2011-09-12, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Conscious, consciousness. Aware, awareness.

Det r en liten skillnad p aware och conscious som inte gr att beskriva p svenska (tycker jag).
Medveten och vid medvetande, s tycker jag man kan skriva, inte alls svrt.
Fr vrigt s har jag inga sikter direkt och vet inte heller s mycket om detta men visst r tanken p att livet inte r helt meningslst lockande!
Citera
2011-09-12, 20:31
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslamsan
Medveten och vid medvetande, s tycker jag man kan skriva, inte alls svrt.
Fr vrigt s har jag inga sikter direkt och vet inte heller s mycket om detta men visst r tanken p att livet inte r helt meningslst lockande!
Det r inte svrt att skriva. Men nr man verstter till svenska s frsvinner en viktig nyans vilket gr det svrare att frst vad som menas. Testa sjlv!
Citera
2011-09-12, 21:17
Bannlyst
Citat:
Det r inte svrt att skriva. Men nr man verstter till svenska s frsvinner en viktig nyans vilket gr det svrare att frst vad som menas. Testa sjlv!
Jag uttrycker mej alltid bst p svenska, ty jag r en envis svensson som inte vill blanda in en massa engelska i mitt sprk. Principskl...

ONTOPIC... Bullshit ts.. s nu var jag inte offtopic va!
Citera
2011-09-13, 19:22
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslamsan
Jag uttrycker mej alltid bst p svenska, ty jag r en envis svensson som inte vill blanda in en massa engelska i mitt sprk. Principskl...

ONTOPIC... Bullshit ts.. s nu var jag inte offtopic va!
Citera
2011-09-13, 19:49
Medlem
dgnrrds avatar
Det lilla jag lst om individer med denna pstdda mentalitet knns faktiskt mer som ngon form av sjlvgodhet blandat med hjrntvtt. Att pst sig upplyst inom spiritualitet r luddigt d all form av spiritualitet baseras p olika troendemnster. Det som r rtta vgen inom ngot behver inte vara det inom ngot annat osv. Det gr inte att knyta samband med samma tankar om man inte har samma vrderingar. Skulle 5 "upplysta" personer frn olika hll i vrlden sittandes runt ett bord bara sitta och le mot varandra? Jag tror det hade blivit ytterst krystad stmning. Ngon form av snoppmtartvling i vem som kan vara strst mysfarbror.

Men det r ju min bild av det hela..
Citera
2011-09-13, 21:43
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Det lilla jag lst om individer med denna pstdda mentalitet knns faktiskt mer som ngon form av sjlvgodhet blandat med hjrntvtt. Att pst sig upplyst inom spiritualitet r luddigt d all form av spiritualitet baseras p olika troendemnster. Det som r rtta vgen inom ngot behver inte vara det inom ngot annat osv. Det gr inte att knyta samband med samma tankar om man inte har samma vrderingar. Skulle 5 "upplysta" personer frn olika hll i vrlden sittandes runt ett bord bara sitta och le mot varandra? Jag tror det hade blivit ytterst krystad stmning. Ngon form av snoppmtartvling i vem som kan vara strst mysfarbror.

Men det r ju min bild av det hela..
Jag hller med. Om t.ex. Eckhart Tolle sitter och ljuger om sin avsaknad av ego s r han ju ett extremt stort ego. Jag tror nog inte att han ljuger men man kan ju inte vara sker.

Ngot troendemnster handlar det vl egentligen inte om? De som r upplysta menar att det r vrt "naturliga" tillstnd. Mnga befattar sig inte med tro verhuvudtaget.
Citera
2011-09-16, 06:27
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Jag hller med. Om t.ex. Eckhart Tolle sitter och ljuger om sin avsaknad av ego s r han ju ett extremt stort ego. Jag tror nog inte att han ljuger men man kan ju inte vara sker.

Ngot troendemnster handlar det vl egentligen inte om? De som r upplysta menar att det r vrt "naturliga" tillstnd. Mnga befattar sig inte med tro verhuvudtaget.

