Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Om man bara fick fram om hon också hade firma i Gävleborgs län säg 2005 när de fakturerade så mycket
Enligt någon länk, som jag inte hittar just, så fick MH sluta(sparken?) från lokaltidningen i Söderhamn.
Terje ville enligt samma källa inte börja som nyhetsfotograf för samma tidning.
Paret startade i detta företag, under namnet
Hellesö Photography.
Enligt TH fick företaget en "flygande" start, och man anställde flera personer.
En mer sansad bedömning är nog att arbetsmarknads politiska stöd, typ Starta eget bidrag, stod för ekonomin första 6+6 månaderna.Sedan "förlorade" företaget "1,4 milj", enligt TH pga. brutna löften och div. avhoppade kunder.
Sanningen är nog att företaget saknade all marknadsundersökning och förankring i verkligheten.
I kombination med TH:s ego, och av flera omvittnade, osmidiga förhållning till sin omgivning gorde Hellesö Photograpy till paria på fotomarknaden.För att citera TH; "Vi hade inte ett uppdrag i hela Hälsingland, inte ett enda..."
Om man haft något registrerat företag i Söderhamn?
Jag ställer mig frågande?
Tittar man på dom fakturor som framkommit ser jag flera märkligheter.
MH:s personnummer som organisationsnr, enskild firma, OK, men ser futtigt ut, och varför inte starta ett HB? Samma pengar, 450.- i avgift, enkel bokföring, ingen revisor som kostar skjortan.
Men ett eget org.nr. = egen juridisk person.
Inget Bg eller PG-konto?
Finns inget krav på det men det underlättar, både för kunder och i bokföringen.
Jag har under 15 år av mitt liv, startat o drivit tre olika företag parallellt.
Paret Hellesös "företags satsning" känns för mig som halvhjärtad, som det inte var riktigt på riktigt.
Man har otroligt påkostade "prislistor", dyra bilar, men allt annat verkar hänga i luften?
Och om man nu hade ett företag, varför registrerade MH enskild firma våren -10?
För att två månader senare gå i KK?
Varför håller sig Terje konsekvent borta från allt vad bolag heter?
Min "magkänsla" är att Hellesös lever i någon slags "alternativ" ekonomi, där så lite som möjligt visas upp för skattmasen!