Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-26, 22:36
Medlem
Cuqhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det har du så klart rätt i. Jag tänkte inte hela vägen, utan "bara" på att han flyttat omkring objekt i sina egna bilder, och då borde det gå att göra som jag beskrev ovan. Men eftersom ingen (mer än Terje??) vet om och i så fall hur bilderna blivit manipulerade så är det enklare att skrota dem.

Om nu trycksaker, hemsidor, böcker osv. måste kasseras, ändras eller tryckas om är skadan långt mycket större än bara kostnaderna för bilderna. Vanligtvis brukar layout, copy och tryckning vara merparten, i vart fall de projekt jag haft insyn i.

Vilket i så fall innebär att i de flesta fall beställarna drabbas av en mångt större förlust genom TH:s bildstölder, man borde rubricera det som bedrägeri?

Om exemplet med Söderhamns kommun handlade om bilder för upp runt 600 000 kr så borde den totala förlusten vara i mångmiljonklassen.

Ovanpå detta kommer de andra kunderna Terje haft; Mullsjö kommun, Photo Natura med flera.
Undra om sådana uppgifter kommer fram vart det lider.
Citera
2011-09-28, 10:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
Kommunen kan bli stämda av originalfotografen om de använder tex en lodjursbild som visar sig vara terjad. Därav skrotningen av allt som har med Terje att göra.
Av samma anledning drog Photo Natura in boken där Terjes bilder var med http://www.photonatura.se/?p=1541

Good point, tänkte inte så långt.
Citera
2011-10-22, 19:08
Medlem
rejdars avatar
Då denna tråd varit död länge och man inte får korsposta upplyser jag bara om att jag lagt kreditupplysningar jag fått i den tråd som ännu lever

https://www.flashback.org/sp33609876
Citera
2011-10-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Då denna tråd varit död länge och man inte får korsposta upplyser jag bara om att jag lagt kreditupplysningar jag fått i den tråd som ännu lever

https://www.flashback.org/sp33609876

Riktigt intressant! Citerar ditt inlägg från den andra tråden så att vi har uppgifterna här också:

Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Jag fick visst kreditupplysningar på paret Hellesö till min mejl för länge sen... Hade inte kollat den

Kreditupplysning Malin

Kreditupplysning Terje

Ett stort tack till den anonyma välgöraren som fixade fram dessa!

Malin kan ju känna sej blåst då hon har de största skulderna
Citera
2011-10-22, 19:50
Medlem
Antar att kreditupplysningarna är gjorda 2011-09-23 eftersom det aktuella skuldsaldona hos kronofogden är från det datumet. Drygt en vecka innan började fogden intressera sig för Terje och gjorde tre misslyckade utmätningsförsök. Undrar hur det gick sen?

Ett misslyckat utmätningsförsök kan väl bara bero på att inget av värde hittades hemma hos Terje och Malin? I så fall är det konstigt att de gjorde flera försök samma vecka när det första misslyckats.
Citera
2011-10-22, 20:07
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vril
Antar att kreditupplysningarna är gjorda 2011-09-23 eftersom det aktuella skuldsaldona hos kronofogden är från det datumet. Drygt en vecka innan började fogden intressera sig för Terje och gjorde tre misslyckade utmätningsförsök. Undrar hur det gick sen?

Ett misslyckat utmätningsförsök kan väl bara bero på att inget av värde hittades hemma hos Terje och Malin? I så fall är det konstigt att de gjorde flera försök samma vecka när det första misslyckats.
De har väl inte varit tillgängliga att plocka på dyra kamerautrustningar, när de försökt få tag i dem.

Datumet: Jag kollade inte min epost på tre veckor, men det har tydligen legat en vecka innan det också. Eller om informationen dröjt på väg från person 1 till person 2, jag är person 3

Jag känner förresten en utpräglad mytoman född 0429, två dagar från Terje, ligger det nåt i stjärntecknet tro? (Hitler föddes en vecka innan)
Senast redigerad av rejdar 2011-10-22 kl. 20:13.
Citera
2011-10-24, 14:39
Medlem
Är det vanligt att man som egenföretagare fakturerar en kommun den 8 februari med senaste betalningsdag 12 februari? 4 (5) dagars betalningstid låter onekligen... lite kort. Men jag har å andra sidan mest erfarenhet av B2B-affärer så jag vet inte.

Edit: Flera fakturor har samma fakturadag som förfallodag... ?
Senast redigerad av iamyouare 2011-10-24 kl. 14:41.
Citera
2011-10-24, 16:38
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamyouare
Är det vanligt att man som egenföretagare fakturerar en kommun den 8 februari med senaste betalningsdag 12 februari? 4 (5) dagars betalningstid låter onekligen... lite kort. Men jag har å andra sidan mest erfarenhet av B2B-affärer så jag vet inte.

Edit: Flera fakturor har samma fakturadag som förfallodag... ?
Antagligen en uppgörelse med nån välvillig person om man behöver pengarna fort "jamen, skriv fakturan så ser jag till att pengarna förs över med en gång" eller något motsvarande. Terje kan väl snacka för sej och hitta på bra orsaker till varför de ska ha pengarna på en gång.
Citera
2012-04-13, 01:23
Medlem
Lodjurens avatar
Flyttade ett inlägg från fotofusktråden hit, kändes som det blev mycket fokus på ekonomi och Söderhamns kommun och lagen om offentlig upphandling mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Boken gavs ut på det egna företaget Hellesø Photography. För att finansiera utgivningen såldes bland annat andelar i förväg. I förordet skriver Terje "Särskilt tack till Eva Tjernström och Jan Bergenholtz på Söderhamns kommun."

"" Söderhamns kommun.

Jag uppfattar det som att Eva Tjernström agerade som politiker. Men är inte 100. Hon var i vart fall kommunstyrelsens ordförande år 2008. Eftersom man väljer KS-ordförande vid varje val, så behöver hon ju inte ha varit detta år 2005 men hon kan ha varit kommunalråd, i så fall. Verkar ju rimligt att välja en KS-ordförande efter valet 2006, som har suttit i kommunstyrelsen. Men visst, man kan ju ta en KS-ordförande också från fullmäktige - det finner jag dock inte så troligt.

Jag skulle i vilket fall inte skriva "på" när det handlar om en politiker. Det är en annan sak om det är en tjänsteman. "För" Söderhamns kommun, skulle jag nog välja, för en politiskt ansvarig.

Jaja, här sitter jag och bryr mig om "på".

Undrar hur det gick till det här. Informationschefen Jan Bergenholtz, köpte han massa böcker? Eller var det en politiker som beslutade om de 250 exemplaren?

Citat:
Ursprungligen postat av NoBreak
Har kollat lite bland fakturorna till kommunen:

2005-11-14 köpte Söderhamns kommun 250 ex av 'Min plats i ljuset' innan boken var utgiven, för 106.000 kr (inkl 6% moms). Utgivning skulle ske i december, enl. fakturan.
Samma dag köpte kommunen även 500 bilder för 250.000 kr (en annan faktura).
Totalt 356.000 kr den dagen alltså.
Märklig detalj: båda fakturornas förfallodatum är samma som fakturadatum (2005-11-14).

Vad gjorde kommunen med 250 ex av den boken?

Den 2006-01-05 köpte kommunen ytterligare 10 ex av 'Min plats i ljuset', men till 'Tekniska servicekontoret'.

Du ser inte om det står ET eller JB på fakturan NoBreak?

Jag vet inte var gränsen för upphandling gick år 2005. Ska rota lite mer i det. Omkring 288000 kr ser jag vissa uppgifter om, men har inte fattat vilket åt det kan gälla. I så fall är det lite intressant det här med två fakturor på samma dag

Ser att Söderhamns kommuns informationschef Bergenholtz brustit vad gäller LOU tidigare (SK) (2010).
Senast redigerad av Lodjuren 2012-04-13 kl. 01:51.
Citera
2012-04-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag uppfattar det som att Eva Tjernström.........

Ser att Söderhamns kommuns informationschef Bergenholtz brustit vad gäller LOU tidigare (SK) (2010).

jopp det måste vara Tjernström, dåvarande kommunstyrelsens ordförande, för signaturen finns också på ett bildavtal ang 600 bilder för 200.000 kr. Fast bildfakturan är bara på 500 bilder för samma belopp (200.000+moms).
Här är en länk till fakturorna: http://speedy.sh/EAWPA/fakturor.pdf

"Jan Bergenholtz erkänner att han brutit mot lagen" står det i artikeln. Undrar om det blev några påföljder? Nåja, då kanske det finns oegentligheter även vid fler upphandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in