Lidingöloppet 2011 — (
elit[motionärs-])
perspektiv
Med resultaten för de svenska elitlöparna och elitmotionärerna, som sannerligen är lätträknade - max 3–4 stycken elitmän, beroende på hur man räknar - i en överblick nu två dagar efter målgång, kan man konstatera ett par saker:
(Jag sätter vinnaren Lewis Korir i parentes direkt, förvisso en lite u t d r a g e n sådan, medan jag samtidigt direkt nämner att den 25-årige kenyanen gjorde en mycket stor insats i loppet. Korir sprang i mål på fantastiska
1.34.54, den snabbaste vinnartiden på tretton år i Lidingöloppet och den tredje snabbaste 30 km-tiden genom tiderna [1998 löpte ettan Isaac Chemobo på 1.33.33 och tvåan Philip Rugut på 1.34.27]. Den s k Finlandsbaserade kenyanen, som det heter (han räknas som en sorts "naturaliserad" finländare sedan åtminstone 2009 enligt mina finska källor, och han har för avsikt, om så inte har skett, att ansöka om finskt medborgarskap – i Finland är det dock legio att man får vänta i sex år minst ...), var ju inte favorit i loppet, utan det var den Sverigebekante kenyanen Japhet Kipkorir. JK var länge i täten med Lewis, men bröt under sista milen. Att göra en 1.34-tid inbegripet att springa solo sista milen som Korir gjorde är enormt starkt. På Marathon.se säger LK: – "Jag visste bara att jag måste springa snabbt för att vinna och visste inte att han hade brutit ...". Imponerande av Lidingöloppsdebutanten!)
Det svenska fältet bjöd inte på några större överraskningar. Många välbekanta namn. Föga märkvärdiga topptider. David Nilsson, 1.42.01 och Lars Johansson, 1.42.27, var alltså hela 7.07 respektive 7.33 efter vinnaren, och den tredje svensken, med placering sex i loppet, Kristian Algers var 9.19 efter med sina 1.44.13. En mycket bra insats likväl av Algers.
Nilssons tid, 1.42.01 placerar sig vidare utanför en historisk topp 50 genom tiderna-lista – plats 49 tidsmässigt på 3-milen motsvaras av tiden 1.41.03.
Noteras kan att de två bästa svenskarna DN och LJ för övrigt inte skulle sprungit loppet ... Så sent som ett par tre dagar, någon vecka före loppet var DN (benhinneinflammation, "för dåliga tider på 10 km-loppen", "för få långpass över 20 km" bl.a.) och LJ (hälseneproblem, ryggbesvär) osäkra och hade också efter vad man kan läsa före Lidingöloppet egentligen ställt in 3-milsloppet. Och så ställer de upp – och blir tvåa och trea och bästa svenskar! I Sverige presterar vi som bäst när vi är otippade, borträknade och oklara till start ...
Jonas Buud. Hatten av.
Som fjärde svensk, och plats åtta i loppet, (Hässelbyeritrianen Haben Idris med 1.45.01 på plats sju i loppet, har varit för kort tid i Sverige), placerade sig den i svensk elitlöpning undervärderade Jonas Buud, med tiden 1.46.15. Jonas är alltså, väl att upplysa om!, en av världens bästa löpare på ~ 7,5–8—10 mils löpning. I år har han segrat
igen på Swiss Alpine Marathon, 79,1 km, han har kommit fyra (och bäste ickeafrikan) i världens största ultramaratonlopp, Comrades Marathon, [i år] 86,96 km, i Sydafrika och framför allt: han kom sjua på VM (och däri trea på EM) på 100 km 2011 i Winschoten nyligen (10 september). Den 37-årige Moralöparen är extraordinärt (slit)stark och snabbhetsuthållig, och är enligt mig en av Sveriges bästa löpare 2011 (den bäste?) sammantaget alla kategorier.
Hatten på igen.
Den något magiska 2-timmarsgränsen i 30-kilometersloppet underskreds av 80 löpare sammanlagt (81 st. i den preliminära resultatlistan, men
en löpare verkar ha slunkit med av ...), varav knappa 70 löpare har svensk härkomst.
Att jämföras med det märkvärdiga året 1986, då fantastiska 405 (!) löpare sprang under 2.00.00-gränsen.
Och ännu mer elitmotionärsförödande (med hjälp av historiken och statistiken) för 2011 års vidkommande: 1986 sprang 30 löpare under 1.45, och i år bara 3 stycken ...
Damloppet vanns av Charlotte Karlsson, 2.02.55, före Petra Kindlund, 2.05.17 och Eva Nyström, 2.06.01. (Bästa damtid genom tiderna på 30 km i Lidingöloppet har Lena Gavelin, med 1.53.13 från 2002.)
Några länkar och adresser här om loppet:
http://www.friidrott.se/
http://www.lopningforalla.se/index.p...idingoloppstid
http://beta.marathon.se/aktuellt/fan...ng%C3%B6loppet
http://www.lidingoloppet.se/sv/