Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-17, 08:28
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebelhund
Med all säkerhet så har det förekommit nån slags affärsverksamhet mellan paret Hellesö och Mullsjö kommun med tanke på fotofestival och fotogalleri. Jag har mailat Mullsjö kommun angående detta och begärt kopior på eventuella fakturor.

De fakturorna är ju väldigt intressanta!

Vem är firmatecknare?
Finns F-skatt? (något alla kommuner ska kontrollera vid upphandling
Har en upphandling skett enligt gällande regler?

Sedan finns det ju en hel del inkomster från kurser, böcker etc. Kurser? Här behövs kvitto, faktura eller liknande. Böcker vet jag att han 2005 fick in pengar i förskott för att kunna trycka en bok. Fakta finns i en tråd på fotosidan http://www.fotosidan.se/forum/showth...t=41591&page=2.
Citera
2011-09-18, 11:35
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketprofeten
Vadan detta? Deras hemsida går inte att nå http://www.helleso.com/
Jodå http://web.archive.org/web/201102080....com/start.asp
Och det finns undersidor bevarade (försvinner ibland i historiken) såsom
http://web.archive.org/web/200911231...age.asp?page=1
http://web.archive.org/web/200911231...age.asp?page=2
http://web.archive.org/web/200911231...age.asp?page=7
Och intressantast kanske, massa fullsatta kurser, vad de kostat per person osv
http://web.archive.org/web/200911231...ge.asp?page=43

Kan någon ta fram om det funnits en firma tidigare i Hälsingland, Söderhamn som de lämnade i all pga skitsnack som de sa, kan det varit för att de blivit påkomna utan f-skattesedel osv?

Edit: Länet i fråga är Gävleborgs, företagsregistreringar ligger länsvis har jag för mej
Senast redigerad av rejdar 2011-09-18 kl. 11:53.
Citera
2011-09-18, 15:48
Medlem
Poechalis avatar
En sak som slår mig är att bolagsformen (AB, HB, Enskild FA) aldrig nämns i samband med firmanamnet på deras firmasidor. Måste man inte det? Åtminstone någonstans.
Citera
2011-09-18, 16:33
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
En sak som slår mig är att bolagsformen (AB, HB, Enskild FA) aldrig nämns i samband med firmanamnet på deras firmasidor. Måste man inte det? Åtminstone någonstans.
Det tror jag inte att man måste. Titta till exempel på ericsson.se (stort företag som borde ha koll på reglerna). Nu har jag visserligen inte lusläst deras sidor, men det lilla jag letade så hittade jag det inte.
Citera
2011-09-18, 16:43
Medlem
Poechalis avatar
Man behöver såklart inte ha det i loggan och överallt, men åtminstone på fakturor och i kontaktinformation så anger även stora företag bolagsform styrelsens säte och firmaregnummer.

Någonstans måste det anges. Har bestämt för mig att det uppmanades från myndigheten när jag själv reggade företag för en miljon år sedan.
Citera
2011-09-18, 16:50
Medlem
rejdars avatar
Jag kollade på bolagsverket om man hittar gamla företag, och är osäker på om hur lång tid tillbaka man ser? Hittade en bekants avslutade firma lätt, och Malin Hellesø (med norskt ö enbart) Om endera av dem haft en firma innan den tid bolagsverket.se visar, hur får man fram det?
Citera
2011-09-18, 17:11
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Jag kollade på bolagsverket om man hittar gamla företag, och är osäker på om hur lång tid tillbaka man ser? Hittade en bekants avslutade firma lätt, och Malin Hellesø (med norskt ö enbart) Om endera av dem haft en firma innan den tid bolagsverket.se visar, hur får man fram det?

Om man på bolagsverket söker på person: Hellesø får man mycket riktigt upp Malin. Väljer man därefter "Aktuella och historiska uppdrag" får man upp följande:

Citat:
Beviset visar vilka uppdrag en person har eller har haft i olika företag. På beviset ser du organisationsnummer och namn på företagen och under vilken period personen har eller hade uppdragen. Detta bevis innehåller inte uppdrag i företag som avslutades för mer än fem år sedan.

