Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-10-30, 08:48
  #1
Medlem
Tjena

Jag undrar om det finns program som kan göra en LLF (low level format) oavsett hårddisk.
Jag har ett gäng PC som jag formaterat, men jag skulle vilja skriva över dem eller dylikt så att ingen kan återskapa information. Det är olika modeller av Compaqs Deskpro och Compaq (HP?) har själva inget verktyg för att göra detta. Rekommendationer? Jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter.

Sedan har jag 3 servrar jag måste tömma. 2 av dem har en singel SCSI-disk, den tredje är en RAID5. Hur rensar jag dessa på ett säkert sätt?

Samtliga burkar skall säljas, så jag är mån om att ingen data någonsin kan återskapas.

Tackar på förhand!
Citera
2002-10-30, 11:59
  #2
Medlem
DeGes avatar
Du skulle kunna testa Powerquest datagone

"DataGone permanently erases data from hard disks and
removable media. It is specifically designed to eliminate data
that is no longer needed and should not be recovered by
anyone else.

When files are deleted from a disk on your computer through
the operating system, the operating system (Windows
95/98/2000/Linux) does not erase the content of these files
from the disk. It only deletes references to these files on the
hard drive. Contents of the deleted files continue to be
stored on the disk and can be easily restored using disk
utilities.

DataGone solves today's data security problem faced by
many companies by overwriting every byte of data on the
media. This ensures that sensitive, confidential files cannot
be recovered using software or hardware-based file
recovery tools."

Pma mig om du vill ha det.
Citera
2002-10-30, 12:10
  #3
Medlem
Det finns ett program som är skrivet av det norska företag som är experter på att återskapa information från en hdd kommer tyvär inte ihåg vad dom heter men enligt dom så ska detta program vara så bra att inte ens dom kan ta fram data från den hdd och dom kan ta fram info från nästan vad som helst 8) .

Men om det är någon som har namnet på de företaget så ska det gå att lösa ditt problem...
Citera
2002-10-30, 12:23
  #4
Moderator
rancors avatar
Nej, Det är en myt att de kan återskapa överskriven information. Vad de kan göra är att återskapa diskar som brunnit, krachat osv...

7 gånger skriver enl. rykten vissa försvarsorganisationer över alla sektorer på hårddisken innan de anser att den är ovillkortligt borta MEN i regel räcker det att radera alla filer och defragmentera hårddisken.

Vill man vara helt säker så laddar man hem PGP www.pgpi.com och använder det lilla diskrensningverktyget som följer med för att rensa tomma sektorer genom att skriva över sektorn valfritt antal gånger..

Sålänge den personen som skall få datorn inte äger >50 000 kr eller va det nu kostar så har du inget att oroa dig för.
Citera
2002-10-30, 12:31
  #5
Medlem
DeGe verkar ha hittat det jag är intresserad av (du har PM förresten).

Tack för hjälpen!
Citera
2002-11-04, 10:19
  #6
Medlem
Företaget som Frohik3 syftar på heter ibas (www.ibas.com) och har kontor över hela världen.
De kan plocka fram data på kraschade, brända, sönderslagna diskar osv.
Det enda de inte kan återskapa (och som ingen kan) är överskriven data.
Deras eget program för att skriva över diskar heter Expert Eraser.
Det är inte gratis, men om någon kan skriva över diskar så att inte informationen kan återskapas, så är det dem.

En kul anekdot.
Ett oljefartyg snurrade runt uppe i ishavet sprang läck.
I tumultet som uppstod tappade de sin gamla dator med alla uppgifter om hur mycket olja fartyget fraktade osv. Eftersom utsläppet skedde inom ett mycket känsligt naturområde, lades mycket pengar och möda ner på att hitta datorn igen. Så att de kunde veta hur mycket olja som läckt ut.
De hittade den till slut. Den hade då legat 6 månader i isen, härligt rostig pga. saltvatten osv.
Ibas lyckades återskapa all information utom en fil. Imponerade!
Citera
2002-11-04, 10:45
  #7
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frohik3
Det finns ett program som är skrivet av det norska företag som är experter på att återskapa information från en hdd kommer tyvär inte ihåg vad dom heter men enligt dom så ska detta program vara så bra att inte ens dom kan ta fram data från den hdd och dom kan ta fram info från nästan vad som helst 8) .

Men om det är någon som har namnet på de företaget så ska det gå att lösa ditt problem...

IBAS!! De lämnar certifikat på raderingen då man använder deras program, jag har skrivit om detta i en tidigare tråd. Använd sökfunktionen.
Citera
2002-11-04, 17:28
  #8
Medlem
http://www.evidenceeliminator.com

Anses av många som det främsta överskrivsprogrammet i världen. Kostar en del, ca. USD 150.00
Citera
2002-11-05, 06:28
  #9
Medlem
Nidstangs avatar
Det här kan kanske vara ett program att testa:
http://sourceforge.net/projects/eraser/
Citera
2002-11-05, 07:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
Det här kan kanske vara ett program att testa:
http://sourceforge.net/projects/eraser/

Fast detta program verkar man inte kunna köra från dos.

Development Status: 5 - Production/Stable
Environment: Win32 (MS Windows)
Intended Audience: End Users/Desktop, System Administrators
License: GNU General Public License (GPL)
Natural Language: English
Operating System: Windows 95/98/2000, Windows NT/2000
Programming Language: C++
Topic: Security

Jag har kört DataGone 2.5 från PowerQuest, det program DeGe tipsade om högre upp, och jag måste säga att det programmet rockar! Tror till och med att jag skall köpa det! =)
Ta en titt på detta program om ni skall totalblåsa en burk någon gång. Bara för att vara riktigt säker på att PQ håller vad dom lovar (att man inte kan återställa datan) borde man testa detta med något DOS-baserat recovery-program. Tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback