Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Notera att allt ateism vs troende käbbel är off topic i den här tråden!
Den som ser något sådant, eller allmänna hånfulla kommentarer bör rapportera dem!
Det är en hel del som har konverterat till Katolicismen, från Svenska Kyrkan.
I Storbritannien finns precis samma trend, där anglikaner konverterar till katolicismen, inklusive en hel del kända kulturpersonligheter.
Många säger uttryckligen att det är en reaktion på hur "statskyrkorna" har avvikit från bibeln, med tydliga exempel tex när det gäller homovigslar, kvinnliga präster och synen på vissa sakrament.
Andra kanske lockas av något speciellt som finns inom katolicismen men som saknas i protestantismen. Finns ju en hel del. Vad är det för något speciellt som intresserar?
Och om det är den obibliska politiska korrektheten hos statskyrkorna som avskräcker, varför väljer man tex katolicismen och inte någon bibeltroende protestantisk kyrka? Det finns ju en del.
Och varför väljer nästan ingen rysk eller grekisk ortodoxa kyrkorna?
Katolicismen gör ju en hel del som protestantiska kyrkor anser vara obibliskt.. Är detta ett problem för de som konverterar?
Att en del svenskkyrkliga konverterar till just katolicismen, och inte de rysk- eller grekisk ortodoxa kyrkorna( även om det också sker), tror jag har att göra med att svenska kyrkan en gång bröt sig loss från just den romersk-katolska kyrkan. Man kanske därför känner sig mer hemma i den traditionen.
Sen så tror jag också att man kanske uppskattar skönheten i ritualerna, den starka intellektuella traditionen och så. Men jag vill tillägga att jag personligen tycker mycket om den svenska kyrkan. Oavsett vad man tycker om kvinnliga präster och homoviglsar, så föredrar jag att se den svenska kyrkan som den helige Andes "försökslab", som en god vän till mig en gång sa.