Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-08-22, 22:52
  #37
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homan3
Ny tid, ny strid.
På lördag börjar skogsfågeljakten 2012.
Nytt för i år är att jag har utvidgat mina jaktmarker med hjälp av vänliga släktingar, samt införskaffat kikare och bättre hörselkåpor. Kanske skulle man köpa en kompass också...

I år har man sett en hel del fågel i början på sommaren, men nu på slutet har jag knappt sett något. I vissa delar av landet har det tydligen inte gått så bra med föryngrigen. Det verkar i vissa län vara så dåligt att man infört restrektioner för fågeljakten.

Det enda säkra sättet att få reda på hur det står till med populationen är att ge sig ut och jaga! Taktiken i år är att gå längs sluttningar, kulle upp och kulle ned på platser jag fått/sett fågel förut samt prova nya marker. Utan hund.

Hur ser det ut för er andra skogsfågelcommandos?

Patrullerat skogsbilvägarna i sommar. Inte sett en enda fågelkull. Får väl se hur det ser ut under älgjakten.
Citera
2012-08-26, 23:07
  #38
Medlem
homan3s avatar
Gått ca 6 timmar under helgen. Inte skjutit ett skott. Sett en tjäderhöna som lyfte på lite för långt avstånd. Fint väder och vackert i skogen. Måste nog vänta på lövfällningen innan man ser något. Svettiga fötter i stövlarna. Drack starköl i bastun efteråt.
Citera
2012-10-25, 23:34
  #39
Medlem
homan3s avatar
Jaha, på sista jakten sköt man två tjäderhönor! Jag gick efter en röjd stig och fåglarna gillade tydligen att sitta vid sidorna. När de lyfte från marken så följde de stigen och haulikkon talade.
Spännande. Fick i år även möjlighet att jaga ripa med en hundägare. En helt annan sport.
__________________
Senast redigerad av homan3 2012-10-25 kl. 23:37.
Citera
2012-10-26, 10:43
  #40
Medlem
Shankss avatar
Grattis. Se nu till att laga till dem gott med en stabil mustig rödvinssås till.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback