Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-12-03, 23:59
Medlem
Larry lurings avatar
Kalmar tingsrätt. Rotel 5, mål nr B 57-04.

´Det svenska rättsväsendet meddelade i går kl. 14. 00 att pingstpastor Åke Green skall straffas med en månads fängelse för sin predikan om homosexualitet.
Dessutom skall han betala 27 716 kronor i rättegångskostnader.´

´I sin motivering hänvisade tingsrätten till att Åke Green påstått att pedofili är vanligt bland homosexuella.
Det svenska rättsväsendet menar alltså att ett sådant påstående skall straffas med fängelse.´

http://www.varldenidag.se/?aid=793&s...Z5Kt&cat=1&b=1
Citera
2004-12-04, 00:04
Medlem
icys avatar
Sjukt att han blev dömd för något sådant. Inte mycket till yttrandefrihet man har i det här landet. Förstår själv inte ens hur man kan se homosexuella som en folkgrupp!?
Citera
2004-12-04, 00:41
Medlem
Larry lurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Sjukt att han blev dömd för något sådant. Inte mycket till yttrandefrihet man har i det här landet. Förstår själv inte ens hur man kan se homosexuella som en folkgrupp!?

Fullständigt absurt, det optimala vore om tingsrätten forskade lite i om det finns nån grund i Åke:s påstående. Då skulle de snart komma underfund med att de homosexuella står för cirka 1/3 av de pedofilfall man har vetskap om bl a.

Men det är kanske mindre viktigt i ett land där knapptnågon längre vågar yttra den mest uppenbara faktan. Mer viktigt är att skydda de homosexuella, deras historia med pedofila grupper o.s.v.

Inget ont om bögar men varför fås det inte föras en debatt?
Citera
2004-12-04, 01:13
Medlem
HMF är en skitlag som borde avskaffas så snart som möjligt.
Citera
2004-12-04, 01:26
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larry luring
Fullständigt absurt, det optimala vore om tingsrätten forskade lite i om det finns nån grund i Åke:s påstående. Då skulle de snart komma underfund med att de homosexuella står för cirka 1/3 av de pedofilfall man har vetskap om bl a.

Men det är kanske mindre viktigt i ett land där knapptnågon längre vågar yttra den mest uppenbara faktan. Mer viktigt är att skydda de homosexuella, deras historia med pedofila grupper o.s.v.

Inget ont om bögar men varför fås det inte föras en debatt?

Vad jag vill veta är om Åke Greens advokat tog upp varifrån Green fått sina uppgifter från. Tyvärr är man ett enkelt byte om man påstår vissa saker utan att verifiera dem även om det är sant.

Jag tror inte att Green skulle frias ändå men jag anser ändå att det är viktigt för den fortsatta diskussionen att veta det här.
Citera
2004-12-04, 02:01
Medlem
Larry lurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Vad jag vill veta är om Åke Greens advokat tog upp varifrån Green fått sina uppgifter från. Tyvärr är man ett enkelt byte om man påstår vissa saker utan att verifiera dem även om det är sant.

Jag tror inte att Green skulle frias ändå men jag anser ändå att det är viktigt för den fortsatta diskussionen att veta det här.

Åke Green bygger huvudsakligen sitt resonemang från bibeln.
Du kan läsa hela domen här http://www.dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=65835 och det finns i övrigt massvis på nätet då det uppmärksamats världen över.

Hans predikan kan läsa här: http://www.contra.nu/green.html
Citera
2004-12-04, 02:10
Medlem
Larry lurings avatar
Ska försöka sätta mig in mer i fallet under helgen. Sökte lite och kom in på ett forum med en hel del länkar i http://xn--hgkyrklig-07a.nu/viewtopic.php?t=292. Kanske kan vara av intresse

Högst intressant då det anses som ett pilotfall. Första gången den nya hetslagstiftningen från 2002 testas i högsta domstolen.
Åke:s försvarare hävdar att en fällande dom strider mot både yttrandefriheten och religionsfriheten.

Edit; Denna Åke har visst också hävdat att homosexuella ofta har sex med djur (mer ofta än heterosexuella antar jag). Det vet jag däremot ingenting om.
Citera
2004-12-04, 08:04
Medlem
Det finns ingen yttrandefrihet i det här landet. Saker som inte är PK att säga kan man fängslas för. Inte fel att dra paraleller med diktaturstater. Skitland!
Citera
2004-12-04, 09:11
Medlem
Yttrandefrihet med inskränkningar, t ex för att vissa ska slippa känna sig kränkta är ju ingen yttrandefrihet alls. Det finns dessutom inget som heter "nästan yttrandefrihet", den måste gälla för alla annars faller hela principen.

Man kan ha kvar begreppet ärekränkning så att individer har möjlighet till nån slags upprättelse i efterhand. Men det är stor skilnad eftersom det inte innebär censur som nu. Bara kompensation för ev. lidande.
Citera
2004-12-08, 17:25
Medlem
Arbetarens avatar
En artikel i Illustrerad vetenskap handlade en gång om att homosexuella har ett genfel i hjärnan... låter ju inte helt otroligt att det har samband med pedo- överrepresentationen. Sjuka jävlar.
Citera
2004-12-08, 17:36
Medlem
Laments avatar
Inte för att jag direkt stödjer såna här inskränkningar av yttrandefriheten men trådskaparens rubrik är ju faktiskt lite falsk. Jämför "pedofiler är vanliga bland homosexuella" och "homosexuella är vanliga bland pedofiler".
Citera
2004-12-08, 17:49
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetaren
En artikel i Illustrerad vetenskap handlade en gång om att homosexuella har ett genfel i hjärnan... låter ju inte helt otroligt att det har samband med pedo- överrepresentationen. Sjuka jävlar.

ja det är tamejfan sjukt med folk som föds med genfel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in