2011-09-08, 14:40
Medlem
Jag har bestämt mig. Jag vill börja odla cannabis.
Jag har tillgång till ett stängt och låst stort källarutrymme utan insikt, i vilket jag skulle vilja placera ett mindre odlingsbås/secret jardin med plats för 5 plantor.

Saken är den att jag har ingen erfarenhet av Cannabis alls, än mindre odling av cannabis. Just nu befinner jag mig i förkovringsstadiet där jag försöker lära mig så mycket grundläggande som möjligt, men överlag så verkar det hela relativt enkelt - 12 timmar mörker, 12 timmar högenergilampa, vattna och göd rikligt, endast feminiserade frön, sky hanplantor som pesten.

Syftet med odlingen är i slutändan att använda hela plantan för framställning av cannabistinktur för behandling av ADHD och diverse krämpor som jag vet att utvalda äldre släktingar dras med. I sak så vill jag ha två sativa-plantor, två-indica, och en planta, möjligtvis en hybrid med så hög THC-halt som möjligt som jag helt och hållet vill framställa cannabis-smör för bakning med. Naturligtvis så kommer jag också spara någon bud från varje planta för rökning, om så bara för att prova.

Cannabistinkturen är planerad att framställas genom inläggning i 90%+ alkohol som jag inte bör ha några problem att få tag i, följt av uppvärming och reducering till hälften, vilket bör resultera i en mycket stark tinktur som kan tas utan av att påverkas nämnvärt av alkoholinnehållet (dvs. inte åka på blåsningen i trafiken för att jag har självmedicinerat en timme tidigare).

Jag planerar en budget för det hela på omkring 5000, förhoppningsvis mindre, men helst inte över 6000.

Jag söker lite konkreta förslag i det här projektet:
  1. Vilka strains skulle du rekommendera i hänsyn till vad jag vill uppnå? Vilken handlare (helst svensk)?
  2. Vilken utrustning hos vilken (vilka?) handlare?
  3. Vad kan anses vara minimumutrusningen för ett projekt som det här?
  4. Hur viktigt är det att köra med högkvalitativa grejer? Vet att många köper speciell blomjord, speciell näring, speciella krukor; jag har bara kommit så långt att jag vet att jag vill ha ett bås och en högeffektiv 600W-lampa.

Det är tänkt att så småningom, om ingenting oväntat uppstår, så ska jag rapportera och lägga upp bilder på hur det går och ser ut. Men då det kan dra ut på tiden så ber jag om ursäkt för eventuell senare tråd-necro.
Citera
2011-09-08, 15:07
Medlem
Du finner alla svar i sökfunktionen eller google. Det är inga svåra frågor. Läs några guider på swecan.
Fan vad mycket skit trådar det är som kommer upp.
Du vill odla knark åt dina släktingar? Vet dom ens om det?
Citera
2011-09-08, 21:42
Medlem
CarlGustavJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fgdsfg
Jag har bestämt mig. Jag vill börja odla cannabis.
Jag har tillgång till ett stängt och låst stort källarutrymme utan insikt, i vilket jag skulle vilja placera ett mindre odlingsbås/secret jardin med plats för 5 plantor.

Saken är den att jag har ingen erfarenhet av Cannabis alls, än mindre odling av cannabis. Just nu befinner jag mig i förkovringsstadiet där jag försöker lära mig så mycket grundläggande som möjligt, men överlag så verkar det hela relativt enkelt - 12 timmar mörker, 12 timmar högenergilampa, vattna och göd rikligt, endast feminiserade frön, sky hanplantor som pesten.

Syftet med odlingen är i slutändan att använda hela plantan för framställning av cannabistinktur för behandling av ADHD och diverse krämpor som jag vet att utvalda äldre släktingar dras med. I sak så vill jag ha två sativa-plantor, två-indica, och en planta, möjligtvis en hybrid med så hög THC-halt som möjligt som jag helt och hållet vill framställa cannabis-smör för bakning med. Naturligtvis så kommer jag också spara någon bud från varje planta för rökning, om så bara för att prova.

Cannabistinkturen är planerad att framställas genom inläggning i 90%+ alkohol som jag inte bör ha några problem att få tag i, följt av uppvärming och reducering till hälften, vilket bör resultera i en mycket stark tinktur som kan tas utan av att påverkas nämnvärt av alkoholinnehållet (dvs. inte åka på blåsningen i trafiken för att jag har självmedicinerat en timme tidigare).

Jag planerar en budget för det hela på omkring 5000, förhoppningsvis mindre, men helst inte över 6000.

Jag söker lite konkreta förslag i det här projektet:
  1. Vilka strains skulle du rekommendera i hänsyn till vad jag vill uppnå? Vilken handlare (helst svensk)?
  2. Vilken utrustning hos vilken (vilka?) handlare?
  3. Vad kan anses vara minimumutrusningen för ett projekt som det här?
  4. Hur viktigt är det att köra med högkvalitativa grejer? Vet att många köper speciell blomjord, speciell näring, speciella krukor; jag har bara kommit så långt att jag vet att jag vill ha ett bås och en högeffektiv 600W-lampa.

Det är tänkt att så småningom, om ingenting oväntat uppstår, så ska jag rapportera och lägga upp bilder på hur det går och ser ut. Men då det kan dra ut på tiden så ber jag om ursäkt för eventuell senare tråd-necro.

1. Väldigt svårt att säga. Undvik lowryder och autoblommande iallfall då du får ut betydligt mer av en vanlig planta. Kan rekommendera fröshopen sensimilla.

2. Utöver en 600w lampa så satsa gärna på två mindre LE lampor för att ge bättre runtljus. Behöver inte vara LE nödvändigtvis. Annan nödvändig utrustning kan vara ett par fläktar för att stärka och syresätta växterna bättre. Ha gärna rummet helt vitt för att ljuset reflekteras då bättre.

3. Vanlig ekologisk blomjord från t.ex. ica fungerar alldeles utmärkt. Så även vanlig växtnäring, men var noga med att inte överdosera. Använd inte alldeles i början och i slutet av växtens liv. Lite större krukor rekommenderas i.o.m att plantorna kan växa sig mycket större i mera jord.

Det är väldigt enkelt att odla, stirra dig inte blind på alla guider och alla detaljer som står. Sköt ljustimmarna bara och kolla till dina vänner dagligen så de mår bra och stressa inte med att skörda utan vänta tills plantorna är helt färdiga så kommer du bli nöjd.

Jag kan rekommendera filmen ultimate grow av Jorge Cervantes.
Citera
2011-09-08, 22:12
Medlem
Tips
1. Läs på innan du börjar odla.
2. Berätta inte till någon, inte ens dina nära och kära, har gjort det misstaget
Senast redigerad av YourLuckyCharm 2011-09-08 kl. 22:32.
Citera
2011-09-09, 08:08
Bannlyst
Jag bryr mig inte riktigt vad du ska göra med det eller varför du gör det. Skulle till och med tippa dig om att inte berätta det som du gör i tråden.

Ingen bryr sig!

1. För att få ut en bra mängd med hög kvalitet skulle jag råda om Lemon Haze och Big bud (Vanliga strains som är mycket bra!)

2. hydrogarden.se, odlingsbutiken.se
http://www.hydrogarden.se/fardiga-pa...tartpaket-400w
Där är mer eller mindre allt du behöver till en lyckad start!
Inget tält men allt annat.

http://www.odlingsbutiken.se/38-kompletta-paket
Diverse andra paket med tält.

3. Kolla första paketet jag länkade från hydro. Där ska vara allt som behövs för en nybörjare. Kan tillägga att du självklart kan använda listan som en mall.

Du kan även dra ner rejält på paketet och köpa endast de "Essentiella" verktygen. Skippa saker så som fläkt, sticklingbox, sticklingnäring, "fancy" jord m.m. Helt enkelt saker som kan fixas/hittas billigare eller gratis.

4. Jorden behöver inte vara kvalite vanlig blomjord från Ica fungerar utmärkt. Näring är ett måste mer eller mindre så du inte sumpar plantornas potential, att plantorna dör.

Vilken kruka som helst går bra.
Börja smått och låt dom växa in i större krukor 1-2 omplanteringa räknas med.
Stora lätt använda krukor är oftast gjorda av plast och ser mer ut som stora spannar.

Hur stort utrymme kommer att användas?
Hur många plantor funderar du på att använda?
Kommer ventilationen vara bra nog för att hålla ner värmen från en 600w?

400w lampa är billigare och är mer än nog för 5 plantor.
Citera
2011-09-09, 09:17
Medlem
Det här lär passa dina medicinska krav:

http://www.medicalmarijuanastrains.com/lsd/

kolla även övrigt på den sidan!

Som sagt det finns guider, kika igenom dom först, sen kom med detaljfrågor!

Kul och bra initativ dock att börja odla!

Obs: när det väl är dags för rökning ska du veta att det kan krävas att du röker några gånger innan du får ett skönt rus, det är ganska vanligt att man måste finstämma kropp, mind och cannabis några gånger innan det "klickar"
Citera
2011-09-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fgdsfg

Låter som en fin plats att odla på, säg till om du vill ha en tältgranne
Tänk på ventilationen, plantorna vill ha ny frisk luft och göra sig av med gammal använd.
Om det finns risk att folk rör sig utanför källaren kan det vara värt att använda ett kolfilter
för att minska doften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in