• 1
  • 2
2011-09-12, 16:19
Medlem
urschs avatar
Tror inte att flashback kan hjälpa dig med ditt kön, men lalla iväg till Um/vårdcentralen och testa dig. Kanske lika bra om du är sexuellt aktiv :/
Citera
2011-09-12, 16:27
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeceptiveHornet
Slappna av Jag vet inte om det finns för din vårdcentral, men gå in här:
https://kontakt.vardguiden.se/vg/ia1...elist?readform

Se till att du har ett bank ID eller något av det som man behöver för att registrera sig och logga in, och kontakta din VC eller STD kliniken så får du en tid. Resultaten tror jag också att man får på nätet via den sidan. Jag beställde min STD provtagning idag bara för att vara på säkra sidan.

förstår inte riktigt, Hälsomedicinskt center ska jag boka tid där eller vad menar du?
vad är STD provtagning?
Citera
2011-09-12, 16:29
Medlem
Tomtebloss:

Du loggar in på sidan och så söker du efter den vårdcentral du är registrerad på. Du kan också söka på STD (eng. för kortning för Sexually Transmitted Diseases). På en STD klinik lämnar du prov så kollar dom om du har könssjukdomar. Det är bara en praktisk sida för att boka tid och få provresultaten tillbaka.
Citera
2011-09-12, 16:34
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeceptiveHornet
Tomtebloss:

Du loggar in på sidan och så söker du efter den vårdcentral du är registrerad på. Du kan också söka på STD (eng. för kortning för Sexually Transmitted Diseases). På en STD klinik lämnar du prov så kollar dom om du har könssjukdomar. Det är bara en praktisk sida för att boka tid och få provresultaten tillbaka.

förlåt om jag är trög, men STD låter intressant men jag hittar inte de ??
Citera
2011-09-12, 16:37
Medlem
Jag är inte inloggad just nu, men det finns en sök behandling / vårdcentral / något i menyn till vänster rätt långt ner. Klicka den och så skriver du in STD i sökrutan som kommer upp i mitten på skärmen.

Annars är det bara att googla fram telefonnumret till din VC och ringa, så får får du en tid samtidigt som du pratar med dom.
Citera
2011-09-12, 16:40
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
förlåt om jag är trög, men STD låter intressant men jag hittar inte de ??

Bor man i Sverige så går man till sesammott eller till vårdcentralen. Finns info på hemsidan för ditt landsting. Vissa landsting har även test på nätet för clamydia
Citera
2011-09-12, 18:34
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Bor man i Sverige så går man till sesammott eller till vårdcentralen. Finns info på hemsidan för ditt landsting. Vissa landsting har även test på nätet för clamydia

jag kan köra ett test på nätet för klamydia, ska jag köra på de ?
Citera
2011-09-13, 12:14
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
jag kan köra ett test på nätet för klamydia, ska jag köra på de ?

Skulle nog gå till dropp -in på sesammott. Där kan de ta odling på klamydia, gonorre och mycoplasma även erbjuder de hiv-test. Ofta kan läkaren se direkt i microscop på mottagningen om det är höga vita blodkroppar från testet de tar från urinröret med topps, är det positivt + misstänkt symtombild ( svider/kliar flytningar) då får du behandling direkt innan du går därifrån. Kan vara doxyferm 100 mg 7-10 dagar eller azitromax 1000 mg som engångs dos. Behandlingen skilljer sig lite från landsting till landsting. Är det mycoplasma så måste man äta azitromax som regel och gonorre kräver lite mer pyssel med andra antibiotika, dock ej så vanlig. Sen ringer en kurator om det är tex positivt svar på clamydia, gonorre mm för smittspårning och föreläsning om vikten av kondom. Är det inget eller en vanlig uretrainfektion av en mindre vanlig bakterie så kommer ingen ringa. Har för mig att det finns minst 5 olika bakterier till som kan orsaka infektion i urinröret, inte så vanliga som tex clamydia och därför odlar man inte på dem i första läget. Dessa kan ge samma symtom som tex clamydia och kan dö av samma beh. Om inte besvären försvinner så kan man odla efter dem och hitta rätt antibiotika.
Senast redigerad av killen30 2011-09-13 kl. 12:40.
Citera
2011-09-13, 18:13
Medlem
tomteblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen30
Skulle nog gå till dropp -in på sesammott. Där kan de ta odling på klamydia, gonorre och mycoplasma även erbjuder de hiv-test. Ofta kan läkaren se direkt i microscop på mottagningen om det är höga vita blodkroppar från testet de tar från urinröret med topps, är det positivt + misstänkt symtombild ( svider/kliar flytningar) då får du behandling direkt innan du går därifrån. Kan vara doxyferm 100 mg 7-10 dagar eller azitromax 1000 mg som engångs dos. Behandlingen skilljer sig lite från landsting till landsting. Är det mycoplasma så måste man äta azitromax som regel och gonorre kräver lite mer pyssel med andra antibiotika, dock ej så vanlig. Sen ringer en kurator om det är tex positivt svar på clamydia, gonorre mm för smittspårning och föreläsning om vikten av kondom. Är det inget eller en vanlig uretrainfektion av en mindre vanlig bakterie så kommer ingen ringa. Har för mig att det finns minst 5 olika bakterier till som kan orsaka infektion i urinröret, inte så vanliga som tex clamydia och därför odlar man inte på dem i första läget. Dessa kan ge samma symtom som tex clamydia och kan dö av samma beh. Om inte besvären försvinner så kan man odla efter dem och hitta rätt antibiotika.

men vafan hur får man fram modet att gå träffa någon som kör in en tops i ditt urinrör vafan
Citera
2011-09-13, 18:14
Medlem
Klamydia eller urinvägsinfektion. Tror mest på Klamydia tyvärr, lika bra att besöka en läkare.
Citera
2011-09-13, 22:20
Medlem
Svarar som de flesta andra. Klamydia eller uretrit/cystit
Citera
2011-10-05, 02:51
Medlem
tomteblosss avatar
jag var på umo och det visade sig vara klamydia, äter antibiotika för de nu.

Detta får man veta efter "sambon" lämnat en, livet är fint ska ni veta.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in