Allt hller ett troendemnster, ven om det inte rr sig om en samlad religionsform s r det oftast ngot surr om vad "gud" r osv? Iaf det jag hrt. Nu r jag inte s ingende plst om dessa pstenden alls tyvrr s jag fr det svrt att uttrycka mig vad det hela egentligen mynnar ut i. Tnker mest p hur resonemanget gr, mnskligheten vs universum och vilken roll vi har osv. Den hr insikten som beskrivs finner jag personligen ganska udda fr att de hr lirarna str svamlar osammanhngande och mystiskt, precis som att vr normala lge skulle vara totalt abstrakt och luddigt. Det r fr ogreppbart fr att vara betydelsefullt. Sen ska dom hr personerna likt frbannat frska frmedla det hr ogreppbara till folk hur som helst.. Det blir ett predikande likt allt annan hjrntvtt hur de n vnder och vrider p det.
Citera
2011-09-22, 22:22
Medlem
Tillinghasts avatar
De senaste dagarna jag har suttit och kontemplerat runt det jag redan skrivit i den hr trden. Jag tnkte frst att jag skulle frklara mer ingende det hr med hur man balanserar det feminina och det maskulina fr att uppn ett hgre tillstnd (fr det sista inlgget jag skrev lt ju nstan lite feministiskt vilket kan tyckas frvirrande). Men nr jag satt dr, s mrkte jag att mitt nystande gav mig en bttre frstelse fr vad jag sjlv varit med om, som jag inte hade frut. Och nu tror jag att jag kommit en bra bit p vgen mot det man kallar sjlvknnedom.

Jag tnkte skriva ner allt jag kom p i en serie inlgg fr det lr bli en hel del text. Men jag brjar med att etablera en slags grund genom att frklara hur jag tror att allt r uppbyggt. Det r dock bara min nuvarande frstelse, och den vet jag inte r komplett. Men om jag fr nya insikter som gr emot det jag redan skriva s fr jag vl rtta mig sjlv senare.

Arketyp

En arketyp r en slags grundtyp, eller grundform. Ifall du har ett fenomen s kan du separera detta i delar. Dessa delar sitter ihop med varandra i relationer. Tnk p det som legoklotsar. Du bygger en form av olikfrgade klotsar. Sen kan man bygga ett hus med samma form. De delar d den geometriska formen och vi kan se likheten.

Nr det gller mnniskor och sociala situationer, s r det svrt att tala om geometriska former, ven fast matematik kan vara en viktig bestndsdel, men att ngon typ av relation finns mellan de ingende elementen gr att uppfatta. Vissa r bttre p att se helheten - eller formen - n andra, och detta gr nog hand i hand med frmgan att abstrahera eller konstruera metaforer.

Vissa "former" terkommer ofta genom mnsklighetens historia, och formar med tiden arketyper. Du kan ha mytologiska motiv, eller mytologiska karaktrer som liknar varandra vldigt mycket, trots att de kommer frn olika tidsepoker eller kulturer. Den fattiga pojken som ddar draken och sen fr prinsessan och halva kungariket, r exempel p ett arketypiskt mytologiskt motiv. De tre brderna, den onda drottningen, den goda fen, det stingsliga trollet, den senila hrskaren osv r ocks arketyper. Dessa arketyper kan man sen anvnda som klotsar nr man bygger en berttelse.

Du kan hitta arketyper verallt. Man kan exempelvis hitta dem i serietidningar eller fr den delen i Mumin. Mumin r ett bra exempel p leken med arketyper. Berttelserna r ofta arketypiska och karaktrerna nnu mer. De r s arketypiska att enskilda individer ofta benmns genom att anvnda bestmd form av slktet de tillhr. Det finns homsor, men har du en homsa nrvarande s kallas han bara fr Homsan. Det hr kan gras eftersom att alla i slktet ofta delar personlighet. Vi vet att hemuler ofta r socialt klumpiga och att de gillar satt samla p saker. Vi vet att filifjonkor r ordningssamma, feminina och att de skms ifall social etikett inte upprtthlls. S det finns ingen anledning att ge dem ett eget namn, fr man vet nd vars man har dem.

Begreppet arketyp kan hrledas tillbaka till tminstone Platon. I modern tid har Carl Jung utvecklat begreppet och byggt ett system fr psykologisk analys p det.

Citat:
The origins of the archetypal hypothesis date back as far as Plato. Jung himself compared archetypes to Platonic ideas. Plato's ideas were pure mental forms, that were imprinted in the soul before it was born into the world. They were collective in the sense that they embodied the fundamental characteristics of a thing rather than its specific peculiarities.

http://en.wikipedia.org/wiki/Archetype

Fortsttning fljer...
Senast redigerad av Tillinghast 2011-09-22 kl. 22:42.
Citera
2011-09-28, 20:22
Medlem
Tillinghasts avatar
Principer som bygger upp vr verklighet

Jag har ju tagit upp det hr med den vre verkligheten, och hur den kan tnkas fungera, i tidigare inlgg. Men lite frenklat s tror jag att allt har en implementation, och att denna implementation behver utrymme. Vr fysiska verklighet r allts implementerad i ngot, och i detta ngot finns det en form av energi, som r sjlvordnande. Detta hav av sjlvordnande energi, dr vr verklighet r som en vgg med virvlar och vgor, r den vre verkligheten. Det r ju lite vanskligt att kalla det fr energi, d det r ngot som skapar de fysiska lagarna, men jag tycker nd att det fr folk att tnka rtt.

Den del av detta hav som ligger nrmast vr verklighet kallas fr det eteriska planet (realtidszonen enligt Robert Bruces terminologi), och vggen kallar jag fr etern. Jag ser p det som att vr fysiska verklighet r uppbyggd av sjlvgende virvlar och svngningar p denna vgg, och det som mjliggr deras rrelser r eterenergin. Det r den som rusar runt och ordnar sig fr att manifestera allt vi ser omkring oss. Det hr r ju bara mitt stt att visualisera det p och kanske hjlper ngon.

Hur den hr energin skulle kunna vara uppbyggd r ngot jag inte har ftt grepp om. Frgan r ifall ngon har gjort det. Kunskap om hur allt r ordnat kan vara kodat i mytologiska och religisa arketyper, men frgan r ifall den ultimata sanningen finns att hitta ngonstans.

Att energin har tv polariteter r i alla fall klart, men hur dessa manifesterar sig frstr jag inte riktigt. Jag vet att Wilhelm Reich talade om positivt orgon och negativt orgon (DOR). Den positiva levde, medan det negativa var dd. Den hr skillnaden r given kan man tycka ifall det r en energi som lyder under principen fr negativ entropi. Fr att ngot ska kunna ordnas s krvs det att det finns ordnade regioner och oordnade, och regioner dr ordningsprocessen r intensivare. Ordningen och ordningsprocessen r det som r karaktristiskt fr liv. Fr att ha den hr typen av energi s mste vi vl ha en referensram som str stilla p ngot stt. Det mste allts finnas ngot vi kan kalla fr ett medium. Det r i detta medium som processen kan arbeta med att ordna data.

S ifall vi har "dd" och "levande" energi, s mste vi ha en uppbyggande princip och en nedbrytande. Sen mste vi ha sjlva koden fr livet helt enkelt hur dessa principer ska styras. Det mste allts finnas en livsgnista som sedan anvnder de tv principerna fr att bygga mnster. Men hr blir det lite knepigt nr man tnker, fr den uppbyggande principen lgger allt p plats, och den nedbrytande sliter snder allt. Men i frlngningen s kommer den uppbyggande principen sluta i ett kristallin tillstnd som r helt dtt, och den nedbrytande principen kommer att sluta i ett tillstnd som r kaos.

S vi har en princip som man kan associera till saker som ordning, kyla, sugande, dmpning, samling, fokus, mrker och en princip som vi kan associera till kaos, vrme, expansion, eskalering, spridning, ljus. Det tredje tillstndet r en process som frvandlar den ena principen till dess motsats i en kontinuerlig svngning.

Jag tror att i vr verklighet s har vi ett medium som lter den ordnande principen arbeta obehindrat. Den lgger allt s att det blir stilla. Det blir som en vattenyta som strvar efter att bli helt plan. Sen introducerar man den andra principen. En svngning mellan de tv tillstnden uppkommer, och nr dessa sker i en sjlvsvngande konfiguration som uppehller sig sjlv, s fr vi fast materia. Dessa sjlvsvngande virvlar r kraftfulla i sin bestndighet ifall vi jmfr dem med omgivningen.

Jag vet inte om ngon frstod ngot, och jag vet inte om jag r helt rtt ute heller. Men man kan ju ju kolla p olika kllor som man tycker verkar ha ngot att sga, och s frsker man jmka ihop allt till en helhet. S lt mig ta ngra exempel p vad andra har sagt.

Rudolf Steiner trodde att det fanns fyra typer av eter, och tv av dessa var expanderande och tv var ihopdragande.

Citat:
The four kinds of ether may be classified in two groups, and this distinction is of fundamental importance for the understanding of all that is to follow: The first two, Warmth Ether and Light Ether, have the tendency to expand, the impulse to radiate out from a given central point; they act centrifugally; whereas the other two, Chemical Ether and Life Ether, have the tendency to draw in toward a centre, the impulse to concentrate all in a given central point; their action is suctional, centripetal. This polarity of the two ether groupsthe centrifugal, radiating, self-expanding will, and the suctional, centripetal will to draw inward, to concentrateis an ultimate elemental principle lying at the bottom of all natural phenomena.

http://www.rainengineering.com/ether...the_ether.html

Nr man lser om Tom Beardens teorier om fri energi, s talar han om negativ energi och positiv energi. Dessa typer av energier har olika karaktristik. Den positiva energin divergerar och genererar hetta, och den negativa konvergerar och genererar kyla. Hr r ett litet citat frn en av hans bcker:

Citat:
In fact, during his early experiments, Gray discovered he could power light bulbs with cold energy, etc. Later he was to demonstrate this fact in a sensational manner: With a light bulb lit from his generator, he simply immersed the lamp electrical leads and all in water, where it remained lit. With his hands in the water, he would have been electrocuted or severely shocked if the electrical energy involved had been positive (diverging) energy. Instead, it was negative (converging) energy.

Bearden pratar en del om Paul Diracs gamla teori som gr ut p att det finns ngot som givits namnet Dirac-hav. Denna teori sger att ett vilande vakuum bestr av hl som r fyllda med elektroner. Adderar man positiv energi s kan man lyfta elektroner frn havet och frigra dem.

Paul LaViolette som har sin Superwave-teori, har ven utvecklat en eterteori som han kallar subquantum kinetics. Den frsker frklara hur vr materia och energi r uppbyggd. Han talar om att det finns sk eteroner (e-ons) som hela tiden omvandlar sig frn ett tillstnd till ett annat utifrn en viss formel. Det finns sju typer av eteroner: A, B, G, X, Y, X och Ω. Hur det hela fungerar kan ni lsa mer om hr:

http://www.etheric.com/LaVioletteBooks/ether.html

Han menar p att positivt laddade partiklar har ett centrum som utgrs av hg koncentration Y, och sen s skapas lager utanp detta med omvxlande hg koncentration av X och Y. Fr negativt laddade partiklar gller det omvnda. Protonen r en partikel med hg Y-koncentration och elektronen r en partikel med hg X-koncentration.

Sen har vi den ockulta kemin som utarbetades av Annie Besant och Charles W. Leadbeater.

http://www.anandgholap.net/AB_CWL_Occult_Chemistry.htm

Hr hittade jag lite mer om det hela:

http://www.subtleenergysolutions.com...iveHealing.doc (Word-dokument)

Citat:
This is a diagram of what Besant and Leadbeater called the "Anu" (Fig.5), which they described as the basic "particle" of the physical world. The "Anu" is actually kind of a sophisticated vortex of string-like streams of energy-matter from the world much subtler than physical. The "Anu," or the "ultimate physical atom" as Besant and Leadbeater called it, exists in two forms, positive and negative, or clockwise and counterclockwise vortexes.

"Anus" combine with each other in different combinations like + + -, - - +, etc., and these combinations create more sophisticated structures, which science now calls "subatomic particles." This process ends with the formation of basic atomic particles, which make up the atoms of the Periodic Table of Elements (Fig.7). These, in turn, make up all substances of the physical world including those that make up our bodies.

De som hller p med orgongeneratorer sger ju att man kan f orgonet att ledas i exempelvis koppartrd. Ifall man lindar den som en spole och lter lindningarna g medsols (hgerhandsregeln), s kommer energin att kastas ut t sidorna och ifall man lindar motsols, s kommer energin att dras mot mitten.

Jag vet inte hur man fr ihop allt, men en sak som verkar klar r i alla fall att det finns positiv energi som divergerar och som kan ha en viss rotationsriktning, och s finns det negativ energi som konvergerar och som kan ha en annan rotationsriktning. Sen s har vi ett hav av vilande negativ energi, och en manifesterad verklighet byggd av mestadels positiv energi.

Fortsttning fljer...
Citera
2011-09-28, 20:33
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillinghast
De senaste dagarna..... Monumental WALL OFF TEXT....

Vad vill du ha sagt med alla dina ord???
Citera
2011-09-28, 22:50
Medlem
Tillinghasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Vad vill du ha sagt med alla dina ord???

Jag frstr att ni undrar.

Men jag skrev ju ovan att det kunde bli en hel del text. Det r nmligen s att jag satte mig ner och tnkte runt det hr i ngra dagar, och allt fll liksom p plats. Jag fick frklaringen till en rad saker; saker jag varit med om, varfr jag knt som jag gjort eller haft de preferenser jag haft. Jag fick en verblick och sg vars jag gtt rtt och vars jag gtt fel.

Det jag gr nu r bara att upprtta grunden fr allt jag kommer att frklara i senare inlgg. Men frstelsen fr arketyper och samspelet mellan de tv polariteterna r sjlva grunder i det ockulta. Det r grunden fr magi, alkemi och upplysning.

Nr det gller chakrameditation, kundaliniresning, energiarbete, yoga osv s handlar det om att balansera energier och energierna r kodade i polariteter. Nr det gller magiska system som Tarot, astrologi eller Livets trd s arbetar man med arketyper. Nr det gller gamla religioners panteoner s handlade det ocks om arketyper. De hinduiska gudarna representerar exempelvis inte bara delar av oss sjlva utan ocks de krafter som man trodde byggde upp vrlden.
Citera
2011-09-29, 11:45
Medlem
Tillinghast. Ska lsa igenom dina senaste poster nr jag fr tid. Obs. WOT!

Jag knner igen mig en del i det du skriver. Under det senaste ret jag frndrats mer n jag ngonsin gjort innan, och det beror p ngon typ av "andligt uppvaknande" (ven om det lter otroligt pretantist imo). Observera att jag inte ser de saker jag har upplevt som ngot externt utan som "en annan dimension" av mitt egna medvetande. Det handlar istllet, som du beskriver, om att jag har upprttat en kontakt med "ett hgre jag". Och d tnker jag p det hgra jag som r nrvarande i olika tolkningar i Freud/Jung/Maslow-teorier.

- Jag har "lidit" av terkommande smnparalyser s lnge jag kan minnas. Under dessa har jag haft riktigt hemska mardrmmar/hallucinationer. Bl.a. min vrsta mardrm innefattade en lng, vit, skinande alien-liknande gestalt mitt i rummet samtidigt en trolliknande varelse hll fast mig i sngen och skrek saker i mina ron. Som sagt; observera att jag inte tror att dessa gestalter r externa frn mig sjlv. Jag blev rdd eftersom jag blev paralyserad under insomnandet och drfr skapade mitt medvetande dessa lskiga figurer.

Efter denna episod av smnparalys blev jag tipsad av en vn att brja med lucid dreaming (LD). Han menade att smnparalysen skulle kunna vara en "portal" till drmmarnas vrld.

Sagt och gjort, jag brjade med LD och sedan dess har jag till stor del lyckats konfrontera "skuggan" (enl. Jung) i mitt medvetande. Nr jag numera har smnparalyser frekommer inte de ondskefulla gestalterna lngre. I somras satt istllet en moderlig gestalt p sngkanten och frskrade att allt var OK. Observera terigen att detta inte r ngot annat n en spegling av mitt mentala hlsotillstnd, allts ingen extern "ande" eller liknande.

I takt med att jag har "konfronterat mitt undermedvetna" har jag ven kunnat frbttra min drmvrld. Om skyarna blir mrka nr jag drmmer kan jag ta bort molnen. Detta tankestt har lyckats leta sig in vardagen, och jag blir sllan rdd lngre. Till skillnad frn nr jag var yngre, d jag var vldigt nslig.

Jag tror att mina eskapader i drmvrlden r den absolut strsta anledningen till att jag idag har kommit s lngt i min personliga utveckling. Jag frsker vara en god person ven i mina drmmar, och den anstrngningen har gjort det lttare att vara en god person i verkligheten.

Sedan i somras har jag helt klart upplevt kundaliniresning. Jag kan frklara mina symptom mer utfrligt i senare inlgg. Fr tv veckor sedan fick jag ett genombrott och ndde en annan niv av vad jag tidigare har befunnit mig p knslomssigt. Har bara testat drogen cannabis, s jag kan bara relatera till det ruset, men det kndes p ett stt som om jag gick runt och var hg, fastn jag var "klar i huvudet". Du nmner (Tillinghast) knslor i ditt kronchakra - tnk dig den pirrande knslan i hela kroppen. Hela kroppen i total synkronisering av eufori. (Lter flummigt).

Veckan drp, efter att knslan hade lagt sig lite, hnde en sak som mer eller mindre kastade omkull en stor del av min vrldsbild. Ni som har testat p lucid dreaming vet vad jag pratar om nr jag nmner "knslan av att vakna upp". Frn att ha snubblat runt omedveten i en drm vaknar man pltsligt upp och inser hur verkligt allt r. Man pminner sig om att man mste frska komma ihg detta tills man och kmpar mot sin upphetsning fr att hlla "klarheten" vid liv. Man inser att drmmen r precis lika verklig som verkligheten (den upplevs till och med verkligare n verkligheten).

Exakt denna knsla fick jag frra veckan. Jag vaknade upp. Skillnaden var att jag inte sov innan jag vaknade. Jag satt i min lgenhet och lyssnade p musik och befann mig i ngon sorts meditativt tillstnd (ja, jag hade rkt lite grs tidigare under kvllen...) nr jag pltsligt blev "tyngdls" och alldeles varm, fylld av krlek. D "drogs en rid undan" och jag var pltsligt vaken. Det r svrt att i efterhand frklara vad som hnde. Jag hade min laptop p soffbordet och skrev ner olika tankar som jag hade. "DU HAR INTE VARIT VAKEN" str hgst upp i dokumentet.

Jag har en fullstndig tilltro till vetenskapen. Men faktum kvarstr att vi inte p nra hll har ntt nda fram. Det jag upplevde frra veckan var s "gudomligt" att folk har startat sekter fr mindre.

Det finns i princip ingen jag kan diskutera detta med. Om jag skulle nmna detta fr mina nrmsta vnner skulle de inte knna igen mig. Ibland knns det som om jag hller p att bli galen. Jag har lst p en del om psykiska sjukdomar och ibland kan jag ju knna igen mig i vissa symptom av schizofreni. MEN, det finns en sak som fr mig att frst att jag inte r galen. Och det r min moraliska kompass som r s stark att jag i varje given situation VET vad som r rtt och vad som r fel. Jag ser min intuition som nrmast helig och det r efter den jag vljer att leva mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in