Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-01, 09:19
Bannlyst
Notera att allt ateism vs troende käbbel är off topic i den här tråden!
Den som ser något sådant, eller allmänna hånfulla kommentarer bör rapportera dem!

Det är en hel del som har konverterat till Katolicismen, från Svenska Kyrkan.
I Storbritannien finns precis samma trend, där anglikaner konverterar till katolicismen, inklusive en hel del kända kulturpersonligheter.

Många säger uttryckligen att det är en reaktion på hur "statskyrkorna" har avvikit från bibeln, med tydliga exempel tex när det gäller homovigslar, kvinnliga präster och synen på vissa sakrament.

Andra kanske lockas av något speciellt som finns inom katolicismen men som saknas i protestantismen. Finns ju en hel del. Vad är det för något speciellt som intresserar?

Och om det är den obibliska politiska korrektheten hos statskyrkorna som avskräcker, varför väljer man tex katolicismen och inte någon bibeltroende protestantisk kyrka? Det finns ju en del.

Och varför väljer nästan ingen rysk eller grekisk ortodoxa kyrkorna?

Katolicismen gör ju en hel del som protestantiska kyrkor anser vara obibliskt.. Är detta ett problem för de som konverterar?
Citera
2011-09-01, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Den som ser något sådant, eller allmänna hånfulla kommentarer bör rapportera dem!

I Storbritannien finns precis samma trend, där anglikaner konverterar till katolicismen, inklusive en hel del kända kulturpersonligheter.

Många säger uttryckligen att det är en reaktion på hur "statskyrkorna" har avvikit från bibeln, med tydliga exempel tex när det gäller homovigslar, kvinnliga präster och synen på vissa sakrament.

Andra kanske lockas av något speciellt som finns inom katolicismen men som saknas i protestantismen. Finns ju en hel del. Vad är det för något speciellt som intresserar?

Och om det är den obibliska politiska korrektheten hos statskyrkorna som avskräcker, varför väljer man tex katolicismen och inte någon bibeltroende protestantisk kyrka? Det finns ju en del.

Katolicismen gör ju en hel del som protestantiska kyrkor anser vara obibliskt.. Är detta ett problem för de som konverterar?

Att en del svenskkyrkliga konverterar till just katolicismen, och inte de rysk- eller grekisk ortodoxa kyrkorna( även om det också sker), tror jag har att göra med att svenska kyrkan en gång bröt sig loss från just den romersk-katolska kyrkan. Man kanske därför känner sig mer hemma i den traditionen.

Sen så tror jag också att man kanske uppskattar skönheten i ritualerna, den starka intellektuella traditionen och så. Men jag vill tillägga att jag personligen tycker mycket om den svenska kyrkan. Oavsett vad man tycker om kvinnliga präster och homoviglsar, så föredrar jag att se den svenska kyrkan som den helige Andes "försökslab", som en god vän till mig en gång sa.
Citera
2011-09-01, 09:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Tycker detta låter trovärdigt, lägg därtill svenska kyrkans vurmande för islam, vilket inte gör saken bättre.
Citera
2011-09-01, 11:13
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Katolska kyrkan har bra mediatäckning. Alla vet vem påven är men kan någon svensk namnge grekisk-ortodoxa kyrkans överhuvud?
Jag tror att många av de osorterade stackare som aktivt söker sig till religion går igång på mystiken och ritualerna. Då är en svennepräst som "pratar så att alla förstår" i en gul tegelkyrka/föreningslokal byggt -76 inte mycket att komma med jämfört med latinbabbel och rökelse.

*EDIT*
Såg inte förbehållet om käbbel i trådstarten.. Glöm det där om osorterade stackare.
Senast redigerad av Gregor-Samsa 2011-09-01 kl. 11:16.
Citera
2011-09-01, 11:34
Medlem
Golachabs avatar
Många av de andliga sökare jag pratat med genom åren har ofta sagt att de attraheras av katolska kyrkan därför att de finner en obeskrivbar skönhet i liturgin och annat som hör katolicismen till och att de inte följer vad som är politiskt korrekt som en del andra samfund gör. De ser med vördnad på den tradition som stått sig i tusentals år.

De finner också bibeltroende, alltså de som bokstavstolkar bibeln som en del pingstvänner och andra frikyrkliga som obehagliga när de står med armarna i vädret och talar i tungomål, healar varandra och skakar på golvet som maskar på en krok. Därför avskräcks de från protestantiska samfund.

Nu är få av dessa sökare som verkligen blev katoliker. De flesta är fortfarande sökare och det är bara min "farfar" (inte biologisk men den man som figurerat som min farfar hela mitt liv) som faktiskt konverterat. Och hans förklaring är vad jag skrev i början av inlägget.

