Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-01, 19:41
  #1
Medlem
homan3s avatar
Har börjat jaga tjäder och ripa med hagelgevär utan hund. Jaktmarkens biotop är varierad, med både myrar, hyggen och skogskullar med blandskog. Det känns som en riktig utmaning detta. Om man frågar andra får man det mest skiftande svar. En del säger att man ska gå snabbt, en del långsamt, efter myrkanterna, uppe på kullarna...

Första turen slafsade jag omkring lite på måfå ute på myren, vilket inte gav något.
Är det någon som har lite tips och erfarenheter att dela med sig?
Citera
2011-09-01, 20:13
  #2
Medlem
Shankss avatar
Jag tycker oftast det är svårt att få syn på fåglarna utan att ha skrämt dem. Men man måste ta sig fram tyst och lugnt och sedan när man råkar skrämma en fågel så står man stilla och då kan man ofta höra att de slår fast. Då har man riktning och påbörjar den riktigt försiktiga ansmygningen. Jag kan tycka att det kan vara bra att ha ett kulgevär på ryggen om man inte har ett kombigevär. Får man syn på en fågel på andra sidan av en myr är det ju svårt att krypa på den och komma inom hagelhåll.

Jag skulle hålla mig i skogen. Gärna lite större tallskog. Det är i alla fall bästa tjäderskogen där jag jagar.
Citera
2011-09-01, 20:32
  #3
Medlem
homan3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Jag tycker oftast det är svårt att få syn på fåglarna utan att ha skrämt dem. Men man måste ta sig fram tyst och lugnt och sedan när man råkar skrämma en fågel så står man stilla och då kan man ofta höra att de slår fast. Då har man riktning och påbörjar den riktigt försiktiga ansmygningen. Jag kan tycka att det kan vara bra att ha ett kulgevär på ryggen om man inte har ett kombigevär. Får man syn på en fågel på andra sidan av en myr är det ju svårt att krypa på den och komma inom hagelhåll.

Jag skulle hålla mig i skogen. Gärna lite större tallskog. Det är i alla fall bästa tjäderskogen där jag jagar.

Ibland när man gått i skogen utan jaktsyfte har man ju råkat skrämma upp fåglar som varit inom skotthåll. Men det är väl vanligare att de lyfter långt tidigare. Fåglarna har bra syn och ser en i allmänhet först. När man "ansmyger", bör man då gå rakt på, eller gå i halvbåge och kanske söka skydd bakom yviga träd?

Är kamofluage viktigt på kläder/ansikte/huvud?
Citera
2011-09-03, 17:45
  #4
Medlem
Indianjakt är bland det det svåraste som finns.

Smyga sig på en skogsfågel är nästan omöjligt. I början av säsongen så trycker dom hårdare, men när löven faller så är dom rädda för allt och drar som en avlöning vid minsta rörelse.

Man ska ha tur och vara reaktionssnabb. Man får bara någon sekund på sig så är dom borta. Dessutom så verkar dom ha en förmåga att alltid lyfta i skydd av ett träd så man ska ha tur.

Ripor däremot kan man nästan kliva på innan dom lyfter och är det öppen terräng så har man lite tid att sikta. Problemet är att man måste "gå på" dom annars så står dom bara stilla och väntar på att man passerar.

.
Citera
2011-09-04, 17:02
  #5
Medlem
Starobrnos avatar
Ett berg i närheten har en rejält brant östsluttning, med lite stup och stenskravel nedanför. På kanten ovanför stupen, med skog som varit orörd länge, har jag en gång skrämt iväg ca fem tjädrar, på en sträcka av högst 3-400 m. Tror dom gärna har sin lega där; om något rovdjur kommer nära springer de några få steg och är sen i luften. De är ju inte blixtsnabba i starten, en labrador jag hade decimerade stjärtfjädrarna på en tupp en gång.
Citera
2011-09-04, 17:37
  #6
Medlem
homan3s avatar
Jaha, i morse gick jag ut i skogen med hagelgeväret. Jag gick i sakta mak efter en myrkant. När jag stannade upp så lyfte fyra tjädrar ca 30 meter snett framför mig. Det var inte ens nära att jag fick skottläge. Jag försökte titta vilken riktning de flög åt. Sedan tog jag ett steg till och ytterligare två tjädrar lyfte från samma ställe. Jag smög efter men fick inte syn på dem igen. Vad har ni för erfarenheter, hur långt flyger tjädrar när de flyr? Såg inga fåglar som träade heller.

Spännande var det i alla fall. Var det en höna med ungar?
Citera
2011-09-05, 08:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homan3
Jaha, i morse gick jag ut i skogen med hagelgeväret. Jag gick i sakta mak efter en myrkant. När jag stannade upp så lyfte fyra tjädrar ca 30 meter snett framför mig. Det var inte ens nära att jag fick skottläge. Jag försökte titta vilken riktning de flög åt. Sedan tog jag ett steg till och ytterligare två tjädrar lyfte från samma ställe. Jag smög efter men fick inte syn på dem igen. Vad har ni för erfarenheter, hur långt flyger tjädrar när de flyr? Såg inga fåglar som träade heller.



Spännande var det i alla fall. Var det en höna med ungar?

Det var nog en familj då det är tidigt på säsongen.

Normalt flyger hönsfåglar väldigt ogärna och när man stöter dom så flyger dom inte långt första gången. Så det bär sig att försöka springa utav h-vete så man kommer fram en bit medan dom är i luften. När dom flyger så är deras uppmärksamhet väldigt begränsad och med lite tur så träar dom inte så långt bort så man kan få skottchans på dom.

Tjädrar är tunga rackare som det tar lite tid för att komma upp i fart så man kan hinna springa efter dom om det är bra mark.

Nästa gång man skrämmer dom så bär det av längre och då är det oftast kört.

En kompis till mig som är liten, lätt och snabb kutade alltid som en dåre och hann ofta skjuta fåglarna när dom slog ned bland grenarna och såg sig omkring. Det tar ett tag innan dom fattar vad som är på gång när dom satt sig.

Skogsfåglar som flyger iväg och landar på marken springer ofta en rätt bra bit innan dom stannar, så man tror man vet var dom är när man ser dom gå ned. Men dom är ofta minst 50-100 m längre bort.

Framförallt tjädrar är snabba jäklar på backen och springer som Roadrunner bland granarna.

.
Citera
2011-09-05, 16:05
  #8
Medlem
ArmeCykels avatar
Du gick ute på myren? Det ska man inte göra, man ska gå i myrkanterna och inte mitt ute på myren. Ger det inget så kan man gå en bit in i skogen. Där brukar fåglarna oftast finnas. Du behöver nödvändigtvis inte gå i myrkanterna hellre, fåglarna kan även finnas mitt inne i skogen. Har skjutit många fåglar inne i tätskogen. Kommer du till ett öppet ställe, liten myr eller liknande, så bör du vara extra påpasslig, där kan dom flyga upp.
Hyggen kan också vara bra, där gäller ungefär samma teknik som på myrerna. Gå i hyggeskanten och ger det inget så gå en bit in i skogen. Det kan även vara effektivt att gå efter skogsbilsvägar.

Om du ska gå fort eller sakta råder det ju delade meningar om, men personligen rekommenderar jag dig att gå sakta. När jag menar sakta så menar jag litegrann i underkant av normal gångfart. Undvik att trampa på kvistar och dylikt. Du kan även stanna några sekunder för varje 100 meter. Har en fågel hört dig och om du stannar så vet inte fågeln vart du är längre, då kan den bli rädd och flyga upp. Har du tur så gör den det inom skotthåll.
__________________
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-09-05 kl. 16:19.
Citera
2011-09-05, 17:45
  #9
Medlem
homan3s avatar
Tack för vettiga kommentarer. Jag är nybliven jägare och har varit ute två gånger. Första gången gick jag på myren, andra efter kanten. Det är väl rätt logiskt om man tänker efter, att man håller sig i kantområden. Nästa gång ska jag gå i lugn takt och om jag stöter upp tjädrar på liknande sätt springa efter en bit för att se bättre. I och för sig bör man ju i varje individuell situation handla utefter förutsättningarna. Det kan dessutom vara svårt att träffa om man är andfådd.

Jag har ju fattat att detta inte är något lätt jaktsätt men grymt spännande om det är fågel i markerna. Om jag skjuter en fågel i år kommer jag vara jävligt nöjd. I år har det varit mycket smågnagare vilket skall gynna skogshönsen.
Citera
2011-09-06, 20:28
  #10
Medlem
Shankss avatar
Man kan få gå många höstar innan man pangar sin första tjäder via smygjakt. Men det är en grym utmaning! Sedan får du ju snöra på dig skidorna och snödräkten efter nyår för att jaga dem på topp!
Citera
2011-09-07, 08:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homan3
Tack för vettiga kommentarer. Jag är nybliven jägare och har varit ute två gånger. Första gången gick jag på myren, andra efter kanten. Det är väl rätt logiskt om man tänker efter, att man håller sig i kantområden. Nästa gång ska jag gå i lugn takt och om jag stöter upp tjädrar på liknande sätt springa efter en bit för att se bättre. I och för sig bör man ju i varje individuell situation handla utefter förutsättningarna. Det kan dessutom vara svårt att träffa om man är andfådd.

Jag har ju fattat att detta inte är något lätt jaktsätt men grymt spännande om det är fågel i markerna. Om jag skjuter en fågel i år kommer jag vara jävligt nöjd. I år har det varit mycket smågnagare vilket skall gynna skogshönsen.


Gå tillbaka dit där du stötte upp flocken. Dom finns kvar på ungefär samma ställe. Med all säkerhet inom ett par hundra meter åt varje håll. Finns det en grusväg där så ska du kolla tidigt på morgonen när det börjar ljusna. Dom är på vägen och pickar i sig smågrus till muskelmagen.

Jag kollar alltid upp i vilka partier som det finns flockar redan under sommaren. På det sättet så vet jag var jag ska jaga när hösten kommer.

Skogsfåglar är väldigt stationära framtill senhösten/vintern då dom splittras. Skjut inte hönan, för hon får nya ungar på ungefär samma ställe nästa år också..

Skjut bara svartingarna..

.
Citera
2011-09-11, 17:57
  #12
Medlem
homan3s avatar
Jaha, under helgen har jag jagat igen. Jag har patrullerat området där jag förut stött upp tjädrar, men inte sett något. Skrämde upp en tjäder i skogsterräng, men jag hörde den bara när den flaxade iväg och stötte mot grenar.
Idag söndag så var jag ute på en kulle, gick efter en stig då en ripa stack iväg. Det var gles skog och jag träffade den på ca 20 meter. Sedan fick jag leta efter den en stund (den sprang omkring på marken) och sköt den. Som tur var lät den så att jag kunde hitta den. Första fågeln efter sammanlagt 15 timmars jakt! . Nu är det bara att vänta till nästa helg...

Stolt är bara förmamnet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback