrivs i religioner.
Precis, det gr inte att med skerhet sga. Du sa det sjlv. S du kan inte sga att det r s.
Citat:
hon gjorde ju det, och mnga andra har ocks haft livsfrndrande upplevelser i NDEs, och vad r upplysning om inte en livsfrndrande upplevelse som gr att man knner sig ett med universum osv? hon sa sjlv att hon upplevde att hon uppndde nirvana, dvs. upplysning...
Sger hon NDE nnstans?

Nirvana r inte samma sak:
Man uppnr nirvana genom att handla rtt, och att handla rtt inom buddhismen r att flja fem enkla moralregler: att inte skada eller dda, att inte stjla, att inte vara otrogen, att inte ljuga och att inte anvnda droger. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nirvana

Allts inte via en stroke.

Fortstta vnda ord s det lter s det passar in p hennes ord?
Citat:
sen har hon skert ngon materialistisk frklaring till det, men det betyder inte att det inte r en andlig upplevelse eller att vi inte har andliga kroppar som verlever den fysiska dden.
Du har redan sagt att inget vet om de r andligt, och om hon hittar eller har hittat en materialsikt frklaring s visar det p annat frklaring n andligt.

Det kan mycke vl vara en sorts upplyssning och r OffT med NDE d hela det omrdet r rtt specikt med vad det r.

Sen r inte upplysing=livsfrndrande utan r mer n detta verkar det som.
Senast redigerad av doublelift 2011-09-10 kl. 01:49.
Citera
2011-09-10, 03:28
Bannlyst
Citat:
Sger hon NDE nnstans?
hon hade en stroke, och var nra att d, drmed hade hon en nra dden upplevelse, vare sig hon nmnde ordet eller inte

Citat:
Nirvana r inte samma sak:
Man uppnr nirvana genom att handla rtt, och att handla rtt inom buddhismen r att flja fem enkla moralregler: att inte skada eller dda, att inte stjla, att inte vara otrogen, att inte ljuga och att inte anvnda droger. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nirvana

Allts inte via en stroke.
nr hon beskriver hennes upplevelse s lter det precis som nirvana/upplysning, drmed upplevde hon upplysning fr en kort stund

man kan uppn nirvaniska tillstnd med droger ocks, skillnaden frn den verkliga upplysningen r bara att den varar i triljoner r, till skillnad frn de korta ruserna som droger och NDEs framkallar.

Citat:
Du har redan sagt att inget vet om de r andligt, och om hon hittar eller har hittat en materialsikt frklaring s visar det p annat frklaring n andligt.
Citera
2011-09-10, 03:44
Medlem
DeepForests avatar
Citat:
hon hade en stroke, och var nra att d, drmed hade hon en nra dden upplevelse, vare sig hon nmnde ordet eller inte

Fast en NDE innebr att man r kliniskt dd fr en stund och under denna stund upplever ngot. Inte att man var nra att vara dd.
Citera
2011-09-10, 04:58
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Nn har redan sagt det hr ovanfr mitt inlgg vldigt bra. Det heter NDE av att man varit "dd" och blivit levande igen. Allts nr att d helt utan att komma tillbaka. Du borde lsa p vad NDE r fr ngot, fr du tar det bokstavligt.
Citat:
nr hon beskriver hennes upplevelse s lter det precis som nirvana/upplysning, drmed upplevde hon upplysning fr en kort stund
Och?...Inte direkt bsta sttet att analysera saker. Lter som ett monster, d mste det vara ett monster.

Syftar du fortfarande p nirvana/upplysning av andlig karaktr?

Hon hade en hjrninfarkt, tror du inte detta skapar mjligheter fr hjrnan att inte uppfatta verkligen p samma niv som annars?
Citat:
man kan uppn nirvaniska tillstnd med droger ocks, skillnaden frn den verkliga upplysningen r bara att den varar i triljoner r, till skillnad frn de korta ruserna som droger och NDEs framkallar.
I detta fallet r det droger som skapar effekterna. DMT tro jag du syftar p hr, naturlig del av kroppen som kanske utsndras i NDE fall, men ven gr att ta som drog. Effektera av detta helt enkelt hallucinationer och frstr inte hur det talar fr att det r ngot andligt om det r det du frsker frra fram.