Edit: Och en följdfråga. Är det så många som konverterar?
Citera
2011-09-01, 11:49
Medlem
Mumffiss avatar
I och med att Romersk Katolska Kyrkan är den största kyrkan på Jorden så är det naturligt att folk känner till den och därmed att vissa uppsöker den. Den ortodoxa kyrkan är mycket mindre i Sverige och får därmed inte lika mycket publicitet. Jag tror helt enkelt det är mycket marknadsföring. Det kan även som Tubbo säger vara kopplat till att Svenska Kyrkan bottnar i Romersk katolicism. Många mer extrema protestanter verkar ofta tro att Ortodoxa Kyrkan är Romersk Katolska Kyrkan men utan påve. Nu när jag har försökt ha kontakt med ortodoxa kyrkan kan jag säga att för mig åtminstone verkar katolicismen och protestantismen ha mer gemensamt med varandra än vad Romersk Katolska Kyrkan har med Ortodoxin (Förbehållet kyrkofäder osv).
Citera
2011-09-01, 12:11
Medlem
St.Mosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Katolska kyrkan har bra mediatäckning. Alla vet vem påven är men kan någon svensk namnge grekisk-ortodoxa kyrkans överhuvud?
Jag tror att många av de osorterade stackare som aktivt söker sig till religion går igång på mystiken och ritualerna. Då är en svennepräst som "pratar så att alla förstår" i en gul tegelkyrka/föreningslokal byggt -76 inte mycket att komma med jämfört med latinbabbel och rökelse.

*EDIT*
Såg inte förbehållet om käbbel i trådstarten.. Glöm det där om osorterade stackare.

Ledsen att göra dig besviken men hela mässan brukar inte vara på latin utan anpassas efter landets och församlingens språk. RKKK lokaler i Sverige är inte några arkitektoniska mästerverk.

Sedan tror jag att SvK urvattning gör att folk som tror på Gud får ransaka och fundera kring sin tro och det är positivt om de finner sig hemma inom RKK. Att konvertera till RKK av rent politiska anledningar verkar korkat.
Citera
2011-09-01, 13:42
Bannlyst
Jag vill bara påpeka att det finns protestantiska grupper som tror helhjärtat på bibeln, och inte har tungtal och konstigheter.

Vet inte hur det ligger till i Sverige, men i engelsktalande världen finns i alla fall baptister och samfund som har ordet "bible" i sitt namn.

De har mer fokusering på predikan än svenska kyrkan. I svenska kyrkan är det mer stå upp, sitt ner svara på rote tillsammans på vad prästen säger. De har ganska sällan nattvard.

Jag har varit inne på ortodoxa gudstjänster i Ryssland som hastigast några gånger. De är hemskt vackra men väldigt annorlunda. Allt är på rote, och allt sjungs. Ingen sitter ner och det finns inte ens några bänkar. Mycket pompa och ståt, otroligt fina kyrkor med mycket utsmyckning. Väldigt få unga människor och mycket korsande och ritual. Jag vet egentligen inte hur deras tro skiljer sig från protestantisk.

När det gäller katolicismen kan jag inte komma över de skillnader som jag har lärt mig är "fel". Hade Tubbo och andra problem med detta, och hur tänkte ni runt det?

Jag hör dock inte till de bibeltroende protestanter som ser rött av katolicismen utan har respekt för den.
Citera
2011-09-01, 13:51
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Moses
Ledsen att göra dig besviken men hela mässan brukar inte vara på latin utan anpassas efter landets och församlingens språk. RKKK lokaler i Sverige är inte några arkitektoniska mästerverk.

Sedan tror jag att SvK urvattning gör att folk som tror på Gud får ransaka och fundera kring sin tro och det är positivt om de finner sig hemma inom RKK. Att konvertera till RKK av rent politiska anledningar verkar korkat.
Oroa dig inte, jag är inte besviken. Har bevistat ett antal katolska mässor och även om hela liturgin inte är på latin så är känslan tvivelsförutan tyngre än motsvarande i svenska urvattnade lagomkyrkan. Har inte ägnat mig åt kyrk-spotting så jag kan inte uttala mig generellt avseende katolsk kyrkarkitektur i Sverige men domkyrkan vid Medis är väl rätt ok, i alla fall den gamla delen?
Citera
2011-09-01, 15:04
Moderator
Fear2bes avatar
Svenska Kyrkan är ganska tråkig. Dessutom så verkar den allt för positiv till homosexuella. Den verkar tråkig och vek.

Den Katolska Kyrkan har enligt min uppfattning en viss cool maffiastämpel. Typ Robert de Niro, inte skulle man väl se honom i någon annan Kyrka än just en Katolsk.

Allt tjat om Jesus blir tråkigt i längden.
Citera
2011-09-01, 15:26
Medlem
excelsiss avatar
Jag skulle förmodligen välja RKK när nu väl bägaren rinner över i svk.

Jag skulle mycket väl kunna finna mig hemma i en ortodox kyrka (rysk eller dylik) men finner att det är svårt när man bor i en småstad. En katolsk kyrka skulle kunna uppbringas inom 3 mil. Jag skulle också förvänta mig fler personer som talade det svenska språket vilket kan vara en fördel om man har tänkt sig någon form av församlingsgemenskap.
Citera
2011-09-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky

Japp det är en fråga man behöver ställa sig varför konverterar svenskar till en kyrka som beskydar pedofiler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in