2011-09-29, 22:44
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewels-binoculars
Text
Jag blir fan avundsjuk nr jag lser din text. Jag har frskt i typ 20 r med LD, meditation och massor med flummiga grejer. Men jag mste vara vrldens mest stngdaste mnniska fr jag har lyckats med LD typ fyra gnger och d har jag vaknat nstan direkt. Det r allt! Jag har dock upplevt en hel del otroliga grejer med hjlp av syra, mm, men det rknas inte riktigt tycker jag.
Citera
2011-09-30, 00:33
Medlem
Hej,

Ja, det knns som om det har gtt fort fram fr mig ocks... eller jag r sjlv osker p allt som hnder och om jag ens ska bli exalterad, men faktum kvarstr "uppvaknandet ur vaket tillstnd" r det mest knslomssiga jag ngonsin har varit med om. Notera att det inte varade mer n 30 sek och jag kom ur tillstndet pga. att jag blev fr exalterad. P precis samma stt som jag ibland slungas ur mina lucid dreams.

Har ocks lyckats terskapa symptomen som skedde innan det intrffade. Sitter och slappnar av med gonen och fr ett vldigt tryck i pannan (gillar inte att anvnda uttrycket tredje gat d det lter s new age-igt, men det r vl det jag anvnder). Kort drp brjar min syn gunga. Golvet ter sig som skvalpande vgor. Drefter minns jag att trycket lttade helt kring pannan medan jag omslts av vrme och "vaknade". Har inte lyckats komma dit igen. Ska nog ta det lugnt och inte frska tvinga fram det. Frsker tona ner betydelsen av hndelsen, annars kommer jag bara bygga upp massa frvntningar och lgga krokben fr mig sjlv.

En sak som jag rligt talat tror har hjlpt p vgen r att jag skriver mycket. Musik/poesi. Jag frsker hmta s mycket som mjligt frn det undermedvetna och de knslor som ligger djupast. Frstter mig ofta i meditativt tillstnd fr att f inspiration. Det var detta jag hll p med kvllen d "uppvaknandet" intrffade... kanske kan vara ngot? Att jag tillknnager de bortgmda knslorna.. vet inte, men det knns rtt.
Citera
2011-09-30, 00:43
Medlem
Trkigt med att du vaknar direkt av LD frresten... r inne i en svacka nu sjlv vad gller LD och kastas ut ganska omgende. Lite trist... Mina smnparalyser har dessutom lyst med sin frnvaro dessutom under ett tag. Jag brukar "rulla ut ur kroppen" nr de intrffar och befinner mig sedan ofta i astralvrlden. Jag har haft tv tillfllen som kan ha varit astralprojektioner dr jag susade runt i lgenheten utan kropp. Dremot vet jag inte om jag r redo att tro p AP n, vill bevisa det fr mig sjlv innan jag brjar prata ppet om det.

Mina vnner blir mer eller mindre rdda nr jag pratar om LD och tror att jag har brjat tappa fotfstet. D fr jag frklara att det r vetenskapligt bevisat. Undrar vad de d skulle sga om AP...

Lurad_slav, du fr grna bertta mer om dina eskapader p LSD. r intresserad.
Citera
2011-09-30, 02:50
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Jag blir fan avundsjuk nr jag lser din text. Jag har frskt i typ 20 r med LD, meditation och massor med flummiga grejer. Men jag mste vara vrldens mest stngdaste mnniska fr jag har lyckats med LD typ fyra gnger och d har jag vaknat nstan direkt. Det r allt! Jag har dock upplevt en hel del otroliga grejer med hjlp av syra, mm, men det rknas inte riktigt tycker jag.

varfr inte? jag har upplevt otroliga saker p syra som jag vrderar vldigt hgt, om du uppnr nirvana genom meditation eller p ngon substans spelar ingen roll enligt mig, det r vad man tar med sig som spelar roll.
Citera
2011-09-30, 12:51
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
varfr inte? jag har upplevt otroliga saker p syra som jag vrderar vldigt hgt, om du uppnr nirvana genom meditation eller p ngon substans spelar ingen roll enligt mig, det r vad man tar med sig som spelar roll.
Jag har upplevt otroliga saker p syra som jag vrderar vldigt hgt. Men jag ser droger som en "genvg" till det spirituella. Jag vill m bra i mig sjlv utan att behva anvnda externa medel.
Citera
2011-09-30, 22:35
Medlem
6ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Ja, det tror jag r viktigt att komma ihg. Men om man lgger fr stor vikt p att uppn den knslan igen istllet fr att inse att man redan har erfarenheten s r det ltt att bli beroende av drogen. Jag tror att man ngonstans p vgen mste inse att droger endast r ett hjlpmedel som man ngon gng mste slppa fr att inte skapa en vrld runt sjlva drogen. Brukar man en drog fr ofta och fr lnge s identifierar man sig tillslut med drogens effekter.

