• 1
  • 2
2011-09-14, 15:31
Medlem
Ebba Jungmark – är hon redan nu, eller alldeles snart, förbi Emma Green Tregaro som Sverige-etta?

I går i Zagreb på World Challenge-galan hoppade Jungmark personbästa utomhus när hon tog 1,94.
Höjdprotokollet från tävlingen här:

http://www.has.hr/images/stories/HAS/hanzek/rwhj.htm

Ebba har förvisso en cm upp till Emmas årsbästa och Sverigebästa ute, men bara för ett halvår sedan (6 mars i Paris) hoppade ju Mölndalsfriidrottaren faktiskt som bekant 1,96 inomhus.

Är det för vågat att säga att från och med 2012 är Ebba Jungmark Sveriges bästa damhöjdhoppare, och till och med kvar där för att stanna?

Här lite aktuell info från hennes klubbs webbplats: http://www.maik.se/

Nästa tävling för Ebba blir på fredag i Bryssel i Diamond League.
Startlistan för höjdtävlingen där just nu finns på denna adress:
http://www.diamondleague-brussels.co...gh-Jump-Women/
Citera
2011-09-16, 14:12
Medlem
SM på halvmaraton

I morgon lördag, 17 sep, är dagen för svenska mästerskap på 21097,5 meter.
Loppet, DN Stockholm Halvmarathon, sker i Stockholm kl. 16 med start vid slottet.
Över 15 000 är anmälda (anmälan är stängd nu), med deltagare ifrån uppåt 70 (!) nationer.

Feel good-löparna och de sociala tävlingslöparna är dock ointressanta för nu – i detta mitt Flashbacksinlägg.
Jag vill rikta ljuset på [den svenska] eliten.

Favorit på förhand är förstås Adil Bouafif och Isabellah Andersson.
Den före detta marockanen Bouafif spänner bågen (föga överraskande) rejält igen.
Ni som är bekant med Adil under senare år vet hur han brukar snacka och öppna loppen ...
I Finnkampen höll han ju också, sällsynt nog, loppet ut. Ett trendbrott?

Adil snackar ånyo ... och säger till arrangören: – Jag siktar på 1.03.
Han har förvisso all anledning till det. Precis som marathon.se säger - http://beta.marathon.se/aktuellt/isa...er-i-halvmaran -,
skulle 1.03.59 och snabbare innebära svenskt rekord på distansen.
Från och med 2007 är det nämligen en ny agenda för halvmaratonrekord: då beslutade Svenska friidrottsförbundet att rekord på hm (och 10 km landsväg) skulle införas "på riktigt". Nytt svenskt rekord måste vara under 1.04 för män. Förste svensk sub 1.04 (på en godkänd bana) blir också den förste svenske rekordhållaren för män på halvmaraton. Ingen har klarat det hittills. Vad säger det?
Detta har givetvis Adil Bouafif vetskap om – och kalibrerar siktet ...

Vad gäller vem som vinner i morgon menar jag att sådana som Erik Petersson och en joker som Haben Idris (Hässelbylöparen, som dock inte kan bli svensk mästare - han har varit för kort tid i Sverige) inte bör glömmas bort i resonemanget. Jag sticker ut spekulationshakan och säger att Bouafif misslyckas i morgon och bryter loppet. Han kommer sticka i väg (med ännu ej återhämtade vader efter Finnkampen) i en hybriseufori på hemmaplan och vägga rätt tidigt. Den mentala pressen blir också för stor för honom.
Petersson eller Idris vinner loppet (och P. därmed SM) på en tid på 1.04.30– 1.04 höga.
Eller vad säger ni?

(Bästa svenska halvmaratontid har för övrigt Åke Biten Eriksson med 1.02.57 från 1991.)
Citera
2011-09-16, 18:14
Medlem
SM på halvmaraton - del 2 (inför)

Vid en titt i startlistan 22 timmar före start, apropå totalsegern i loppet, kan man finna
britten Matthew Barnes (med startnummer 13). Ingen direkt kanonlöpare och okänd för de flesta, men faktum är att han bland annat har följande personbästaresultat (satta ifjol): 13.58 på 5000 m och 29.33 på 10 000 m landsväg.
Kan han vara en parhäst för jämngamle (födda 1977) Fredrik Uhrbom (startnr. 6) med sin snarlika kapacitet i tävlingen?
Uhrbom gör hur som helst en spännande start. Hans pb är på 1.05.20 från 2010 (3:a i Sverige då i statistiken), och i år har han 1.06.19 (och är med det 4:a i Sverigestatistiken, och 3:a av svenskarna i densamma). Säga vad man vill om Fredrik – han är alltid en sorts outsider, ömsom ivägdundrande som i Finnkampen, och ömsom smygande i vassen ... I ett tidevarv som 2010–2011 kanske inte 1.05–1.06-tider betraktas av gemene man som elittider, men jag kan lova och vill hävda att det faktiskt är just elittider och ingenting annat i innevarande epok.

