Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-09-10, 08:36
  #37
Medlem
Mycket trams i tråden, iofs kanske killen förtjänar det som vill sänka sin polares dator...

Men så här är det:
ICMP, Internet Control Message Protocol används för olika kontrollmeddelanden, tex ifall en router ska meddela att en dator inte går att nå.

Ett av meddelandena man kan skicka är ICMP_ECHO_REQUEST IP-stacken i mottagande dator svarra då med att skicka tillbaka meddelandet ICMP_ECHO_REPLY.

Ett typiskt exempel är att man vill kolla att en viss dator är igång i sitt eget nät. När man pingar andras datorer så kan det ju vara så att de sitter bakom en router som filtrerar bort ICMP_ECHO_REQUEST eller så kan datorn ha en mjukvarubrandvägg som filtrerar bort.
Har aldrig hört talas om att en ISP filtrerar detta för alla kunder.

Du kan normalt inte sänka en dator med hjälp av att skicka en massa ICMP_ECHO_REQUEST från din egen dator, den hinner knappast skicka mer än vad d en anra kan ta emot, skaffar du ett stort notnät men mängder av datorer skulle det kanske gå. Datorn sänks inte men annan trafik kommer inte fram så denandra datorn kommer inte kunna kommunicera med internet.

Det fanns något som kallades Ping Of Death, då skickade man ett extra stort ping paket som mottagarens dator inte kunde hantera utan krachade. Alla moderna datorer kan hantera detta idag.
__________________
Senast redigerad av Engineer 2011-09-10 kl. 08:54.
Citera
2011-09-10, 10:48
  #38
Medlem
Wazupfbs avatar
Men gode gud lås tråden och hänvisa folket till Google för i helvete.
Hur orkar ni sitta och förklara grund grejor till folk som endå inte förstår? haha
Citera
2011-09-10, 11:15
  #39
Medlem
Joe-Smiths avatar
Som många före mig har sagt, Ip'n du försöker pinga kan sitta bakom en firewall som spärrar ICMP (typ 7 om jag mins rätt) eller det kan vara en privat IP ..Ingen ISP vad jag vet spärrar ICMP.
Prova att Pinga www.itv.se den servern skall vara uppe jämt, På den servern ligger för övrigt en hemsida som jag själv har gjort och som jag är hemskt stolt över.

Det är en bra adress att komma ihåg om man vill testa sin Internetuppkoppling.
__________________
Senast redigerad av Joe-Smith 2011-09-10 kl. 11:27.
Citera
2011-09-10, 13:09
  #40
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazupfb
Men gode gud lås tråden och hänvisa folket till Google för i helvete.
Hur orkar ni sitta och förklara grund grejor till folk som endå inte förstår? haha
ändå*

Ja du, man kan fråga sig varför den här tråden inte blivit låst än. Någon måste väl ha anmält den vid det här laget? Rubriken är helt störd, och TS makes no fucking sense. Måste väl ändå finnas anledning till att stänga tråden?
Citera
2011-09-10, 13:19
  #41
Medlem
Nej jag försökte inte sänka min polares dator...

Jag har redan bett mod låsa tråden och bett er andra att sluta skriva... herregud
Citera
2011-09-10, 14:58
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dangerhaxxer
Precis det var ett bra förslag.

Som C-J föreslog så kan du testa pinga antipiratbyråns bevisserver loca-lhost som har adress 127.0.0.1.
Om denna svarar på ping så vet du att din ISP inte blockar ICMP.
Wrong
Citera
2011-09-10, 15:12
  #43
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallantia
Wrong
No shit!
Citera
2011-09-10, 18:06
  #44
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastplast
Nej jag försökte inte sänka min polares dator...

Jag har redan bett mod låsa tråden och bett er andra att sluta skriva... herregud
Anmäl och skriv att du vill ha tråden låst då?

Citat:
Ursprungligen postat av wallantia
Wrong
Captain Obvious strikes again?
Citera
2011-09-11, 12:59
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Anmäl och skriv att du vill ha tråden låst då?

Hade du läst igenom mina inlägg så hade du sett att jag bad mod att låsa tråden.
Citera
2011-09-11, 13:18
  #46
Medlem
Stickan90s avatar
HAHAHAHHAHAHAHHAHAHA få tillgång till ping, lycka till HaxxckkkZ@RRl\l
Citera
2011-09-11, 14:46
  #47
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastplast
Hade du läst igenom mina inlägg så hade du sett att jag bad mod att låsa tråden.
Hade du läst igenom mitt inlägg så hade du sett att du borde anmäla tråden istället.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback