• 1
  • 2
2002-10-29, 12:31
Bannlyst
Nu när årets nobelpristagare debatterats hit och dit så skulle jag vilja veta vem ni vill se som vinnare nästa år. Själv har jag två favoriter:

J.M. Coetzee - sydafrikansk författare av böcker som " Disgrace", "Life and Times of Michael K.", "Waiting for the Barbarians" och "Age of Iron".

Coetzee är en fantastisk skildrare av människor, och till skillnad från många andra prisade författare (Coetzee har vunnit det mycket prestigefyllda Booker-priset inte mindre än två gånger) så skriver han på ett väldigt lättläst sätt. En av mina nya favoritförfattare.

Ian McEwan - författare till mästerverk som "Atonement" och "Enduring Love" (första kapitlet i den senare är antagligen det bästa inledande kapitlet i någon bok, någonsin). Även han Bookerpristagare, och lättläst. Allt som kan sägas om Coetzee kan sägas dubbelt upp om McEwan. Rekommenderas varmt.

Så kom igen, vem vill du se vinna nobelspriset?
Citera
2002-10-29, 14:51
Medlem
Astrid Lindgren

Astrid Lindgren, behöver man säga mer?!?!?
Citera
2002-10-29, 15:04
Medlem
Ian McEwan är extremt bra, men jag tvivlar på att de ger priset till någon som är så pass ung (med nobelmått mätt). Helst skulle jag nog se att Don Delillo fick det.
Citera
2002-10-29, 20:09
Bannlyst
Re: Astrid Lindgren

Citat:
Ursprungligen postat av fagel
Astrid Lindgren, behöver man säga mer?!?!?

Svenska akademiens stora pris, behöver jag säga mer?
Citera
2002-10-29, 21:44
Bannlyst
+++

Astrid Lindgren och Vilhelm Moberg borde verkligen fått priset. Ni borde skämmas, Svenska Akademien!!
Astrid Lindgrens böcker kan lätt jämföras med HC Andersen och HC Andersen skulle lätt inhöstat priset om han levat idag. Tiden fungerar likt ett filter där skräpet sållas bort och många Nobelpristagare kommer att vara bortglömda om hundra år. Dock ej Astrid Lindgren iaf.
Citera
2002-10-30, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snoop
Ian McEwan är extremt bra, men jag tvivlar på att de ger priset till någon som är så pass ung (med nobelmått mätt). Helst skulle jag nog se att Don Delillo fick det.

Du har helt rätt, McEwan är nog för ung. Jag tycker dock att det vore på tiden att akademien utsåg någon yngre författare som ändå håller den klass som bör krävas för att tilldelas Nobelpriset.

Don Delillo har jag aldrig hört talas om. Måste kollas upp.
Citera
2002-10-30, 12:08
Bannlyst
+++

Curt H-sons böcker borde väl komma ifråga?
Citera
2002-11-04, 21:33
Medlem
De flesta nobelpristagarne är ju så oerhört tråkiga och harmlösa, så nobelpriset är ju inte någon odelat positiv utmärkelse, men någon som åtminstone skulle förtjäna pengarna och uppmärksamheten är fransmannen Michel Houellebecq (aktuell med två till svenska nyöversatta romaner: "Konkurrens till döds" resp. "Plattform). Han har brutaliteten och skarpsinnet.

Läs lite mer på: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=73546&previousRender Type=6

Ni som föreslår Astrid Lindgren är vansinnigt fantasilösa. Varför skulle hon behöva någon extra pr? Själva idén med ett litterärt pris borde väl vara att lyfta fram kvalitativ litteratur som (den slöa) allmänheten annars missar.
Citera
2002-11-05, 15:18
Medlem
Dela nästa pris postumt mellan Tolstoj, Moberg och Lindgren så blir alla nöjda och den debatten är ut vägen :?
Citera
2002-11-05, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Dela nästa pris postumt mellan Tolstoj, Moberg och Lindgren så blir alla nöjda och den debatten är ut vägen :?

Knappast. Filosofiskt sett anser jag att Tolstoj var en klåpare; Moberg och Lindgren var bara förbannat tråkiga.
Citera
2002-11-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas

Knappast. Filosofiskt sett anser jag att Tolstoj var en klåpare; Moberg och Lindgren var bara förbannat tråkiga.
Utvandrarserien brukar toppa listan över bästa bok skriven av en svensk författare. Tolstoj var helt klart före sin tid. Astrid är ju översatt till 100 spräk, så något bra måste hon ha skrivit
Citera
2002-11-06, 12:21
Bannlyst
Citat:
Utvandrarserien brukar toppa listan över bästa bok skriven av en svensk författare. Tolstoj var helt klart före sin tid. Astrid är ju översatt till 100 spräk, så något bra måste hon ha skrivit

Det är möjligt att du tycker att Tolstoj var före sin tid, och det är säkert så att många tycker om Utvandrar-serien, jag håller dock inte med. Det finns många böcker jag hellre läser än Mobergs sömnpiller. Jan Guillos "Ondskan", till exempel. Nu bör det väl tilläggas att jag har svårt för svenska författare överlag; antagligen beror detta på att man i skolan tvingades läsa böcker man inte var intresserad av. Till exempel kan jag inte ens tänka på "Trägudars land" av Fridegård utan att må illa...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in