Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-04, 10:05
  #1
Medlem
Jag är Stockholmare (tjej runt 30) som pga jobb ska flytta till någon av dessa städer. Kan själv påverka vilken det blir. Har varit i alla städerna men endast kort och tycker om dem alla tre det lilla jag sett. Men hur är folket och mentaliteten?

Många mindre städer verkar vara svåra att komma in i om man är från storstan. Jag tycker om öppna nyfikna kulturella människor och vill gärna skaffa vänner i den nya staden. Svårt för inskränkthet och den okultiverade formen av bonnighet. Däremot härligt med rejäla jordnära individer som står med fötterna i myllan men ändå uppskattar finkultur. (och fulkultur.) Jag är även singel och öppen för att träffa en härlig man och bli kvar i staden om jag trivs.

Vilken stad ska jag satsa på?
Citera
2011-09-04, 11:10
  #2
Medlem
Beserwissers avatar
Satsa på Norrköping. Den största av de tre städerna och dessutom nära till Stockholm.
Citera
2011-09-04, 11:20
  #3
Medlem
Ronilles avatar
Jag hade valt Visby alla gånger.
Citera
2011-09-04, 11:28
  #4
Medlem
rayraviolis avatar
Visby kan kännas lite dystert på vintern om man bara varit där på sommaren. Men jag hade lätt valt Visby, för att det är en häftig stad, för naturen och för att infödingarna är rätt snälla.
Citera
2011-09-04, 12:04
  #5
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Jag är Stockholmare (tjej runt 30) som pga jobb ska flytta till någon av dessa städer. Kan själv påverka vilken det blir. Har varit i alla städerna men endast kort och tycker om dem alla tre det lilla jag sett. Men hur är folket och mentaliteten?

Många mindre städer verkar vara svåra att komma in i om man är från storstan. Jag tycker om öppna nyfikna kulturella människor och vill gärna skaffa vänner i den nya staden. Svårt för inskränkthet och den okultiverade formen av bonnighet. Däremot härligt med rejäla jordnära individer som står med fötterna i myllan men ändå uppskattar finkultur. (och fulkultur.) Jag är även singel och öppen för att träffa en härlig man och bli kvar i staden om jag trivs.

Vilken stad ska jag satsa på?
Du får nog svårt att hitta det du söker i Norrköping, det är en typisk arbetarstad med allt vad det innebär av "skylla ifrån sig-mentalitet", bitterhet och missunnsamhet. Räkna inte med att bli mottagen där med öppna armar om du är stockholmare. Det finns en fin symfoniorkester där, annars är det ganska tunt med finkultur. Fotboll, tipsextra och supa skallen i bitar det finaste många norrköpingsbor kan tänka sig så är du ute efter storstadspuls och sippa rödvin med lillfingret utsträckt och föra djupa konversationer är stadens enda ursäktande egenskap att det är nära till Stockholm.
Citera
2011-09-05, 09:59
  #6
Medlem
gubben92s avatar
Norrköping - nära till Stockholm, ligger mer centralt i landet än Falun. Större än Falun oxå, antagligen större utbud av t.ex shopping och olika aktiviteter osv. Finns tyvärr många jobbiga människor vad jag vet iallafall, Norrköping verkar som en sån där skitstad. Men jag ska inte uttala mig allt för mycket för jag har bara varit där några gånger.

Falun - Ganska liten men trevlig stad, kan dock kännas lite långt ifrån allt. speciellt om man ska åka till Stockholm eller neråt landet. Dalmasarna är ganska trevliga, iallafall dom som jag har stött på.

Har aldrig varit i Visby så kan inte uttala mig om staden, vet bara att det är mycket folk där på sommaren
Citera
2011-09-05, 10:06
  #7
Medlem
Anuglymind2s avatar
Beror lite på hur länge du skall bo där. Jag kan inte så mycket om städerna, men skulle nog valt bort Norrköping enl. SirVandalots påpekanden.

Falun känns mysigare och såklart mindre off. Man känner sig nog mer ensam i Visby.
Citera
2011-09-05, 18:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot
Du får nog svårt att hitta det du söker i Norrköping, det är en typisk arbetarstad med allt vad det innebär av "skylla ifrån sig-mentalitet", bitterhet och missunnsamhet. Räkna inte med att bli mottagen där med öppna armar om du är stockholmare. Det finns en fin symfoniorkester där, annars är det ganska tunt med finkultur. Fotboll, tipsextra och supa skallen i bitar det finaste många norrköpingsbor kan tänka sig så är du ute efter storstadspuls och sippa rödvin med lillfingret utsträckt och föra djupa konversationer är stadens enda ursäktande egenskap att det är nära till Stockholm.

Tack! Låter som precis vad jag inte söker! Du har fattat min poäng.
Citera
2011-09-05, 18:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubben92
Norrköping - nära till Stockholm, ligger mer centralt i landet än Falun. Större än Falun oxå, antagligen större utbud av t.ex shopping och olika aktiviteter osv. Finns tyvärr många jobbiga människor vad jag vet iallafall, Norrköping verkar som en sån där skitstad. Men jag ska inte uttala mig allt för mycket för jag har bara varit där några gånger.

Falun - Ganska liten men trevlig stad, kan dock kännas lite långt ifrån allt. speciellt om man ska åka till Stockholm eller neråt landet. Dalmasarna är ganska trevliga, iallafall dom som jag har stött på.

Har aldrig varit i Visby så kan inte uttala mig om staden, vet bara att det är mycket folk där på sommaren

Du verkar också mena att människorna i Norrköping inte är några höjdare..Hmm. Synd.. Norrköping har ju annars fördelarna i närheten till Sthlm samt att det är en lite större stad än de andra. Falun är en gullig stad liksom Visby men risken för lappsjukan känns överhängande. Men kanske hellre det än trist mentalitet? Men samtidigt.. det måste väl finnas NÅGRA härliga människor i Norrköping, eller??
Citera
2011-09-05, 18:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anuglymind2
Beror lite på hur länge du skall bo där. Jag kan inte så mycket om städerna, men skulle nog valt bort Norrköping enl. SirVandalots påpekanden.

Falun känns mysigare och såklart mindre off. Man känner sig nog mer ensam i Visby.

Jag ska vara borta i minst 2 år. Håller med om poängen om Norrköping. Visby= stor risk för ensamhet om man inte har turen att bonda med några härliga locals. Men jag tänker lite bondromantiskt (och naivt) att Gotland är så vackert att man är nöjd med att bara umgås med några ett och annat gutefår.
Citera
2011-09-05, 18:44
  #11
Medlem
langaocbs avatar
Visby och Falun tycker jag går bort med dina behov av storleksskäl. Mycket av det negativa stämmer men det bor såpass mycket människor i Norrköping att du kommer att hitta såna som passar dig. Helt efterbliven är inte den staden, man har ju åtminstone en fillial till ett universitet.
Vad gäller kultur och nöjesutbud borde den slå dom andra städerna med.
Linköping ligger en halvtimmes resa med tåg bort och det ökar ju utbudet av konserter och dylikt.
Att det ligger närmre Stockholm är ju också en fördel.
Missförstå mig inte, mycket av skitsnacket om Norrköping och Linköping stämmer men om alternativet är att sitta i Visby eller Falun på vintern så är Norrköping det självklara valet.

Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Jag ska vara borta i minst 2 år. Håller med om poängen om Norrköping. Visby= stor risk för ensamhet om man inte har turen att bonda med några härliga locals. Men jag tänker lite bondromantiskt (och naivt) att Gotland är så vackert att man är nöjd med att bara umgås med några ett och annat gutefår.

Ungefär sådär tänkte jag när jag flyttade till en ganska isolerad, liten men naturskön håla som var lite av en sommarturistort. Flyttade dit en augustimånad och ville mörda mig själv och hela lokalbefolkningen i november, så lappsjuk blir jag iaf..
__________________
Senast redigerad av langaocb 2011-09-05 kl. 18:49.
Citera
2011-09-07, 09:42
  #12
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Du verkar också mena att människorna i Norrköping inte är några höjdare..Hmm. Synd.. Norrköping har ju annars fördelarna i närheten till Sthlm samt att det är en lite större stad än de andra. Falun är en gullig stad liksom Visby men risken för lappsjukan känns överhängande. Men kanske hellre det än trist mentalitet? Men samtidigt.. det måste väl finnas NÅGRA härliga människor i Norrköping, eller??
Självklart gör det det, men du måste söka aktivt för att hitta dem. Majoriteten av invånarna är dock kretiner och det genomsyrar staden och livet i staden på alla tänkbara plan. T.ex har man valt kommunpolitiker som tävlar med varandra om vem som kan plöja ner mest pengar i fotbollsarena, spårvagnar och flygplats, allt för att visa omvärlden hur jävla bra man är. Dagis, skola och äldrevård fungerar dåligt som en konsekvens av detta, kanske något att ha i åtanke om du planerar en framtid där.

Stalltipset är att besöka staden den 24:e nu i september, då anordnas ett evenemang som kallas Kulturnatten. Det går i princip ut på att stadens fritänkare samlas i innerstaden och visar upp vad man ägnar sig åt bakom stängda dörrar under resten av året. Svensson ser evenemanget som en anledning till att bli full men de håller sig i regel till öltälten och du ser inte mycket av dessa när du befinner dig inne på utställningar/spelningar. Du skulle kunna knyta många värdefulla kontakter där om du på allvar planerar att flytta dit. Det är en chans att uppleva staden från sin allra, allra bästa sida.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback