Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-03-13, 15:04
Medlem
Är det någon som vet hur många fd ortodoxa och romersk-katolska som konverterar och går med i protestantiska samfund? Min upplevelse är att de är många, men det är en subjektiv uppfattning jag inte kan styrka med siffror.

/AQ
Citera
2014-03-14, 06:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquino
Är det någon som vet hur många fd ortodoxa och romersk-katolska som konverterar och går med i protestantiska samfund? Min upplevelse är att de är många, men det är en subjektiv uppfattning jag inte kan styrka med siffror.

/AQ

Det är relativt krångligt att konvertera till katolska kyrkan och säkerligen också den ortodoxa, det känner jag inte till lika bra, något som inte gäller i motsatt riktning, därför kan vi nog anta att många konverterar till olika protestantiska samfund, främst då frikyrkor.

Statistiken, som är offentlig, gör gällande att betydligt fler lämnar katolska kyrkan än antalet som konverterar till densamma.

År 2012 gällde dessa siffror, 2013 års statistik är tydligen inte släppt ännu.

Vuxendop 22
Konversioner 87

Utträden 762

109 nya medlemmar mot 762 som lämnade år 2012 är inga bra siffror och det kan knappast talas om någon ström av konversioner.

Vart dessa 762 tog vägen vet vi inte men de är inte en del i statistiken över avlidna då dessa utgjorde 439 stycken i antal.
Citera
2014-03-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är relativt krångligt att konvertera till katolska kyrkan och säkerligen också den ortodoxa, det känner jag inte till lika bra, något som inte gäller i motsatt riktning, därför kan vi nog anta att många konverterar till olika protestantiska samfund, främst då frikyrkor.

Statistiken, som är offentlig, gör gällande att betydligt fler lämnar katolska kyrkan än antalet som konverterar till densamma.

År 2012 gällde dessa siffror, 2013 års statistik är tydligen inte släppt ännu.

Vuxendop 22
Konversioner 87

Utträden 762

109 nya medlemmar mot 762 som lämnade år 2012 är inga bra siffror och det kan knappast talas om någon ström av konversioner.

Vart dessa 762 tog vägen vet vi inte men de är inte en del i statistiken över avlidna då dessa utgjorde 439 stycken i antal.

Tack anjoh. Bra info!

Min erfarenhet är att en del går till Svenska kyrkan, men främst frikyrkorna, precis som du skriver. Min erfarenhet säger mig också, återigen, observera: MIN erfarenhet, att de har en tendens att bli rätt radikala evangelikala kristna. Inte sällan smått hatiska mot sina tidigare kyrkor.

Trist, tragiskt.

/AQ
Citera
2014-03-14, 21:07
Medlem
Shadow913s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Och om det är den obibliska politiska korrektheten hos statskyrkorna som avskräcker, varför väljer man tex katolicismen och inte någon bibeltroende protestantisk kyrka? Det finns ju en del.

Bibeltroende protestantiska kyrkor lär, precis som Bibeln, och precis som Svenska kyrkan lärde för ett par hundra år sedan, att alla ära och berömmelse för frälsnignen tillhör uteslutande Gud och Guds verk. Människan är i sig själv helt förlorad och syndig. En sådan undervisning avskräcker många. Men för en självmedveten syndare som redan förstått att han/hon inte kan göra något för att nå Gud eller komma in i Guds rike, så är det gränslöst värdefullt att tro på det rena evangeliet, som handlar om att Guds Son som i kärlek och omsorg om oss alla blev vår broder, blev människa, tog på sig våra synder, och försonade oss med Gud en gång för alla. I denna bibliska undervisning så finns det absolut ingen berömmelse hos människan. Hon kan inte berömma sig av samfundstillhörighet, avgörelse, trohet, renlärighet, lydnad, helgelse, kärlek, pånyttfödelse, vishet, godhet, sin kyrka, ritualer osv. Istället kommer Gud människan till mötes och ger henne allt helt gratis och utan vår förtjänst. Den läran skrämmer bort folk som vill fortsätta att ha någon egen berömmelse inför Gud. Men den läran skrämmer inte bort förkrossade syndare, utan tröstar och upprättar dem.

Så var det också på Jesu tid. Läs Johannes evangelium kapitel sex. Jesus talade om sig själv som Guds frälsning, och som "livets bröd". I det sammanhanget säger han också " Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som jag har talat till er är Ande och liv. " (Joh 6:63) och " ingen kan komma till mig om det inte blir honom givet av Fadern." (Joh 6:65). Människans egen förmåga till ett sant religiöst och gudfruktigt liv avvisas alltså. I detta sammanhang står det sedan "Efter detta drog sig många av hans lärjungar tillbaka, så att de inte längre följde honom. Jesus sade därför till de tolv: 'Inte vill väl också ni gå bort?' Simon Petrus svarade honom: 'Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och förstår att du är Guds Helige." (Joh 6:66-69).