Vidare att se upp med (såtillvida någon av dessa får in en lyckträff dvs.) är Lars Johansson (st.nr. 4) och Daniel Woldu (nr 3).
Båda har hög högstakapacitet egentligen.

Sist att nämna är den gamle Europamästaren på maraton från 2002, Janne Holmén (st.nr. 21).
Han är starkast mentalt av alla de jag har nämnt inklusive förra inlägget, och bör gå in på en topp tio-placering i varje fall (elitsatsningen är ju egentligen nedlagd sedan länge för hans vidkommande).
Citera
2011-09-17, 18:22
Medlem
SM på halvmaraton 2011 — resultat + kommentar

Vinnare och i mål för ca en timme sedan blev (egentligen föga överraskande) Adil Bouafif.
Jag gratulerar honom till vinsten! Själv trodde jag ju inte riktigt på grabben efter urladdningen i Helsingfors på Finnkampen.
Han är m a o fortsatt stark, vilket imponerar och sätter det utomordentliga 29.02–loppet i Finnkampen i ett lite beständigare perspektiv.

Tiden blev 1.04.41.

Samtidigt ska sägas att motståndet inte var över hövan kraftfullt – vilket nog påverkade vinnartiden en del.
Den 33-årige Hässelbylöparen var för övrigt alltså 42 sekunder ifrån svenskt rekord.
Adils splittar från halvmaran är: 15.40/15.03/14.57/15.45/03.16. Han körde alltså milen mellan 5 och 15 km på 30.00!
Att han öppnade med 15.40 är något olikt honom förresten.

Tvåa kom H Idris (1.06.34) och trea blev D Woldu (1.07.27); Holmén på femteplats med 1.07.34 – den gamle mästaren är still going strong, sedan kan han snacka bort det som han vill och prata om att han är elitmotionär etc. Gör man 1.07 i Sverige på hm är man fortfarande vass.

Vad gäller SM är följande på pallen:
1. Adil Bouafif
2. Daniel Woldu
3. Emil Lerdahl (sexa i loppet på 1.07.39)

Här är resultatlistan: http://results.marathon.se/halvmarat...id=list&search[sex]=M&lang=SE

I damklassen vann förstås Isabellah Andersson, och det självklart överlägset. Grattis!
Hon satte svenskt rekord med sin vinnartid på 1.11.07 – en putsning av sitt tidigare rekord med 28 sekunder!
Tvåa kom Jenny Jansson på 1.17.04 och trea den gamla elitstjärnan Anna Rahm på 1.17.30. Här är damresultaten:

http://results.marathon.se/halvmarat...id=list&search[sex]=W&lang=SE
Citera
2011-09-17, 23:11
Medlem
Halvmaraton-SM och trean på pallen ...

Jag hade vissa farhågor om femman Janne Holmén i SM-loppet DN Stockholm Halvmarathon, som utspelade sig i eftermiddags.
Å ena sidan står det ju Finland efter hans namn i resultatlistan, och å andra sidan, om man ska vara petnoga, brukar han ju benämna sig själv som ålänning (då han härstammar från Åland). Och samtidigt har han ju bott länge i Sverige ...

Enligt Friidrott.se i kväll, med denna bild: http://www.friidrott.se/bilder/10880.jpg,
är han nu bronsmedaljör på SM! Är han svensk medborgare nu, den gamle finländske guldmedaljören på EM i maraton, tänker jag.

Med andra friidrottsord: Härligt att vi i Sverige nu har en internationell maratonmästare!
Citera
2011-09-22, 20:50
Medlem
Lidingöloppet 2011

I helgen, 23–25 september, går det klassiska terrängloppet av stapeln.

Det väsentliga för mig (kalla mig gärna elitistisk) är 30 km-loppet.
D e t är Lidingöloppet med stort L, anser jag.

Vem vinner herrklassen i år? Går någon svensk under 1.40? Hur många gör sub 2 timmar?

En titt i startlistan på de som dags dato är anmälda visar att afrikanerna (läs: kenyanerna) är färre än någonsin; startnummer 1, Japhet Kipkorir (vinnare ifjol överlägset) och nummer 3, Lewis Korir finns där – och? ...
Säkert finns någon ytterligare [okänd], och säkert tillkommer någon med en sen (efter)anmälan.
Dock, de facto, är det en föga imponerande kenyansk uppslutning/uppställning på Lidingö. (De har ju, som bekant, varit dominerande på LL under de sista dryga 20 åren.)

