2011-08-28, 23:59
Medlem
Bookes avatar
För ca 1 år sedan så vakna jag upp utav att jag hade andnöd och det pep i halsen osv. Gick knappt o andas. Mot sjukhuset bar det av där jag fick ngn jävla lösning som gjorde att jag kunde andas igen.
Tog tester osv och det konstaterades att jag hade: Pollen, kvalster, björk o lita andra allergier.
Ok tänkte jag och fick astma medicin utskriven. Problem solved?
Nä, så lätt var det inte. Det blir snarare värre o värre.
Vaknar minst en gång var natt utav att ögonen rinner och att näsan är helt täppt.
Har "knarkat" nässpray i typ 6 månader nu pga av detta.

Så, har ni några bra tips på vad jag skall göra? Städa damma osv har jag redan gjort.
Så vad FAN ska jag göra?
Finns det några Über starka mediciner man kan få utskrivna tro?
Citera
2011-08-29, 00:07
Medlem
Allergi är immunförsvaret. Om immunförsvaret är upptaget av annan förkylning lr precis har gått igenom en stor påfrestning så kan det vara försvagat och man börjar att reagera på allt möjligt omkring en.
För det mesta kan man få bort det genom att hålla sig undan från det en längre period och sedan försiktigt börja utsätta sig igen.
Om du köper kosttillskott och börjar äta så stärker du ett försvagat immunförsvar. Jag tycker att färska vitaminer och mineraler är bäst, personligen dricker jag Aloe Vera-Forever Living. Men det finns t ex blotsaft och Noni också. Alltså drycker som baseras på växtriket och som man tar en hutt varje dag.

Sen finns ju de traditionella vitamintabletterna också, om man nu tror på dem.

Men ditt immunförsvar ska ta hand om alla partiklar som finns runt dig och i dig. Allt som kommer i kontakt med din hy eller andas ner osv. Klart som fasen att det kan tröttna emellanåt.. Jaga inte upp dig och köp saltspray som komplement. Det finns ju allergispray också på Apoteket, jag vet inte om det är snällare för näsan!?
Själv köper jag nässpray för barn, funkar lika bra men är inte lika starkt. Jag blöder lite näsblod efter att ha använd nässpray ett par dagar annars.
Citera
2011-08-29, 00:07
Medlem
ryskflaskhalss avatar
Sov med en sådan här;
bild
Citera
2011-08-29, 00:08
Medlem
Timbuktus avatar
Själv har jag samma allergier som du, och dessutom ganska starka.

Ett litet tips bara; jag brukade ha jätteproblem när jag vaknade på morgonen, jag var helt uppsvälld och halsen kliade, ögonen kliade osv. Till slut insåg jag att det berodde på att jag inte duschade på kvällarna utan gjorde det på morgonen. Det ledde till att pollen och diverse skit samlades i håret, som man sedan låg och gnuggade in i kudden vilken man också gnuggar ansiktet i när man sover. Detta blir till ett helvete när man vaknar. Sen jag klippt mig aningen kortare och duschar varje kväll har detta blivit otroligt mycket bättre.

Dessutom har jag fått bra medicin utskriven av allergidoktorn, inte receptfri skit. Du skriver att du fått astmamedicin, är du säker på att det är astmamedicin du ska ha? Pollenmedicin känns ju mer lämpligt i ditt fall, eller en kombination om du har astma.
Citera
2011-08-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Själv har jag samma allergier som du, och dessutom ganska starka.

Ett litet tips bara; jag brukade ha jätteproblem när jag vaknade på morgonen, jag var helt uppsvälld och halsen kliade, ögonen kliade osv. Till slut insåg jag att det berodde på att jag inte duschade på kvällarna utan gjorde det på morgonen. Det ledde till att pollen och diverse skit samlades i håret, som man sedan låg och gnuggade in i kudden vilken man också gnuggar ansiktet i när man sover. Detta blir till ett helvete när man vaknar. Sen jag klippt mig aningen kortare och duschar varje kväll har detta blivit otroligt mycket bättre.

Dessutom har jag fått bra medicin utskriven av allergidoktorn, inte receptfri skit. Du skriver att du fått astmamedicin, är du säker på att det är astmamedicin du ska ha? Pollenmedicin känns ju mer lämpligt i ditt fall, eller en kombination om du har astma.

Shit, vilket bra tips. Enkelt och självklart men inte sjutton tänker man på det...

Har du provat luftrenare också? Min karl köpte en sådan, trots att vi inte är allergiska, och jag tycker att det blir jättefräsch luft i sovrummet efter bara någon timme med sådan.
Byter du sängkläder ofta också, kan tänkas?
Vad har du för nässpray då, som inte sliter på näsan?
Citera
2011-08-29, 00:53
Medlem
Giggis avatar
Se till att vädra ut rummet innan du går och lägger dig, skaka sängkläder och som Timbuktu skrev, ta gärna en dusch på kvällen. Se till att inte lägga kläderna du haft på dig under dagen i närheten av sängen utan att ha ryst dem ordentligt.

http://www.helhetsdoktorn.nu/nasaleze-review.htm är lite skonsammare än nässpray som torkar ut slemhinnorna och i sig kan skapa irritation.
Citera
2011-08-29, 00:58
Medlem
Timbuktus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Shit, vilket bra tips. Enkelt och självklart men inte sjutton tänker man på det...

Har du provat luftrenare också? Min karl köpte en sådan, trots att vi inte är allergiska, och jag tycker att det blir jättefräsch luft i sovrummet efter bara någon timme med sådan.
Byter du sängkläder ofta också, kan tänkas?
Vad har du för nässpray då, som inte sliter på näsan?

Luftrenare har jag inte, även om jag antar att det kan hjälpa en del. Sängkläder byts en gång i veckan!
Min allergi-nässpray heter som följer: Avamys, receptbelagd. Rekommenderar! Den tas ungefär 10 månader om året, och under de jobbiga månaderna tar jag också tabletter (Aerius, receptbelagt) och ögondroppar (Lomudal 40mg/ml, receptbelagt). Funkar skitbra för mig.
Citera
2011-09-30, 03:45
Medlem
Vädra INTE ut rummet under pollensäsong, du får bara in mer pollen... Stäng rummet du sover i så länge det går, vädra när det regnar... Byt lakan lite oftare än vanligt, köp fler örngott, byt ofta. Täcken och kuddar kan du endast torktummla för att rengöra dem. Våttorka.

Andra tipps, försök träna, det hjälper imunsvaret. Ta medicin efter vad som rekomenderas.
Citera
2011-09-30, 03:50
Medlem
just det, det finns faktiskt kvalsterfria täcken och kuddar att köpa också, och då funkar torktummligen jäkligt bra mot kvalster på ytan(de dör vid 60 grader)
Citera
2011-10-10, 15:59
Medlem
Jag har i princip samma problem. Förutom att jag brukar nästan aldrig få problem att andas. Jag har samma problem med ögonen och näsan och jag har dessutom eksem i armväcken och runt ögonen. Jag har fått en stark salva (Betnovat) till armarna och en ögonsalva (fricotril) samt en mjuksalva att ta överallt. Efter en veckas behandling är det bra i 1-3 dagar innan det kommer tillbaks. Jag byter lakan 1-2 gånger i veckan, dammsuger rummet innan jag byter. Förra året gick jag på solbehandlingar på Hagakliniken i Göteborg och då blev det ytterst lite bättre. Saken är den att på sommaren eller om jag solar solarium på vintertid blir det lite bättre, men det försvinner aldrig helt. Finns det något att göra? Går det att bli av med det? Jag har tröttnat på att gå i tjocktröja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in