Personligen har jag inte provat syra, men jag kan tnka mig att det r vldigt ltt att frlora sig sjlv i dess psykedeliska upplevelser och att det d blir svrt att inte bilda "felaktiga" uppfattningar som fljd. Kan man distansera sig frn ruset s finns det skert mycket att hmta.
Citera
2011-10-01, 04:22
Medlem
Tillinghasts avatar
Citat:
Jag knner igen mig en del i det du skriver. Under det senaste ret jag frndrats mer n jag ngonsin gjort innan, och det beror p ngon typ av "andligt uppvaknande" (ven om det lter otroligt pretantist imo). Observera att jag inte ser de saker jag har upplevt som ngot externt utan som "en annan dimension" av mitt egna medvetande. Det handlar istllet, som du beskriver, om att jag har upprttat en kontakt med "ett hgre jag". Och d tnker jag p det hgra jag som r nrvarande i olika tolkningar i Freud/Jung/Maslow-teorier.

Jag tror sjlv att en stor del av vrt psyke befinner sig i en annan dimension rent fysiskt. Vi har en spegling av vr kropp och vra mentala processer p den andra sidan av de fysiska lagarna. Det r allts p den andra sidan av den "vattenyta" jag beskrev i mitt lnga inlgg. P den andra sidan s finns inte avstnd som vi r vana vid. Jag tror sjlv att avstnd bestr av mnsterolikhet. Lika attraherar allts varandra, och ifall tv saker r vldigt olika s r de ven lngt ifrn varandra. Det r drfr krlek ses som en universal kraft. Fr krlek r en form av attraktion och drfr det som hller ihop verkligheten dr uppe.

P ett hgre plan dr uppe s finns vr sjl rotad. Sen finns det troligtvis en avstickare till denna som har laddats med en arketypisk personlighet innan fdseln. Det r nog orsaken till att syskon som vxer upp sida vid sida kan f helt olika personlighet.

Citat:
- Jag har "lidit" av terkommande smnparalyser s lnge jag kan minnas. Under dessa har jag haft riktigt hemska mardrmmar/hallucinationer. Bl.a. min vrsta mardrm innefattade en lng, vit, skinande alien-liknande gestalt mitt i rummet samtidigt en trolliknande varelse hll fast mig i sngen och skrek saker i mina ron. Som sagt; observera att jag inte tror att dessa gestalter r externa frn mig sjlv. Jag blev rdd eftersom jag blev paralyserad under insomnandet och drfr skapade mitt medvetande dessa lskiga figurer.

Jag mste sga att jag sjlv har drabbats av smnparalyser bara ngra f gnger under mitt liv, och drmmer gr jag ocks vldigt sllan idag. Det gr man ju nd, men tydligen s r handlingen inte tillrckligt intressant fr att jag ska minnas den.

Sen kan det ha varit dina egna manifestationer olika delar av ditt psyke som brkade. Den skinande aliengestalten kanske var det som Jung kallar fr djvulen. Den kan tydligen se ut som en ngel av ljus, men r oftast genomusel.

Citat:
Efter denna episod av smnparalys blev jag tipsad av en vn att brja med lucid dreaming (LD). Han menade att smnparalysen skulle kunna vara en "portal" till drmmarnas vrld.

Jag tror sjlv att en smnparalys gr att du ser in precis bakom implemenationen (vattenytan/vggen). Hr speglar den sjlvordnande energin det som hnder p vggen, men ju lngre bort frn vggen vi kommer desto oskrare och mindre exakt blir speglingen. Om du gr en astralprojektion s kan du hamna p olika stort avstnd frn vggen, vilket gr verkligheten olika verklig. Men lyckas du placera dig alldeles intill s r du som ett spke i den verkliga vrlden. Och det r ocks hr du hamnar vid en NDE. Har man hamnat i smnparalys s r man p den andra sidan och med olika tekniker ska det tydligen g att frigra sig och rra sig uppt mot hgre plan.

