Citat:
Ursprungligen postat av tomtebloss
jag kan köra ett test på nätet för klamydia, ska jag köra på de ?
Skulle nog gå till dropp -in på sesammott. Där kan de ta odling på klamydia, gonorre och mycoplasma även erbjuder de hiv-test. Ofta kan läkaren se direkt i microscop på mottagningen om det är höga vita blodkroppar från testet de tar från urinröret med topps, är det positivt + misstänkt symtombild ( svider/kliar flytningar) då får du behandling direkt innan du går därifrån. Kan vara doxyferm 100 mg 7-10 dagar eller azitromax 1000 mg som engångs dos. Behandlingen skilljer sig lite från landsting till landsting. Är det mycoplasma så måste man äta azitromax som regel och gonorre kräver lite mer pyssel med andra antibiotika, dock ej så vanlig. Sen ringer en kurator om det är tex positivt svar på clamydia, gonorre mm för smittspårning och föreläsning om vikten av kondom. Är det inget eller en vanlig uretrainfektion av en mindre vanlig bakterie så kommer ingen ringa. Har för mig att det finns minst 5 olika bakterier till som kan orsaka infektion i urinröret, inte så vanliga som tex clamydia och därför odlar man inte på dem i första läget. Dessa kan ge samma symtom som tex clamydia och kan dö av samma beh. Om inte besvären försvinner så kan man odla efter dem och hitta rätt antibiotika.