Flyttade ett
inlägg från fotofusktråden hit, kändes som det blev mycket fokus på ekonomi och Söderhamns kommun och lagen om offentlig upphandling mm.
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Boken gavs ut på det egna företaget Hellesø Photography. För att finansiera utgivningen såldes bland annat andelar i förväg. I förordet skriver Terje "Särskilt tack till Eva Tjernström och Jan Bergenholtz på Söderhamns kommun."
"
på" Söderhamns kommun.
Jag uppfattar det som att Eva Tjernström agerade som politiker. Men är inte 100. Hon var i vart fall kommunstyrelsens ordförande år 2008. Eftersom man väljer KS-ordförande vid varje val, så behöver hon ju inte ha varit detta år 2005 men hon kan ha varit kommunalråd, i så fall. Verkar ju rimligt att välja en KS-ordförande efter valet 2006, som har suttit i kommunstyrelsen. Men visst, man kan ju ta en KS-ordförande också från fullmäktige - det finner jag dock inte så troligt.
Jag skulle i vilket fall inte skriva "på" när det handlar om en politiker. Det är en annan sak om det är en tjänsteman. "För" Söderhamns kommun, skulle jag nog välja, för en politiskt ansvarig.
Jaja, här sitter jag och bryr mig om "på".
Undrar hur det gick till det här. Informationschefen Jan Bergenholtz, köpte han massa böcker? Eller var det en politiker som beslutade om de 250 exemplaren?
Citat:
Ursprungligen postat av NoBreak
Har kollat lite bland fakturorna till kommunen:
2005-11-14 köpte Söderhamns kommun 250 ex av 'Min plats i ljuset' innan boken var utgiven, för 106.000 kr (inkl 6% moms). Utgivning skulle ske i december, enl. fakturan.
Samma dag köpte kommunen även 500 bilder för 250.000 kr (en annan faktura).
Totalt 356.000 kr den dagen alltså.
Märklig detalj: båda fakturornas förfallodatum är samma som fakturadatum (2005-11-14).
Vad gjorde kommunen med 250 ex av den boken?
Den 2006-01-05 köpte kommunen ytterligare 10 ex av 'Min plats i ljuset', men till 'Tekniska servicekontoret'.
Du ser inte om det står ET eller JB på fakturan NoBreak?
Jag vet inte var gränsen för upphandling gick år 2005. Ska rota lite mer i det. Omkring 288000 kr ser jag vissa uppgifter om, men har inte fattat vilket åt det kan gälla. I så fall är det lite intressant det här med två fakturor på samma dag
Ser att Söderhamns kommuns informationschef Bergenholtz brustit vad gäller LOU tidigare (
SK) (2010).