Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Prova http://www.megaupload.com det är lite väntetider med att ladda upp och ladda ner om man har gratiskonto, men fungerar

Det finns på bolagsverket, man kan söka på Hellesø och få upp det organisationsnumer/personnumret

Dock är tiden intressant, det har omskapats efter flytten till Mullsjö i ett nytt län, och att företaget fanns där bara några månader är känt, men hur länge företaget var verksamt i Gävleborgs län är intressant om man vill veta om de har fakturerat utan eller med det organisationsnumret före eller mellan företagsbildningarna

Eller förresten, mejla över dem till rejdar@live.se med nåt hotmailkonto om du vill vara anonym, så kan jag göra en enda fil av dokumenten och lägga upp, det kan bli lättare.

OK, har mailat dig nu!
Citera
2011-09-25, 22:01
Medlem
rejdars avatar
Tack för det, nu ligger de här http://www.megaupload.com/?d=E1WC7TM9 för nedladdning för den som är nyfiken. Så det blev nog mycket bättre att lägga ihop de 19 dokumenten i Acrobat Pro...
Citera
2011-09-25, 22:26
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Tack för det, nu ligger de här http://www.megaupload.com/?d=E1WC7TM9 för nedladdning för den som är nyfiken. Så det blev nog mycket bättre att lägga ihop de 19 dokumenten i Acrobat Pro...

Tackar! Snabbt jobbat!
Citera
2011-09-26, 01:41
Medlem
Citat:

Tackar! Passar bra att han skriver "En bild är en dikt utan ord!" längst ner på en del fakturor...

Det skulle vara intressant om vi kunde samla mer information från t.ex. Mullsjö kommun och Skatteverket och sammanställa år för år för att få en bra översikt. Det skulle också vara intressant att samla fakta om inkomster han haft från olika fotokurser och lägga till en sådan sammanställning.
Citera
2011-09-26, 02:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Intressant läsning. Terje verkar ha haft det gott ställt under 2006.
Citera
2011-09-26, 12:08
Medlem
UACs avatar
Intressanta fakturor. Några funderingar:
  1. Hade jag varit skattebetalare i Söderhamn hade jag gråtit blod
  2. Hur kan man skicka en faktura på 280 kr? Det hade jag sparat till nästa faktura.
  3. På de första fakturorna var det en ny avsändaradress på varje faktura
  4. Den bäst specade fakturan var den på 280 kr, hoppas det fanns en bifogad spec på övriga
  5. "Tornseglare och mjölkört" är väl bevisat som bluff? Läge att kräva tillbaka pengarna!
  6. Avtalet gällde 200 000, men fakturorna är på över 610 000 kr
Citera
2011-09-26, 14:45
Medlem
Cuqhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Intressanta fakturor. Några funderingar:
  1. Hade jag varit skattebetalare i Söderhamn hade jag gråtit blod
  2. Avtalet gällde 200 000, men fakturorna är på över 610 000 kr

Jag kanske tänker lite tokigt och detta kanske är lite OT men om fakturorna gällande foton kommunen köpt av paret Hellesö till trycksaksproduktion är på över 600 000 kr, vad är den totala summan på färdig produkt inklusive reklambyråarbete och tryckning? Det är ju den summan som gått till spillo...

Beställaren kan ju inte använda produkten mer pga. av bildstölderna och terjningar.
Det borde handla om miljoner som Terje kostat kommunen?
Citera
2011-09-26, 16:03
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuqhen
Jag kanske tänker lite tokigt och detta kanske är lite OT men om fakturorna gällande foton kommunen köpt av paret Hellesö till trycksaksproduktion är på över 600 000 kr, vad är den totala summan på färdig produkt inklusive reklambyråarbete och tryckning? Det är ju den summan som gått till spillo...

Beställaren kan ju inte använda produkten mer pga. av bildstölderna och terjningar.
Det borde handla om miljoner som Terje kostat kommunen?
Du tänker helt rätt!
Citera
2011-09-26, 18:49
Moderator
HelgeBuks avatar
2006 betalade jag inte skatt i Söderhamn, däremot 2007, men jag gråter inte blod för det. I stort sett alla kommuner lägger hundratusentals kronor per år på ren skit i form av tavlor, fotografier, skulpturer och liknande. Det är inget unikt för Söderhamn.

Däremot skulle jag, om jag fortfarande finansierade S-hamns kommun, vara måttligt glad över deras beslut att skrota alla broschyrer och liknande med Terjes bilder som de redan betalat för! Vem bryr sig om det är terjade bilder i turistbroschyren liksom? Tror folk att det ges en objektiv bild av kommunen i en sån? Tror de att hela Söderhamn är terjat bara för att några bilder eventuellt är det? Stan kanske egentligen ligger mitt i en sumpmark men nån gök på kommunen har terjat dit ett hav så att det ska se bättre ut? Idiotiskt att inte använda sånt man betalat för på grund av en sån relativ skitgrej.
Citera
2011-09-26, 19:11
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Däremot skulle jag, om jag fortfarande finansierade S-hamns kommun, vara måttligt glad över deras beslut att skrota alla broschyrer och liknande med Terjes bilder som de redan betalat för! Vem bryr sig om det är terjade bilder i turistbroschyren liksom?

De hade kunnat lösa det genom att trycka/klistra dit en liten etikett där det står något liknande "Bilderna i denna broschyr kan vara montage/manipulerade/terjade" (och skicka fakturan för detta till Terje).
Citera
2011-09-26, 19:39
Medlem
Kommunen kan bli stämda av originalfotografen om de använder tex en lodjursbild som visar sig vara terjad. Därav skrotningen av allt som har med Terje att göra.
Av samma anledning drog Photo Natura in boken där Terjes bilder var med http://www.photonatura.se/?p=1541
Senast redigerad av pecka 2011-09-26 kl. 19:44.
Citera
2011-09-26, 21:44
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
Kommunen kan bli stämda av originalfotografen om de använder tex en lodjursbild som visar sig vara terjad. Därav skrotningen av allt som har med Terje att göra.

Det har du så klart rätt i. Jag tänkte inte hela vägen, utan "bara" på att han flyttat omkring objekt i sina egna bilder, och då borde det gå att göra som jag beskrev ovan. Men eftersom ingen (mer än Terje??) vet om och i så fall hur bilderna blivit manipulerade så är det enklare att skrota dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in