Sen borde du veta jag inte ifrgastter nirvaniska liknande tillstnd eller NDE liknande tillstnd, utan att de har en paranormalt frklaring eller mer att de har ngon andlig frklaring. Ser det r hjrnan som lurar en, ven om jag r osker p upplysning i brist p fall som pratas om hr i trden.
Citera
2011-09-10, 06:59
Medlem
Citat:

I detta fallet r det droger som skapar effekterna. DMT tro jag du syftar p hr, naturlig del av kroppen som kanske utsndras i NDE fall, men ven gr att ta som drog. Effektera av detta helt enkelt hallucinationer och frstr inte hur det talar fr att det r ngot andligt om det r det du frsker frra fram.
Riktigt s enkelt tror jag inte att det r d det vi upplever som normalt ocks r ett resultat av "droger" som tex seratonin, som frvrigt rent molekylrt pminner om DMT.
Citera
2011-09-11, 03:36
Medlem
Det r verkligt http://en.wikipedia.org/wiki/Kundalini
Citera
2011-09-11, 06:37
Medlem
Tillinghasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
En fljdfrga om upplysning: Fr den upplyste ngon slags insikt i om lran om karma och terfdelse stmmer med verkligheten?

Som jag har uppfattat det r det inte s att upplysning innebr att man ocks inser att lran om karma och frestllningen om terfdelse r korrekta.

Om man tror p karma och terfdelse beror kanske drfr snarare p vad man vill tro p och i vilken kultur man r uppvxt?

Eller vad sger ni som anat vad upplysning r, fick ni nn aning om hur det ligger till med karma & terfdelse?

Jag kan inte sga att jag r ngon expert p allt det hr. Jag har bara varit intresserad av det spirituella ngra f r, s det r mycket jag kan ha ftt om bakfoten.

Men jag tror p en vre verklighet, dr du har ett hgre jag. Detta r nog din frmsta skyddsngel. Det r den som kan rdda dig mirakulst nr du rkar ut fr en olycka. Det r din sjl. Denna sjl r belgen p ett hgre existensplan, men vi har som jag redan nmnt en icke-fysisk kropp ocks. Det r en varelse som lever i symbios med vr fysiska kropp och den finns belgen just bakom de fysiska lagarna i etern. Vi bestr allts av tre komponenter: den fysiska kroppen, anden (den icke-fysiska kroppen) och sjlen (vrt hgre jag).

Du kan kommunicera med ditt hgre jag, och ditt hgre jag vill dig vldigt vl. Ditt hgre jag vill att du pratar med honom/henne. Frgan r bara hur denna kommunikation gr till, och hur bra den fungerar. Fr att ta ett exempel (som jag inte vet om jag riktigt tror p sjlv). Under min sjukdomsperiod nr jag mdde som mest dligt, s fastnade jag pltsligt fr en lt som jag alltid sg videon till nr den dk upp p TV (dr jag satt och frskte f tiden att g). Det r en bra lt, s det r ju inte s konstigt att den fastnade. Men jag kan omjligt trttna p den. Nu de senaste veckorna s har jag brjat fundera ver ifall det finns ngon undre mening i de ltar jag trillar ver och som jag brjar gilla vldigt mycket. Jag tycker vl att jag ser ett litet samband nu p sistone, men det fick mig i alla fall att tnka tillbaka p den dr lten. Jag hrde sen noga p texten och det kndes bra mycket dr uppe p hjssan.

Ron Carroll & Superfunk "Lucky Star"
http://www.youtube.com/watch?v=TI1SJmd4p7o

Och hr r frresten frra rets julavatar.

Kan det ha varit ett stt att prata till mig? I s fall gr det genom ditt undermedvetna. Saker du inte r medveten om leder dig till olika saker. Och om du har tur r det ditt hgre jag som sitter dr och rattar.

(jag ber om urskt om detta inlggs knslosamma ton har brjat irritera lsaren)

Och hr kommer det hr med kronchakrat in. Fr vr energikropp r ju uppkopplad mot vr fysiska kropp. Vra chakror r associerade med olika mentala funktioner och knslor. Jag tror sjlv att en stor del av det vi upplever egentligen r belget p den andra sidan. Jag tror att kronchakrat har flera funktioner. Det handlar dels om mentala funktioner och hur vi ordnar vr egen information. Men sen fungerar den nog som en slags antenn mot de hgre planen. Fungerar det som det ska kan vi kommunicera bttre med den icke-fysiska vrlden. Ditt hgre jag kan enklare skicka ner impulser som styr dig rtt. Den kan styra ditt tnkande och f dig att anvnda din intelligens till ngot nyttigt allts gra dig vis.

S en upplyst person (min definition av upplysning) fr fr det frsta en annan syn p sig sjlv. Du flyttas en bit bort frn ditt lilla jag, och nrmare ditt hgre. Du r inte lika ingrtad i din fysiska kropp. Driften att tillfredstlla egoistiska eller kttsliga drifter blir mindre. Sen fr man nog en starkare knsla fr att det finns en yttre verklighet dr ngonstans. Det fr dig att att strcka dig ut och leta information och upplevelser som bryter ner barriren. S precis som i mitt fall s brjar man nog fundera mycket kring det hr och ta redan p information om saker som sjlavandring, astralprojektion, och diverse ockult. Sen s brjar ditt hgre jag styra dig mot olika ml. Din intuition kommer att frbttras s att du knner vad du ska gra. Du behver inte rationalisera allt. Utan ifall det knns bra eller dligt, s kan det vara ditt hgre jag som frsker tala om fr dig vad som r bst.

S den dr typen av detaljerad kunskap om att s hr r det (som det angende karma), tror jag inte man fr. Det du fr r ett annat stt att angripa vrlden, och en annan mjlighet att kommunicera undermedvetet med ditt hgre jag. Sen ska jag tillgga att jag inte haft ngon sk kundaliniresning, och drfr vet jag inte exakt vad man knner d. Nu r jag inte s intresserad av meditation lngre, men en kundaliniresning vore naturligtvis ngot jag vill uppleva innan jag dr.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
r inte oro = ego/tid/mind/osv?

Jo, det har du nog rtt i. Men nr jag pratar om oro s r det utifrn min resonerande sida. Jag tnker vldigt mycket och frsker se vars saker ska ta vgen. Det hr borde jag kanske inte skriva, men min fascination fr olika katastrofscenarior som jag skriver om i konspirationsforumet, kan mycket vl ha att gra att jag inte tycker att jag har s mycket mer att ge hr. Jag har allts undermedvetet inget emot att vrlden gr under fr min egen skull. Och det r det jag tycker r oroande p ett intellektuell plan. Fr har man inga knslor, och inte knner sig riktigt nrvarande, s r ju frgan vad man gr hr. Det r drfr jag inte vill att det ska g mer t det hllet.

Jag tror sjlv att lite av det hr har att gra med att kronchakrat r felbalanserat med resten. Ifall de andra chakrorna kom igng de ocks (och speciellt hjrtchakrat), s skulle det nog knnas mycket bttre. S jag har funderat att g till ngon som hller p med reiki och se vad de kan gra.
Senast redigerad av Tillinghast 2011-09-11 kl. 07:06.
Citera
2011-09-11, 07:26
Medlem
Tillinghasts avatar
Det r en sak jag glmde, och som nog r det viktigaste av allt.

Fr att komma nra det hr tillstndet krvs det nog en sak: man mste lra sig att balansera det feminina och det maskulina. Jag tror att ifall du bryter ner dig sjlv helt s hamnar du i ett tillstnd dr knet inte spelar ngon roll, och det r d du kommer nra balanseringen. Det r drfr man kan g den vgen. Ifall du r en man ska du kunna fantisera om hur du r en mamma som tar hand om sitt barn, och det ska knnas helt naturligt. Jag tror att det r nr du blir "dubbelpolig", och brjar behrska bda sidor, som vgen upp blir tillgnglig. Du kan d vlja ditt uttryck och hur stor del av respektive energi du anvnder dig av. Jag har skrivit i tidigare inlgg att jag tycker att jag har en flytande personlighet och det r vl ett resultat av den hr balansen.
Senast redigerad av Tillinghast 2011-09-11 kl. 07:28.
Citera
2011-09-11, 16:57
Medlem
Mer korrekt beskrivning tycker jag r uppvaknande till sin sanna natur, och det r inget man behver strva efter det r en naturlig process som tar den tid det tar, njut av livet istllet och gr det du tycker r kul s kommer ditt uppvaknande nr det kommer.
Citera
2011-09-11, 19:30
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razerman
Riktigt s enkelt tror jag inte att det r d det vi upplever som normalt ocks r ett resultat av "droger" som tex seratonin, som frvrigt rent molekylrt pminner om DMT.
Fast detta ger inte hallucinationer d andra kan antyda p att de vi upplever faktiskt r dr. Men frstr vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in