Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Du skall lsa hans tidigare bcker:
Varsel
Carrie
Cujo
Eldfdd
Dd zon
Jurtjyrkogrden
Christine
Det
Lyssna p vad Eremiten och Gammal Hrdrockare sger! Kings bcker har sjunkit vldeliga i kvalitet under de senaste 15 ren. Det var nog i samband med The Dark Half som det brjade g ordentligt utfr. Det senaste han klckt ur sig har varit minst sagt mediokert och stilistiskt pretentist. Numera knns det mest som om han kannibaliserar sina tidigare bcker och snor frn sig sjlv. Uppenbarligen skulle King behva ta en riktigt lng semester, samt skaffa sig en redaktr villig att verkligen gra ngot t hans manus. Tyvrr bestr dock de flesta av hans lsare av vrsta sortens fanboys som okritiskt hyllar allt han ger ut.
I hans tidigare bcker fanns ofta en hrlig berttargldje. Som ngon anmrkt s kndes det ofta som om man satt och lyssnade p en spkhistoria som ngon ldre kompis berttade vid en lgereld.
Jag har en knsla av att det var ngon gng efter att han skrivit Det som han kom omfund ver att han uttmt och exorcerat de "demoner" (om man fr vara lite bergmansk) som drivit honom och brjade skriva mer eller mindre p ren, oinspirerad rutin.
Visserligen kan det verka lite ljligt, men jag r personligen rtt frbannad p King fr hur han frstrde Dark Tower-serien. Nr jag var en liten pg och lste The Gunslinger (orginalet allts, inte den George Lucas-revisionistiska version som gavs ut fr nt r sen) blev jag helt frlst. Tycker fortfarande att de frsta tre volymerna r fantasy av hg kvalitet. Tyvrr ledde den allmnna nedgngen i Kings skrivande till att en romanserie som visade hopp om att bli en riktig fantasyklassiker sprade ur totalt. Wizard & Glass var vrldens lngsta och ointressantaste sidoberttelse, medan de sista tre bckerna vilka King sket ur sig under ett dryga rs tid r ett under av inkonsistens, storhetsvansinne, klicher och dligt frfattande (det absoluta lgvattenmrket infinner sig nog nr King anvnder sig av en hemsk deus ex machina och helt ppet erknner detta fr lsarna). Den sjunde boken, The Dark Tower, har nog dessutom fler horribla antiklimax n ngon annan berttelse jag ngonsin lst.