2004-11-28, 03:28
Bannlyst
Jag lser inte ofta men nr jag vl lser s r det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen sg jag ocks som var 6 timmar lng.
Vilka bcker av Stephen King ska jag lsa eller mer prioritera frst hrnest?
Citera
2004-11-28, 03:45
Bannlyst
Har bara lst en.. Salems Lot. Den var bra
Citera
2004-11-28, 04:58
Medlem
NicklasFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseFly
Jag lser inte ofta men nr jag vl lser s r det Stephen King.
Jag har snart avslutat "The Stand" eller "Pestens tid".
Hel schysst bok, och filmen sg jag ocks som var 6 timmar lng.
Vilka bcker av Stephen King ska jag lsa eller mer prioritera frst hrnest?

Skulle vilja tipsa om:

Desperation
Drmfngare
Smnls
Benrangel

Edit: Hll p att glmma "Den Grna Milen"
Citera
2004-11-28, 05:37
Medlem
Gammal Hrdrockares avatar
House Fly:

Du ska lsa "DET". Mycket bra bok, innehller allt frn ren spnning och skrck till ljuvligt sentimentala barndomsskildringar.
Den Grna Milen och Christine r ocks jvligt bra.
Du br dock undvika hans senaste bcker som enligt mig r skrp. Han har ndrat sig vldigt mycket p senare r och dels s har det blivit "barnsligare" och delvis mer deprimerande. Det mrks att King har fyllt femtio, bckerna prglas av prostatacancer, tankar p dd och lderdom, depression och elnde.
Nej, du ska hlla dig till hans ldre romaner, de r skitbra!
Citera
2004-11-28, 07:24
Medlem
typhios avatar
Har precis sjlv avslutat serien om The Dark Tower och fr instmma med fregende talare att de tidigare bckerna r helt klart bst. Anser att allt fre Stark r lsvrt. Den grna milen r undantaget som bekrftar regeln.

Fr sl ett slag fr Salems Lot som i mitt tycke r mycket bra...

Cujo, Christine, Carrie tycker jag nog att man ska ha lst.

S har vi Lida, Dolores Clayborne och Geralds Lek som r klart lsvrda.

Pestens tid och Det r mastodonter och nog hans bsta bcker, vid sidan av jurtjurkogrden, rent skriftmssigt.

Smbckerna som ex maratonmarchen, frbannelse, vgbygge kan man roa sig med ngn helg men r rena tidsfrdriv. Likvl de dringa samlingsvolymerna som Frskrckliga apan.

Hjrtan i atlantis, insomnia, desperation r lite vl 'gulliga' fr min smak.

Ska du lsa om The Dark Tower rekommenderar jag skarpt att brja med dem p engelska d bara de tv frsta bckerna i serien blev versatta.

Cheers
Citera
2004-11-28, 08:28
Medlem
Jaggers avatar
Boken du just lst, Pestens Tid r en av hans bttre men som hrdrockarn sger; "Det" r Kings bsta bok, mycket lng dock men den vinner faktiskt p sitt mktiga omfng.
Citera
2004-11-28, 09:28
Medlem
Eremitens avatar
Du skall lsa hans tidigare bcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfdd
Dd zon
Jurtjyrkogrden
Christine
Det
Citera
2004-11-28, 09:31
Medlem
Wittgensteins avatar
Jurtjyrkogrden.
Citera
2004-11-28, 16:09
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du skall lsa hans tidigare bcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfdd
Dd zon
Jurtjyrkogrden
Christine
Det

Lyssna p vad Eremiten och Gammal Hrdrockare sger! Kings bcker har sjunkit vldeliga i kvalitet under de senaste 15 ren. Det var nog i samband med The Dark Half som det brjade g ordentligt utfr. Det senaste han klckt ur sig har varit minst sagt mediokert och stilistiskt pretentist. Numera knns det mest som om han kannibaliserar sina tidigare bcker och snor frn sig sjlv. Uppenbarligen skulle King behva ta en riktigt lng semester, samt skaffa sig en redaktr villig att verkligen gra ngot t hans manus. Tyvrr bestr dock de flesta av hans lsare av vrsta sortens fanboys som okritiskt hyllar allt han ger ut.

I hans tidigare bcker fanns ofta en hrlig berttargldje. Som ngon anmrkt s kndes det ofta som om man satt och lyssnade p en spkhistoria som ngon ldre kompis berttade vid en lgereld.

Jag har en knsla av att det var ngon gng efter att han skrivit Det som han kom omfund ver att han uttmt och exorcerat de "demoner" (om man fr vara lite bergmansk) som drivit honom och brjade skriva mer eller mindre p ren, oinspirerad rutin.

Visserligen kan det verka lite ljligt, men jag r personligen rtt frbannad p King fr hur han frstrde Dark Tower-serien. Nr jag var en liten pg och lste The Gunslinger (orginalet allts, inte den George Lucas-revisionistiska version som gavs ut fr nt r sen) blev jag helt frlst. Tycker fortfarande att de frsta tre volymerna r fantasy av hg kvalitet. Tyvrr ledde den allmnna nedgngen i Kings skrivande till att en romanserie som visade hopp om att bli en riktig fantasyklassiker sprade ur totalt. Wizard & Glass var vrldens lngsta och ointressantaste sidoberttelse, medan de sista tre bckerna vilka King sket ur sig under ett dryga rs tid r ett under av inkonsistens, storhetsvansinne, klicher och dligt frfattande (det absoluta lgvattenmrket infinner sig nog nr King anvnder sig av en hemsk deus ex machina och helt ppet erknner detta fr lsarna). Den sjunde boken, The Dark Tower, har nog dessutom fler horribla antiklimax n ngon annan berttelse jag ngonsin lst.
Citera
2004-11-28, 17:09
Medlem
dIRe_s avatar
"Det" (It) r den verlgset bsta boken han skrivit. Efter det kommer novellsamlingen "Different Seasons".

"Pestens tid" r vl rtt ok den med, men dr kan man dock se miniserien istllet (vilket man absolut inte fr gra med "Det").

PS: Sen fr man inte missa filmatiseringarna av historierna frn novellsamlingen "Different Seasons". Ni knner nog igen de flesta (iaf 3) nr ni lser den.

Hller med general nogi angende Dark Tower-serien.
Citera
2004-11-28, 17:15
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag vill frresten ven sl ett slag fr On writing. Har man minsta lilla intresse fr skrivande s r den mycket underhllande lsning.
Citera
2004-11-28, 17:16
Medlem
bpajs avatar
Kan ocks rekomendera DET, underbar bok. ven maratonmarschen hr till mina Kingfavoriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in