Den svenska eliten? Finns någon? ... Om jag säger så här: trots att nummer 2 i startfältet stavas Lars Johansson (som bröt helgens SM i halvmaraton i Stockholm p g a häseneproblem, och väl föga sannolikt kommer till start? Och han bröt ifjol och ...), så är svensk s k elit i/till Lidingöloppet 2011 30 km herrar att betrakta som ingenting mindre än medelelitmotionärer med 1975–2000 års mått mätt.
Ingen sticker ut i någon mening. 2010 års bäste svensk (och 4:a s.lagt i loppet) David Nilsson, Högby IF, kommer inte till start (enligt Högbys webbplats). Behöver jag säga att Musse Mohamed saknas också. Senaste uppdateringen och infon från honom, är från hans hemsida den 12 september: http://www.mustafamohamed.se/main.html Han är fortfarande inte bra i foten.

2011 kommer det slås rekord: aldrig kommer så få löpare understiga 1.40, 1.45 och 1.50 på 3-milen.
Ur led är svensk långdistansterrängelit; ur led är eliten på Lidingö ...

Här är info från LL:s weplats om loppet: http://www.lidingoloppet.se/sv/

Vad säger ni flashbackare om LL?
Citera
2011-09-23, 01:10
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantression
Ebba Jungmark – är hon redan nu, eller alldeles snart, förbi Emma Green Tregaro som Sverige-etta?

I går i Zagreb på World Challenge-galan hoppade Jungmark personbästa utomhus när hon tog 1,94.
Höjdprotokollet från tävlingen här:

http://www.has.hr/images/stories/HAS/hanzek/rwhj.htm

Ebba har förvisso en cm upp till Emmas årsbästa och Sverigebästa ute, men bara för ett halvår sedan (6 mars i Paris) hoppade ju Mölndalsfriidrottaren faktiskt som bekant 1,96 inomhus.

Är det för vågat att säga att från och med 2012 är Ebba Jungmark Sveriges bästa damhöjdhoppare, och till och med kvar där för att stanna?
/.../
Det är nog inte för vågat.
Men det är väl hur som helst vår näste Emma (resultatmässigt) i alla fall. Hon håller jämna steg med Greens kurva. Ligger lite efter Kajsa.

Medan Emma dras med mentala skavanker så kan nog Ebba kan fortsätta klättra. Kanske hon i slutänden blir mer att jämföra med Kajsa än med Emma.
Citera
2011-09-24, 02:18
Medlem
Lidingöloppet 2011 - 30 km – snart bara 10 timmar kvar till start ...

En uppdatering och justering här (av mitt förevarande inlägg inför LL) vad gäller svenskarna och starten kl 12.30:

Senaste informationen är tydligen att bäste svensk från 2010, David Nilsson, skall springa trots allt (enligt friidrott.se).
Och vidare kommer Hässelby-eritrianen Haben Idris kuta (Sverige-femma på både 5000 och 10 000 m i år i statistiken, och Sverige-fyra på halvmaran i år). Som SFIF:s webbplats säger under fredagen har han ju erfarenhet från back-VM (jo: en sådan tävling finns i löpning!), både som junior och senior med framskjutna placeringar. Vad kan han göra? En outsider!

Andra namn i toppen, vad beträffar svenskar, bör bli den pålitlige och smarte Kristian Algers, Enhörna och även Spårets Daniel Woldu (svenske mästaren i år på maraton [Stockholm Marathon]).

Huvudfavorit är helt klart Japhet Kipkorir, Kenya (2.10 på maran i år). Inget förändrar det. Inte ens att Lewis Korir, Kenya (den "finske" kenyanen) i år gjort 13.27 och 27.41 på bana.
Citera
2011-09-26, 15:05
Medlem
Lidingöloppet 2011 — (elit[motionärs-])perspektiv

Med resultaten för de svenska elitlöparna och elitmotionärerna, som sannerligen är lätträknade - max 3–4 stycken elitmän, beroende på hur man räknar - i en överblick nu två dagar efter målgång, kan man konstatera ett par saker:

(Jag sätter vinnaren Lewis Korir i parentes direkt, förvisso en lite u t d r a g e n sådan, medan jag samtidigt direkt nämner att den 25-årige kenyanen gjorde en mycket stor insats i loppet. Korir sprang i mål på fantastiska 1.34.54, den snabbaste vinnartiden på tretton år i Lidingöloppet och den tredje snabbaste 30 km-tiden genom tiderna [1998 löpte ettan Isaac Chemobo på 1.33.33 och tvåan Philip Rugut på 1.34.27]. Den s k Finlandsbaserade kenyanen, som det heter (han räknas som en sorts "naturaliserad" finländare sedan åtminstone 2009 enligt mina finska källor, och han har för avsikt, om så inte har skett, att ansöka om finskt medborgarskap – i Finland är det dock legio att man får vänta i sex år minst ...), var ju inte favorit i loppet, utan det var den Sverigebekante kenyanen Japhet Kipkorir. JK var länge i täten med Lewis, men bröt under sista milen. Att göra en 1.34-tid inbegripet att springa solo sista milen som Korir gjorde är enormt starkt. På Marathon.se säger LK: – "Jag visste bara att jag måste springa snabbt för att vinna och visste inte att han hade brutit ...". Imponerande av Lidingöloppsdebutanten!)

Det svenska fältet bjöd inte på några större överraskningar. Många välbekanta namn. Föga märkvärdiga topptider. David Nilsson, 1.42.01 och Lars Johansson, 1.42.27, var alltså hela 7.07 respektive 7.33 efter vinnaren, och den tredje svensken, med placering sex i loppet, Kristian Algers var 9.19 efter med sina 1.44.13. En mycket bra insats likväl av Algers.
Nilssons tid, 1.42.01 placerar sig vidare utanför en historisk topp 50 genom tiderna-lista – plats 49 tidsmässigt på 3-milen motsvaras av tiden 1.41.03.
Noteras kan att de två bästa svenskarna DN och LJ för övrigt inte skulle sprungit loppet ... Så sent som ett par tre dagar, någon vecka före loppet var DN (benhinneinflammation, "för dåliga tider på 10 km-loppen", "för få långpass över 20 km" bl.a.) och LJ (hälseneproblem, ryggbesvär) osäkra och hade också efter vad man kan läsa före Lidingöloppet egentligen ställt in 3-milsloppet. Och så ställer de upp – och blir tvåa och trea och bästa svenskar! I Sverige presterar vi som bäst när vi är otippade, borträknade och oklara till start ...

Jonas Buud. Hatten av.
Som fjärde svensk, och plats åtta i loppet, (Hässelbyeritrianen Haben Idris med 1.45.01 på plats sju i loppet, har varit för kort tid i Sverige), placerade sig den i svensk elitlöpning undervärderade Jonas Buud, med tiden 1.46.15. Jonas är alltså, väl att upplysa om!, en av världens bästa löpare på ~ 7,5–8—10 mils löpning. I år har han segrat igen på Swiss Alpine Marathon, 79,1 km, han har kommit fyra (och bäste ickeafrikan) i världens största ultramaratonlopp, Comrades Marathon, [i år] 86,96 km, i Sydafrika och framför allt: han kom sjua på VM (och däri trea på EM) på 100 km 2011 i Winschoten nyligen (10 september). Den 37-årige Moralöparen är extraordinärt (slit)stark och snabbhetsuthållig, och är enligt mig en av Sveriges bästa löpare 2011 (den bäste?) sammantaget alla kategorier.

Hatten på igen.
Den något magiska 2-timmarsgränsen i 30-kilometersloppet underskreds av 80 löpare sammanlagt (81 st. i den preliminära resultatlistan, men en löpare verkar ha slunkit med av ...), varav knappa 70 löpare har svensk härkomst.
Att jämföras med det märkvärdiga året 1986, då fantastiska 405 (!) löpare sprang under 2.00.00-gränsen.
Och ännu mer elitmotionärsförödande (med hjälp av historiken och statistiken) för 2011 års vidkommande: 1986 sprang 30 löpare under 1.45, och i år bara 3 stycken ...

Damloppet vanns av Charlotte Karlsson, 2.02.55, före Petra Kindlund, 2.05.17 och Eva Nyström, 2.06.01. (Bästa damtid genom tiderna på 30 km i Lidingöloppet har Lena Gavelin, med 1.53.13 från 2002.)

Några länkar och adresser här om loppet:

http://www.friidrott.se/
http://www.lopningforalla.se/index.p...idingoloppstid
http://beta.marathon.se/aktuellt/fan...ng%C3%B6loppet
http://www.lidingoloppet.se/sv/
Citera
2011-10-06, 12:58
Medlem
Årets friidrottare 2011 i Europa: Mo Farah

Mo Farah röstades alltså fram till Årets friidrottare i Europa (Athlete of the Year Award), berättar european-athletics.org.

Den på VM i Daegu på 5000 meter vinnande Farah var ett självklart val.
Somalialöparen med brittiskt medborgarskap, nu boendes i USA, har en minst sagt ypperlig och närmast extrem säsong bakom sig. Förutom guldet på 5000 m och silvret på 10 000 m i Daegu, förbättrade han Europarekordet på 10 000 m till 26.46,57 (Eugene, 3 juni), det brittiska 5000 m-rekordet ute till 12.53,11 (Monaco, 22 juli; ett 5000 m-resultat han också toppar/"vann" 2011-statistiken med).

Han började annars året med att sätta europeiskt inomhusrekord på 5000 m: 13.10,60, i Birmingham den 19 februari.

Vidare toppar han även Europastatistiken i år på halvmaraton, med sina 1.00.23 (New York, 20 mars).
Och Mo har också bästa 3000 m-tiden ute i år med 7.40,15 (London, 5 augusti) och bästa 3000-tiden inne med 7.35,81 (Boston, 5 februari).

På 14 tävlingar 2011 vann den 175 cm höge och 65 kg tunge Farah 12 stycken, däribland de suveräna Diamond League-vinsterna förstås.

Tvåa bakom MF gällande Årets europeiske friidrottare 2011 placerar sig den franske sprintern Christophe Lemaitre, och trea britten David Greene.

Mo Farah kommer nu närmast att uppmärksammas och erhålla priset lördagen den 15 oktober i Arona, Spanien, på den europeiska fridrottens Award Night.

Vad säger ni? Ett alldeles fantastiskt år för en fantastisk löpare, väl!

Länkar:
http://www.european-athletics.org/eu...yeargreat.html
http://twitter.com/#!/mo_Farah
Senast redigerad av Kantression 2011-10-06 kl. 13:24. Anledning: Ett "till" för mycket i texten
Citera
2011-10-06, 17:14
Medlem
Fickludds avatar
Sanna Kallur förlorar stödet från SOK. Det är väl på tiden?

Sanna Kallur förlorar stödet från SOK
Citera
2011-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Sanna Kallur förlorar stödet från SOK. Det är väl på tiden?

Sanna Kallur förlorar stödet från SOK

Att Sanna Kallur "förlorar" (en del av) stödet (läs:verksamhetsstödet, det s.k. [vad som nu ingår i ett verksamhetsstöd?]) från SOK, är mer eller mindre väntat och naturligt – och således på tiden.

Thomas Engdahl, SOK-sportchef, säger det rätt belysande med att,
"anledningen är att hennes sista mästerskapsdatum var 2008 ..." etcetera.
Vi har satt verksamhetsstödet på paus, eller timeout som vi kallar det, tills hon kommer tillbaka på banan och visar resultat igen., uttrycker Engdahl vidare (enligt flera massmedier).

Själv är S. Kallur på semester och har ännu inte uttalat sig.
Snackar – det gör hennes pappa ...
Anders Kallur: – Jag kan inte svara för vad Sanna tycker, och hon är på semester nu. Men det är klart, nog hade det varit kul med fortsatt stöd ända fram till OS, så mycket kan jag väl säga.

Där säger AK något intressant, och frågan är, menar jag, hur Sanna ser på saken. "Kul med fortsatt stöd": är en intressant och märkvärdig utsaga av pappa Kallur.

För det första menar jag att a n d r a toppfriidrottare - som verkligen presterat och det genom elitresultat under de senaste två-tre åren -, sannerligen skulle vara i behov av ett ekonomiskt tillskott – för att, om så, ta det sista klivet upp ...
För det andra har kul-begreppet, det Kallurska, en märklig signalerande valör i sammanhanget.
Det handlar om elitidrott och ekonomi, Anders Kallur!

SOK:s beslut går också, som jag ser det, hand i hand med tidigare signaler i år, från exempelvis sådana som Stefan Lindeberg och Gunilla Lindberg, om att SOK framöver mer avser att satsa långsiktigt på talangutveckling etc.

Jag tror emellertid med bestämdhet att detta "timeout"-beslut (som Engdahl formulerar det) bara är till godo och nytta för Sanna kallur i hennes satsning mot OS i London. Det medicinska stödet kommer hon ju också ha kvar – och vad kan vara fel med träning i Falun, på Lugnet och i Friidrottshallen, och t.ex. i undervärderade Höghammarhallen i Bollnäs?

Läs mer: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13735155.ab
http://www.dalademokraten.se/Sport/F...-med-SOK-stod/
http://svt.se/2.21059/1.2557429/inge...allur&from=rss
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in