Ett sådant bevis kostar 40 kronor att beställa till sin epost-adress, om något är intresserad.
Citera
2011-09-18, 19:19
Medlem
Fettsprutans avatar
Malin Hellesö startade enskild firma 2010-05-22...
Hon försattes i personlig konkurs 2010-07-30...

En märkligt kort företagar karriär!?

(Uppgifterna hämtade från sid 3 i tråden.)
Citera
2011-09-18, 19:36
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Ett intressant inlägg på fotosidan.se: http://www.fotosidan.se/forum/showth...137275&page=54

Signaturen "The Mike" på FS verkar ha rätt...

Citat:
Han har ju även fått förskottsbetalt av Jan Bergenholtz på Söderhamns kommuns informationsenhet för att leverera 500 bilder... jag har inte sett 10 bilder av Terje i Söderhamns marknadsföring så det verkar som att han har en del kvar att leverera... Jan sa att Terje kommit "med mössan i hand" varpå han köpte 500 bilder för att han tyckte synd om han, enligt utsago betalade han dock långt under 1000 kronor per bild... 500 bilder á halva priset om 500 kronor blir emellertid 250 000 kronor det så jag undrar om jag inte skall ta och nysta lite i det igen...
Här är alltså fakturan...

Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban

Faktura 30644:
(not: endast 33 fakturor emellan dessa båda på nästan ett och ett halv år?)

Datum och villkor, m.m.:
2005-11-14, 0 (noll) dagar netto, anger nu ett bankgiro (5271-6495) på fakturan. Malins personnummer som organisationsnummer och det står "Innehar F-skatt". Betalningsform: Kontant (behöver inte betyda att den betalats kontant)

Fakturatext:
500 st Bilder till broschyrer, hemsidor och övriga publikationer från Söderhamns kommun. Mängdrabatt enligt avtal. á 400 kr = 200,000 kr

Moms 50,000 kr, totalt: 250,000 kr

Med tanke på att Hellesös företag säger sig ha haft tre (3) anställda, så är 33 fakturor på 18 månader otroligt lite!
Hade man som busschaufförer, kassaväska på magen, när man var ute o fotade?

Enligt "The Mike" på FS så levererade Hellesö bara ett tiotal bilder till Söderhamns kommun, vilket alltså ger ett ungefärligt á pris på 20.000.- + moms....
Senast redigerad av Fettsprutan 2011-09-18 kl. 19:41.
Citera
2011-09-18, 20:07
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Malin Hellesö startade enskild firma 2010-05-22...
Hon försattes i personlig konkurs 2010-07-30...

En märkligt kort företagar karriär!?

(Uppgifterna hämtade från sid 3 i tråden.)
Om man bara fick fram om hon också hade firma i Gävleborgs län säg 2005 när de fakturerade så mycket
Citera
2011-09-18, 22:10
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Om man bara fick fram om hon också hade firma i Gävleborgs län säg 2005 när de fakturerade så mycket

Enligt någon länk, som jag inte hittar just, så fick MH sluta(sparken?) från lokaltidningen i Söderhamn.
Terje ville enligt samma källa inte börja som nyhetsfotograf för samma tidning.
Paret startade i detta företag, under namnet Hellesö Photography.
Enligt TH fick företaget en "flygande" start, och man anställde flera personer.
En mer sansad bedömning är nog att arbetsmarknads politiska stöd, typ Starta eget bidrag, stod för ekonomin första 6+6 månaderna.Sedan "förlorade" företaget "1,4 milj", enligt TH pga. brutna löften och div. avhoppade kunder.
Sanningen är nog att företaget saknade all marknadsundersökning och förankring i verkligheten.
I kombination med TH:s ego, och av flera omvittnade, osmidiga förhållning till sin omgivning gorde Hellesö Photograpy till paria på fotomarknaden.
För att citera TH; "Vi hade inte ett uppdrag i hela Hälsingland, inte ett enda..."

Om man haft något registrerat företag i Söderhamn?
Jag ställer mig frågande?
Tittar man på dom fakturor som framkommit ser jag flera märkligheter.
MH:s personnummer som organisationsnr, enskild firma, OK, men ser futtigt ut, och varför inte starta ett HB? Samma pengar, 450.- i avgift, enkel bokföring, ingen revisor som kostar skjortan.
Men ett eget org.nr. = egen juridisk person.
Inget Bg eller PG-konto?
Finns inget krav på det men det underlättar, både för kunder och i bokföringen.

Jag har under 15 år av mitt liv, startat o drivit tre olika företag parallellt.
Paret Hellesös "företags satsning" känns för mig som halvhjärtad, som det inte var riktigt på riktigt.
Man har otroligt påkostade "prislistor", dyra bilar, men allt annat verkar hänga i luften?

Och om man nu hade ett företag, varför registrerade MH enskild firma våren -10?
För att två månader senare gå i KK?
Varför håller sig Terje konsekvent borta från allt vad bolag heter?
Min "magkänsla" är att Hellesös lever i någon slags "alternativ" ekonomi, där så lite som möjligt visas upp för skattmasen!
Citera
2011-09-18, 22:32
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Enligt någon länk, som jag inte hittar just, så fick MH sluta(sparken?) från lokaltidningen i Söderhamn.
Terje ville enligt samma källa inte börja som nyhetsfotograf för samma tidning.
Paret startade i detta företag, under namnet Hellesö Photography.
Enligt TH fick företaget en "flygande" start, och man anställde flera personer.
En mer sansad bedömning är nog att arbetsmarknads politiska stöd, typ Starta eget bidrag, stod för ekonomin första 6+6 månaderna.Sedan "förlorade" företaget "1,4 milj", enligt TH pga. brutna löften och div. avhoppade kunder.
Sanningen är nog att företaget saknade all marknadsundersökning och förankring i verkligheten.
I kombination med TH:s ego, och av flera omvittnade, osmidiga förhållning till sin omgivning gorde Hellesö Photograpy till paria på fotomarknaden.
För att citera TH; "Vi hade inte ett uppdrag i hela Hälsingland, inte ett enda..."

Om man haft något registrerat företag i Söderhamn?
Jag ställer mig frågande?
Tittar man på dom fakturor som framkommit ser jag flera märkligheter.
MH:s personnummer som organisationsnr, enskild firma, OK, men ser futtigt ut, och varför inte starta ett HB? Samma pengar, 450.- i avgift, enkel bokföring, ingen revisor som kostar skjortan.
Men ett eget org.nr. = egen juridisk person.
Inget Bg eller PG-konto?
Finns inget krav på det men det underlättar, både för kunder och i bokföringen.

Jag har under 15 år av mitt liv, startat o drivit tre olika företag parallellt.
Paret Hellesös "företags satsning" känns för mig som halvhjärtad, som det inte var riktigt på riktigt.
Man har otroligt påkostade "prislistor", dyra bilar, men allt annat verkar hänga i luften?

Och om man nu hade ett företag, varför registrerade MH enskild firma våren -10?
För att två månader senare gå i KK?
Varför håller sig Terje konsekvent borta från allt vad bolag heter?
Min "magkänsla" är att Hellesös lever i någon slags "alternativ" ekonomi, där så lite som möjligt visas upp för skattmasen!
jag har själv ett vilande företag sedan många år (mer än 5 år) som dyker upp vid sökning, och har mitt personnummer som organisationsnummer. Vad jag minns gäller registreringen bara i mitt län, alltså skulle Malin om de var någorlunda lagenliga ha haft ett företag tidigare i Gävleborgs län. Något som inte hittas vid en vanlig webbsökning.

Den sista bilen såg jag det fanns uppgift om att den var registrerad på Terje och inte en firma.

Det har väl hänt mer än en gång att någon använt en kursad firmas organisationsnummer och fortsatt verksamheten förresten?
Senast redigerad av rejdar 2011-09-18 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in