Principer som bygger upp vr verklighet
Jag har ju tagit upp det hr med den vre verkligheten, och hur den kan tnkas fungera, i tidigare inlgg. Men lite frenklat s tror jag att allt har en implementation, och att denna implementation behver utrymme. Vr fysiska verklighet r allts implementerad i ngot, och i detta ngot finns det en form av energi, som r sjlvordnande. Detta hav av sjlvordnande energi, dr vr verklighet r som en vgg med virvlar och vgor, r den vre verkligheten. Det r ju lite vanskligt att kalla det fr energi, d det r ngot som skapar de fysiska lagarna, men jag tycker nd att det fr folk att tnka rtt.
Den del av detta hav som ligger nrmast vr verklighet kallas fr det
eteriska planet (
realtidszonen enligt
Robert Bruces terminologi), och vggen kallar jag fr
etern. Jag ser p det som att vr fysiska verklighet r uppbyggd av sjlvgende virvlar och svngningar p denna vgg, och det som mjliggr deras rrelser r eterenergin. Det r den som rusar runt och ordnar sig fr att manifestera allt vi ser omkring oss. Det hr r ju bara mitt stt att visualisera det p och kanske hjlper ngon.
Hur den hr energin skulle kunna vara uppbyggd r ngot jag inte har ftt grepp om. Frgan r ifall ngon har gjort det. Kunskap om hur allt r ordnat kan vara kodat i mytologiska och religisa arketyper, men frgan r ifall den ultimata sanningen finns att hitta ngonstans.
Att energin har tv polariteter r i alla fall klart, men hur dessa manifesterar sig frstr jag inte riktigt. Jag vet att
Wilhelm Reich talade om
positivt orgon och
negativt orgon (DOR). Den positiva levde, medan det negativa var dd. Den hr skillnaden r given kan man tycka ifall det r en energi som lyder under principen fr
negativ entropi. Fr att ngot ska kunna ordnas s krvs det att det finns ordnade regioner och oordnade, och regioner dr ordningsprocessen r intensivare. Ordningen och ordningsprocessen r det som r karaktristiskt fr liv. Fr att ha den hr typen av energi s mste vi vl ha en referensram som str stilla p ngot stt. Det mste allts finnas ngot vi kan kalla fr ett medium. Det r i detta medium som processen kan arbeta med att ordna data.
S ifall vi har "dd" och "levande" energi, s mste vi ha en uppbyggande princip och en nedbrytande. Sen mste vi ha sjlva koden fr livet helt enkelt hur dessa principer ska styras. Det mste allts finnas en livsgnista som sedan anvnder de tv principerna fr att bygga mnster. Men hr blir det lite knepigt nr man tnker, fr den uppbyggande principen lgger allt p plats, och den nedbrytande sliter snder allt. Men i frlngningen s kommer den uppbyggande principen sluta i ett kristallin tillstnd som r helt dtt, och den nedbrytande principen kommer att sluta i ett tillstnd som r kaos.
S vi har en princip som man kan associera till saker som ordning, kyla, sugande, dmpning, samling, fokus, mrker och en princip som vi kan associera till kaos, vrme, expansion, eskalering, spridning, ljus. Det tredje tillstndet r en process som frvandlar den ena principen till dess motsats i en kontinuerlig svngning.
Jag tror att i vr verklighet s har vi ett medium som lter den ordnande principen arbeta obehindrat. Den lgger allt s att det blir stilla. Det blir som en vattenyta som strvar efter att bli helt plan. Sen introducerar man den andra principen. En svngning mellan de tv tillstnden uppkommer, och nr dessa sker i en sjlvsvngande konfiguration som uppehller sig sjlv, s fr vi fast materia. Dessa sjlvsvngande virvlar r kraftfulla i sin bestndighet ifall vi jmfr dem med omgivningen.
Jag vet inte om ngon frstod ngot, och jag vet inte om jag r helt rtt ute heller. Men man kan ju ju kolla p olika kllor som man tycker verkar ha ngot att sga, och s frsker man jmka ihop allt till en helhet. S lt mig ta ngra exempel p vad andra har sagt.
Rudolf Steiner trodde att det fanns fyra typer av eter, och tv av dessa var expanderande och tv var ihopdragande.
Citat:
The four kinds of ether may be classified in two groups, and this distinction is of fundamental importance for the understanding of all that is to follow: The first two, Warmth Ether and Light Ether, have the tendency to expand, the impulse to radiate out from a given central point; they act centrifugally; whereas the other two, Chemical Ether and Life Ether, have the tendency to draw in toward a centre, the impulse to concentrate all in a given central point; their action is suctional, centripetal. This polarity of the two ether groupsthe centrifugal, radiating, self-expanding will, and the suctional, centripetal will to draw inward, to concentrateis an ultimate elemental principle lying at the bottom of all natural phenomena.
http://www.rainengineering.com/ether...the_ether.html
Nr man lser om
Tom Beardens teorier om fri energi, s talar han om negativ energi och positiv energi. Dessa typer av energier har olika karaktristik. Den positiva energin divergerar och genererar hetta, och den negativa konvergerar och genererar kyla. Hr r ett litet citat frn en av hans bcker:
Citat:
In fact, during his early experiments, Gray discovered he could power light bulbs with cold energy, etc. Later he was to demonstrate this fact in a sensational manner: With a light bulb lit from his generator, he simply immersed the lamp electrical leads and all in water, where it remained lit. With his hands in the water, he would have been electrocuted or severely shocked if the electrical energy involved had been positive (diverging) energy. Instead, it was negative (converging) energy.
Bearden pratar en del om
Paul Diracs gamla teori som gr ut p att det finns ngot som givits namnet
Dirac-hav. Denna teori sger att ett vilande vakuum bestr av hl som r fyllda med elektroner. Adderar man positiv energi s kan man lyfta elektroner frn havet och frigra dem.
Paul LaViolette som har sin
Superwave-teori, har ven utvecklat en eterteori som han kallar
subquantum kinetics. Den frsker frklara hur vr materia och energi r uppbyggd. Han talar om att det finns sk
eteroner (e-ons) som hela tiden omvandlar sig frn ett tillstnd till ett annat utifrn en viss formel. Det finns sju typer av eteroner: A, B, G, X, Y, X och Ω. Hur det hela fungerar kan ni lsa mer om hr:
http://www.etheric.com/LaVioletteBooks/ether.html
Han menar p att positivt laddade partiklar har ett centrum som utgrs av hg koncentration Y, och sen s skapas lager utanp detta med omvxlande hg koncentration av X och Y. Fr negativt laddade partiklar gller det omvnda. Protonen r en partikel med hg Y-koncentration och elektronen r en partikel med hg X-koncentration.
Sen har vi den ockulta kemin som utarbetades av
Annie Besant och
Charles W. Leadbeater.
http://www.anandgholap.net/AB_CWL_Occult_Chemistry.htm
Hr hittade jag lite mer om det hela:
http://www.subtleenergysolutions.com...iveHealing.doc (Word-dokument)
Citat:
This is a diagram of what Besant and Leadbeater called the "Anu" (Fig.5), which they described as the basic "particle" of the physical world. The "Anu" is actually kind of a sophisticated vortex of string-like streams of energy-matter from the world much subtler than physical. The "Anu," or the "ultimate physical atom" as Besant and Leadbeater called it, exists in two forms, positive and negative, or clockwise and counterclockwise vortexes.
"Anus" combine with each other in different combinations like + + -, - - +, etc., and these combinations create more sophisticated structures, which science now calls "subatomic particles." This process ends with the formation of basic atomic particles, which make up the atoms of the Periodic Table of Elements (Fig.7). These, in turn, make up all substances of the physical world including those that make up our bodies.
De som hller p med
orgongeneratorer sger ju att man kan f orgonet att ledas i exempelvis koppartrd. Ifall man lindar den som en spole och lter lindningarna g medsols (hgerhandsregeln), s kommer energin att kastas ut t sidorna och ifall man lindar motsols, s kommer energin att dras mot mitten.
Jag vet inte hur man fr ihop allt, men en sak som verkar klar r i alla fall att det finns positiv energi som divergerar och som kan ha en viss rotationsriktning, och s finns det negativ energi som konvergerar och som kan ha en annan rotationsriktning. Sen s har vi ett hav av vilande negativ energi, och en manifesterad verklighet byggd av mestadels positiv energi.
Fortsttning fljer...