• 1
  • 2
2011-09-06, 20:57
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ja visst vore det kul om SVT kunde sända från t.ex. Bostons och New Yorks marathonlopp. Att titta på ett Marathon i VM och OS är som att dricka en rökig whiskey som långsamt övertygar en och ger en allt från vackra bilder från världstäder som spänning och växlande ledare, med början tidigt på dagen.

Känslan att komma först in på en OS stadium i ett Marathon slår nog det mesta.

Det är alltså OS och VM marathon loppen som fängslat mig och fått mig att vilja se mer och oftare från de stora årliga marathonloppen. Finns det något tittarintresse tror ni ?

Löparna får gärna kuta i sina nationsfärger för att ge extra intresse.

Vore kul om Stockholm Marathon kunde komma med i följande grupp/serie
Citat:
The World Marathon Majors is a championship-style competition that started in 2006. It comprises five annual races for the cities of Berlin, Boston, Chicago, London, and New York City. Two other races are also included in the series: the IAAF World Championships Marathon (in odd-numbered years) and the Olympic Games Marathon (in years evenly divisible by four). Each WMM series spans two calendar years; the second year of a series overlaps with the first year of the next
2011-09-08, 17:33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Sponsring innan programmet börjar och efter skulle förhoppningsvis kunna bekosta en stor del av hela.
Senast redigerad av freeriderXII 2011-09-08 kl. 17:38.
2011-09-08, 17:49
Medlem
mishimas avatar
Vet att Eurosport ibland visar från marathonlopp, till exempel har de visat New Yorks marathon. Jag tror inte att SVT är främmande för idén. De letar efter intressanta objekt att visa och jag tror nog att det finns ett visst intresse bland publiken. Maila Per Yng på SVT och fråga. De brukar vara rätt schyssta med att svara.
2011-09-10, 17:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Frågan är vad det skulle kosta för SVT om man räknar med sponsringsintäkter.
2011-09-12, 22:14
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vem blir bäste manlige svensk i OS London marathon 2012 ?

Mustafa Muhammed eller Adil Bouafif (om de får vara med) eller någon annan ?
2011-09-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Löparna får gärna kuta i sina nationsfärger för att ge extra intresse.

SVT lär inte få bestämma i vilka kläder löparna ska springa då det redan finns ett relativt stort medialt intresse för det största loppen i världen, det finns förmodligen som i all annat idrott kanaler som redan sitter på rättigheterna för diverse lopp.

Tycker det är en bra tanke dock och detta har jag för en tid sedan framfört i ett mail till SVT då jag även tyckte man skulle lägga beslag på andra idrotter som inte får så mycket TV tid. Bland annat det just nu pågående Brottnings VM i Istanbul som inte ens Eurosport verkar sända ifrån.
2011-09-12, 23:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritte_n
SVT lär inte få bestämma i vilka kläder löparna ska springa då det redan finns ett relativt stort medialt intresse för det största loppen i världen, det finns förmodligen som i all annat idrott kanaler som redan sitter på rättigheterna för diverse lopp.

Tycker det är en bra tanke dock och detta har jag för en tid sedan framfört i ett mail till SVT då jag även tyckte man skulle lägga beslag på andra idrotter som inte får så mycket TV tid. Bland annat det just nu pågående Brottnings VM i Istanbul som inte ens Eurosport verkar sända ifrån.

Jag har också varit på dem att visa sådana sporter. Jag tror de skulle tjäna på att visa sporter där Sverige har medaljchans på OS nästa år, brottning är en sådan.

När det gäller kläder på stora stadsmarathon är det sponsorerna som bestämmer sådant.
2011-09-12, 23:26
Medlem
Brottning är dessutom en alldeles utmärkt TV sport, väldigt underskattad.
2011-09-13, 11:12
Medlem
mishimas avatar
Nästa söndag sänder Eurosport direkt från Berlin Marathon.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vem blir bäste manlige svensk i OS London marathon 2012 ?

Mustafa Muhammed eller Adil Bouafif (om de får vara med) eller någon annan ?

Jag är inte hundra på att någon av dem kommer att kvala in.
2011-09-13, 12:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Vet att Eurosport ibland visar från marathonlopp, till exempel har de visat New Yorks marathon. Jag tror inte att SVT är främmande för idén. De letar efter intressanta objekt att visa och jag tror nog att det finns ett visst intresse bland publiken. Maila Per Yng på SVT och fråga. De brukar vara rätt schyssta med att svara. - Mishima

Tack för tipset skall fundera på saken.
2011-09-13, 13:05
Medlem
Fred Friendlys avatar
Aldrig sett marathon på tv men rent spontant känns det som en riktigt bra tv-sport.
2011-09-13, 17:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Lite historisk information

Citat:
Historia Grenen bygger på en myt, enligt vilken den grekiske soldaten Feidippides (Filippides) skulle ha sprungit från staden Marathon på östra delen av halvön Attika till Aten med budskapet att de grekiska styrkorna under ledning av Miltiades hade segrat över perserna i slaget år 490 f.Kr. så att inte staden skulle öppna sina portar för den persiska flottan när den anlände.

Direkt efter slaget sprang hela den atenska hären "för brinnande livet", enligt Herodotos, tillbaka till Aten, för att förhindra att den persiska flottan skulle erövra staden. Atenarna hann fram i tid då Feidippides nått fram med meddelandet i tid och lyckades sålunda förhindra en persisk landstigning. Hotet från det persiska imperiet var avstyrt för den gången.

Första åren varierade Maratonloppens längd mellan 40 och 43 kilometer. Sträckan 42 195 meter kommer från OS 1908 i London då sträckan förlängdes från 26 miles till 26 miles 385 yards (vilket är lika med 42 195 meter). Loppet gick från kungliga sommarslottet Windsor till White City Stadium, en sträcka på 26 miles, men det lades till 385 yards för att få mållinjen rakt framför kungliga logen på upploppsidan. Denna sträcka stadfästes i Storbritannien. Först 1924 bestämdes att distansen vid OS skulle vara 42 195 m. Avståndet från slagfältet i Marathon till Aten har av Internationella Olympiska Kommittén uppskattats till 35,4 kilometer. Först när de stora maratonarrangörerna år 1982 bildade Association of International Marathons infördes enhetliga internationella regler för hur en maratonbana skall mätas.[källa behövs] Numera kontrollmäts banorna för de stora internationella maratonloppen minst vart femte år även om banan inte ändrats
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maraton

Avståndet från slagfältet i Marathon till Aten har av Internationella Olympiska Kommittén har alltså uppskattats till 35,4 kilometer, kanske är det de man egentligen skall kuta ?
Senast redigerad av freeriderXII 2011-09-13 kl. 17:17.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in