Citat:
Sedan i somras har jag helt klart upplevt kundaliniresning. Jag kan frklara mina symptom mer utfrligt i senare inlgg. Fr tv veckor sedan fick jag ett genombrott och ndde en annan niv av vad jag tidigare har befunnit mig p knslomssigt. Har bara testat drogen cannabis, s jag kan bara relatera till det ruset, men det kndes p ett stt som om jag gick runt och var hg, fastn jag var "klar i huvudet". Du nmner (Tillinghast) knslor i ditt kronchakra - tnk dig den pirrande knslan i hela kroppen. Hela kroppen i total synkronisering av eufori. (Lter flummigt).

Lter vldigt intressant. Jag har ju bara lst om det och d stod det att mnga misstar olika symtom som fregr kundaliniresningen med kundaliniresningen sjlv, som tydligen ska vara en vldigt omvlvande upplevelse, dr du tappar din kropp och din uppfattning om tid och rum. Du ska tydligen se att vrlden egentligen r uppbyggd p ett annat stt n vi frestller oss.

Det frsta steget nr du jagar det hr tillstndet r tydligen att balansera Ida och Pingala (det feminina och det maskulina). D kommer du uppn den hr knslan av avslappning, trygghet och osrbarhet. Det r en knsla jag sjlv knt ganska lnge nu. Min puls har inte gtt upp nmnvrt p kanske ett r (utom vid fysiska aktivitet d). Det r ltt att bara stta sig och stirra blint och inte rra en min. Det hr tillstndet beror tydligen p att energi brjar flyta i den centrala ledningen Sushumna.

Sen vcker man kundalinin och den brjar rra sig uppt. D gller det att inget chakra r stngt fr d fastnar allt. Nr kundalining nr versta chakrat s hnder det grejer. Men det r visst f som fr en total kundaliniresning, utan de fr den i sm glimtar. Och jag skulle gissa att du fick en sdan glimt. S det r vl bara att fortstta s har du tillslut uppntt den hgsta av alla insikter (eller nt ).

Sen mste jag sjlv sga att allt det hr med drmmar och kundaliniresning inte lockar mig s mycket. Jag r hr nere p jorden och har mjlighet att gra ngot i den hrdaste och fastaste verklighet som finns. Man mste ju ta tillvara den tiden fr att lra sig s mycket som mjligt som jag ser det. Drmupplevelser, astralprojektion, kundaliniresning osv r mer som kickar vi sker fr att slippa. Fast den hr knslan av att det inte lockar s mycket har nog att gra med att jag befinner mig i det hr lugna tillstndet hela tiden. Innan dess s lockade det betydligt mer. Sen tror jag ocks att mnga blir lockade av det fr att de vill bevisa fr sig sjlva att det finns en vre verklighet. Men har man redan ftt det bevisat fr sig s r ju det avklarat.

Citat:
Jag har en fullstndig tilltro till vetenskapen. Men faktum kvarstr att vi inte p nra hll har ntt nda fram. Det jag upplevde frra veckan var s "gudomligt" att folk har startat sekter fr mindre.

Mja, det tycker jag inte du ska ha. Den vetenskapliga metoden r frvisso den bsta vi har, men den vetenskapliga kulturen skulle helt klart behva reformeras. Det finns ett begrepp som kallas fr fundamatrialism. Det r det krampaktiga frnekandet av en andlig verklighet. Den gr att vissa saker inte kan komma in i vetenskapsmannens frestllningsvrld. D kan han inte heller angripa problemet p ett stt som leder ngonvart.

Citat:
Det finns i princip ingen jag kan diskutera detta med. Om jag skulle nmna detta fr mina nrmsta vnner skulle de inte knna igen mig. Ibland knns det som om jag hller p att bli galen. Jag har lst p en del om psykiska sjukdomar och ibland kan jag ju knna igen mig i vissa symptom av schizofreni. MEN, det finns en sak som fr mig att frst att jag inte r galen. Och det r min moraliska kompass som r s stark att jag i varje given situation VET vad som r rtt och vad som r fel. Jag ser min intuition som nrmast helig och det r efter den jag vljer att leva mitt liv.

Personligen s brjar jag knna att det brjar bli lite mycket. De senaste tio dagarna har ppnat upp min frstelse p ett nstan otckt stt. Det hr med "sjlvknnedomen" (eller vad man ska kalla det) blev lite fr mycket och jag vet fortfarande inte hur jag ska stlla mig till allt. Jag blev ganska stlld, och jag vet nstan inte om jag vill slutfra min serie inlgg.
Senast redigerad av Tillinghast 2011-10-01 kl. 04:31.
Citera
2011-10-01, 10:11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vad sger ni om fenomenet upplysning (enlightenment)? Allts den frndring av medvetandet som bl.a Siddharta Gautama genomgick nr han blev Buddha. I modern tid finns det flera personer som menar att de uppntt detta tillstnd, t.ex. Eckhart Tolle, Burt Harding och Adyashanti.

Kan man kalla detta fenomen paranormalt? Eller r det ett naturligt tillstnd som beror av fysiska frndringar i hjrnan? Eller kan det vara s att de faktiskt ljuger?

Finns det ngra i Sverige som menar att de r "upplysta"? Kanske t.o.m. ngon hr p fb?

Ngon hr som r insatt i mnet?
Nja, vad gller Siddharta Gautama s mste du se till hans liv. Frst s levde han ett skyddat liv. Sedan s upptckte han sjukdomar, ldrande och dd. D slog han ver i motsatsen till sin uppvxt och brjade spka sig. Sedan s upptckte han att bda ytterligheterna var fel och att det var den gyllene medelvgen som gllde. andra sidan visste grekerna redan det, s de behvde inte upplysas.
Citera
2011-10-01, 15:07
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nja, vad gller Siddharta Gautama s mste du se till hans liv. Frst s levde han ett skyddat liv. Sedan s upptckte han sjukdomar, ldrande och dd. D slog han ver i motsatsen till sin uppvxt och brjade spka sig. Sedan s upptckte han att bda ytterligheterna var fel och att det var den gyllene medelvgen som gllde. andra sidan visste grekerna redan det, s de behvde inte upplysas.
Nja, jag menar det mentala tillstnd som kallas upplysning, som Siddharta Gautama uppndde och drmed "blev" Buddha (upplyst).
Citera
2011-10-01, 15:30
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Lurad_slav, du fr grna bertta mer om dina eskapader p LSD. r intresserad.
En grej som jag har varit med om ngra gnger r att jag hamnar i ett tillstnd (syra + lustgas) dr jag frstr hur "allt hnger ihop". Jag frstr och "ser" att allt r perfekt och helt logiskt, det finns inga tvivel. Den hr insikten fljs av en extremt stark knsla av lycka och tacksamhet, jag grter som ett barn. Men sen blir det som nr man vaknar upp ur en drm, jag kommer ihg att jag har varit med om denna insikt men alla detaljer r som bortblsta.
Citera
2011-10-01, 17:46
Medlem
Citat:
En grej som jag har varit med om ngra gnger r att jag hamnar i ett tillstnd (syra + lustgas) dr jag frstr hur "allt hnger ihop". Jag frstr och "ser" att allt r perfekt och helt logiskt, det finns inga tvivel. Den hr insikten fljs av en extremt stark knsla av lycka och tacksamhet, jag grter som ett barn. Men sen blir det som nr man vaknar upp ur en drm, jag kommer ihg att jag har varit med om denna insikt men alla detaljer r som bortblsta.

Det gr knappt att beskriva den knslan med ord Har varit med om den de tv senaste tripparna och det har varit vldigt omvlvande. Fick du ocks en knsla av att tid och rum, dd eller levande inte spelar ngon roll?
Citera
2011-10-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillinghast
Text

Jag mrker nu, nr jag lser mitt tidigare inlgg, att jag inte hller med mig sjlv p vissa punkter. Att det r som om mitt ego fortfarande stretar emot. Det r som om jag cencurerar mig sjlv genom att frska "ta ner allting p jorden". Jag har frsts i sjlva verket ingen aning om ngonting.

Med "tilltro till vetenskapen" syftar jag p de empiriskt hrledda resultat som vi kan anvnda som sprngbrda till nsta upptckt. Jag menar inte att den nuvarande paradigmen r ngot att klamra sig fast i, om det var s du uppfattade det.

Personligen befinner jag mig i en utbildningsmssig situation som innebr att jag, om jag vill, i framtiden kan forska i mnen som tminstone fr mig tangerar mitt andliga skande. Det knns mer eller mindre som ett kall, men jag har ingen aning vart det leder eller om jag kommer g den vgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in