Kanske ligger svaret på dina frågor i dessa ord?
Citera
2014-03-18, 20:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Sen så tror jag också att man kanske uppskattar skönheten i ritualerna, den starka intellektuella traditionen och så. Men jag vill tillägga att jag personligen tycker mycket om den svenska kyrkan. Oavsett vad man tycker om kvinnliga präster och homoviglsar, så föredrar jag att se den svenska kyrkan som den helige Andes "försökslab", som en god vän till mig en gång sa.

Det du nämner här skulle jag vilja se som katolicismens upphöjning av ritualism till sakral nivå, men ett kontinuum.. inte sporadiskt för enbart "vissa högtidsdagar" - det kan vara att man håller sakral liksom dimension i trosutövningen mer intakt, redan vid livets början... och lägger full respekt vid det, i att just markera skillnaden i profant och sakralt liv, det kan eventuellt av många uppfattas som att de upplever en särskild värdighet ... grace.

Att då uppleva en helt annan dimension i sitt trosliv, som dessutom upprätthålls. Jag tror att det man håller för sakralt inom katolicism, gjorts till så heligt, att det är först där många upplever sig komma in i nivåer som höjer dem ifrån annars låg känsla av människovärde : det är alltså ganska genomtänkt medvetet uppbyggt att hålla så konservativt på sakramenten.

Bikt-traditionen kan jag också tro kan tilltala många, att de tolkar det som att känna sig hörd utifrån den just sakrala och inte profana nivån.

Det är vad som utgör, generellt sett, de markanta skillnader, i at levandehålla guds närvaro .. mellan protestantisk och katolsk metodik.
Det sakrala har dessutom fått traditionstyngd, hålls på många håll extremt värdekonservativt, det är grunden i hela tanken med att kyrkan utgör mittpunkten för många människors liv, det trygga aldrig svikande navet... där kyrkan fortfarande har en mycket aktiv och mycket central roll.
Det går inte ens att kritisera.. eftersom man som du nämner lagt in så mycket estetiskt värdehöjande i det, då den gudliga dimensionen skulle vara onårbar utan att lyfta gemenskapen till den sakrala nivån.

Det gör andra avtryck, som annars inte återfinns naturligt i vardagsliv, vilket också är hela meningen.
Något som många tar med sig hem, och införlivar eller försöker göra sina liv värdigare, så det kan bli på liv och död. Man tar det alltså mer fullvärdigt seriöst, vad som i andra trossamfund utgör diskussionsunderlag, det är inom katolicism odiskutabelt, då det sakrala är tänkt att leva som kontaktytan eller det mellanled som behövs, mot gud.

Man gör alltså tydligare åtskillnader.
Senast redigerad av BlackJewel 2014-03-18 kl. 20:12.
Citera
2015-09-24, 23:52
Medlem
slaeshs avatar
Om man är övertygad om att den kristna tron är den sanna så är man nödgad att gå med i den katolska kyrkan då Jesus Kristus lovade att den kyrka som han själv grundade aldrig skulle "Övervinnas av Helvetets Portar". Den grundades med hans heliga Apostel Simon, Jonas son, som "grundsten" - ett uppdrag för vilket Gud förändrade Simons namn till Kefas eller Petrus på Latin som alltså betyder Klippan.

På andra ställen i Bibeln ber Kristus också om att alla hans lärjungar skall vara enade.

Slutsatsen blir alltså att Kristus grundade En Enda Kyrka & ville att hans lärjungar skulle vara förenade. Därmed tvingas den kristne som följer sitt samvete som nödgas att acceptera logiska slutsatser att dra slutsatsen att protestantismen omöjligt kan vara en "reformation" av den Kristna Religionen utan måste vara en kättersk irrlära då den gett upphov till mer än 40 000 olika protestantiska sekter världen över, med över 22 000 bara i USA. Vi vet också att den protestantiska tron är en kättersk irrlära genom att undersöka de tidigaste kristnas skrifter; kyrkofäderna och helgonen. Bland dem finns en konsensus om b la de katolska sakramenten samt dess nödvändighet för frälsningen. Ingenstans finns något som liknar de protestantiska sekternas "teologi" om att man kan "frälsas" bara genom att intala sig själv att något som hänt i historien har betalat för ens begångna & kommande synder & att denna frälsningen aldrig kan förloras - En gång frälst alltid frälst. Det enda som liknar de protestantiska sekternas teologi är de gnostiska irrlärorna som ju också var dualistiska, precis som protestanterna som lär att människan är 100% fördärvad & ond: 1 hög med kodynga som Luther uttryckte det, som genom att "tro" på Luther lära "täcks" av Kristus rättfärdighet & därmed vinner himlen.

Enligt den kristna religionen måste den kristne samarbeta med den Helige Ande & växa i helighet & när vi faller i synd bör vi genuint ångra oss & bekänna vår specifika synd för en präst som kan spåra sin ordination tillbaks till apostlarnas egna lärjungar; som Irenaeus av Lyon eller Ignatius av Antiokia som båda bad till Guds Moder Maria & lärde att Biskopen av Rom är "Ortodoxin's Pelare" i sin egenskap av Petri efterföljare, som givits auktoriteten att lära moral & religion av Gud själv.

Antingen är den Katolska Kyrkan den Enda, Heliga, Apostoliska Kyrkan som Guds Son själv grundade och handlar igenom - ELLER så är den kristna tron en falsk religion. Såpass enkelt är det alltså.

Kolla bara på SvK; man påstår sig ha denna Auktoritet att förmedla Sakramenten som Guds Son själv instiftade, men man erkänner bara dopet och eukaristin. Men man använder sin auktoritet att viga till att "viga homosexuella" & därmed effektivt avskaffar man Äktenskapet som sådant i den Svenska Kyrkan. Luther själv vigde ju en man som hade flera fruar & såg inget problem i det. Precis som Svenska Kyrkan inte ser något problem i att viga homosexuella trots att homosexualitetens synd är en av de svåraste i Bibeln; som direkt dödar själen om den levs ut & som enligt 2000 års kristen konsensus är en av de svåraste synder - man säger att alla dessa hade fel & vissa säger att Bibeln själv hade fel eftersom Bibeln ännu inte utvecklats den "Rena Liberala Tron".

Vidare viger man kvinnor till prästerskapet trots att Kristendomen är en förgrening av judendomen & aldrig haft något kvinnligt prästerskap som de hedniska kulterna. Prästinnor fanns aldrig förutom i de hedniska kulterna & vissa bland de gnostiska sekterna - Även här har alla helgon & kyrkofäder & mödrar haft fel under 2000 år enligt SvK & otaliga protestantiska sekter.

Varför blir det så för SvK? & framförallt; varför förökar sig de protestantiska sekterna expontentiellt varje år? Därför att man vid den s.k "reformationen" förnekade Kyrkans rätt & auktoritet att lära religion & moral genom sitt s.k "Magistereum": Den konsensus som finns bland de biskoparna som är i kommunion med den Romerska Biskopen. I de Protestantiska sekterna hävdar man att den Helige Ande leder den troende personligen in i varje dogm & lära & logiken i denna lära leder oundvikligt mot att alla kristna dogmer avskaffas; den apostoliska trosbekännelsen, treenigheten, uppståndelsen osv - som ju alla definierats av den konsensus som de biskopars vilka är i kommunion med Biskopen av Rom & Petri efterföljare utlagt under århundraden genom koncilier osv. Det är även så den samling av judiska texter vi idag kallar "Bibeln" bestämts skall innehålla just de böckerna & inga fler eller färre; konsensus bland de rättroende biskopar som står i kommunion med Rom.

I den Kristna Katolska Kyrkan kan man inte avskaffa dogmer som ärvts från helgonen eftersom man enligt Bibelns & apostlarnas vittnesmål förstår att man ärvt denna tro från dem, som gavs åt dem av Kristus& som utlagts, definierats & förklarats under årtusenden i strikt kontinuitet med den apostoliska traditionen som kan spåras & är öppen för alla att se.

Alla kristna tror på Treenigheten; Att Gud är en Gudomlig Natur i Tre Personer: Fader, Son & Helig Ande. Kristna tror på detta eftersom att Kristus sade åt dem att döpa i Faderns, Sonens & Den Helige Andes Namn & för att den Katolska Kyrkan definierat denna som dogm genom koncilier i urkyrkan.

Antingen så är den Kristna tron sann & då är den Katolska Kyrkan den Enda Kyrkan.
Eller så är den Kristna tron falsk & då spelar det ingen roll eftersom allt är en "gissningslek" ändå.

Kristna som tror att den traditionella ortodoxa kristna tron är sanningen om Gud som han själv uppenbarat den nödgas alltså av sitt eget samvete att söka sig till den Katolska Kyrkan

Citat:
När Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?" De svarade: "Vissa säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." Han sade till dem: "Och ni? Vem säger ni att jag är?" Simon Petrus svarade: "Du är Messias, den levande Gudens Son."

Jesus sade till honom: "Salig är du, Simon, Jonas son, för det är inte kött och blod som har uppenbarat det för dig, utan min Far i himlen. Och jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa ska jag bygga min församling, och helvetets portar ska inte få makt över den. Jag ska ge dig himmelrikets nycklar . Allt som du binder på jorden ska vara bundet i himlen, och allt som du löser på jorden ska vara löst i himlen." Sedan befallde han lärjungarna att inte berätta för någon att han var Messias.
 Matt 16:13-20
Senast redigerad av slaesh 2015-09-24 kl. 23:57.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in