Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-21, 01:49
Medlem
Ok. Det hela började för något år sedan. Flickvännen berättade att hon skulle hem till en random arbetskamrat för att få någon säljidé presenterad för sig. Lite underligt var det allt, i synnerhet som arbetskamraten inte alls var särskilt ”nära” flickvännen, men visst. Några dagar senare meddelade hon att hon tänkte börja sälja någon slags hälsodryck (vanlig vitaminberikad juice fast 20 ggr dyrare imho). Jag sade väl något lite allmänt skeptiskt om det hela men tänkte ”ok, det är hennes business, låt henne prova om hon vill”.

Jag inser nu i efterhand att det var ett stort jävla misstag.

Nu har juicen gradvis fullkomligt tagit över kvinnans liv. Hon säger själv att hon prioriterar säljmöten framför tid med mig för att ”man måste boka möten när kunder har tid, så är det att vara företagare”. Jag har starka indikationer på att hon också prioriterar sin ”business” framför sitt ordinarie jobb, eller till och med missköter det senare.

Hon åker på svindyra events och blev nyligen dessutom övertalad av sin ”mentor” att delvis betala för en kompis resa, något som hon egentligen inte hade råd med ”för att det är en bra investering för framtiden” när kompisen också börjar sälja juice under min flickvän.

Jag hade länge en försiktigt skeptisk, men ändå stödjande inställning till det hela. Typ ”jag tror inte på det här, men om det gör dig lycklig så...” Jag ångrar det djupt idag, då jag tror att jag kanske hade kunnat övertala henne om att sluta, eller inte gå med alls från första början om jag hade varit hårdare redan då. Men jag hade noll erfarenhet av sektiga MLM-företag och kunde liksom inte ana att det kunde gå så här illa. Allt lät ju mest lite fånigt, men oskyldigt till en början.

Nu har jag läst på en massa om MLM, pyramidspel och sekter. Men min flickvän verkar vara bortom all räddning. Jag har hittills försökt vara noga med att lyssna på vad hon har att säga och att inte vara allt för aggressiv i min kritik för att inte stöta henne ifrån mig (och kanske för att jag är en fegis när det gäller konfrontationer också), men alla logiska argument smulas sönder, eller går in genom ena örat och ut genom andra.

Jag har en stor källa att ösa ur av sektiga, konstiga och obehagliga anektdoter från det senaste året. Här är några som jag kommer på just nu:

1.Min flickvän och jag är på en mindre fest tillsammans med hennes mentor. Snart skulle det dyka upp en person som kanske var intresserad av att gå med i rörelsen. Min flickvän frågar då sin mentor ”hur ska vi göra när Eva kommer, ska vi fråga henne igen om hon vill vara med eller ska vi vänta med det?” Alltså, varför måste en medelålders kvinna fråga sin mentor om lov innan hon frågar sin väninna om något? För mig skriker det sekt.

2.Gemensamma vänner har klagat hos mig om knäppa värvningsförsök från min flickvän.

3.Hon talar på fullt allvar om att bygga upp en ”passiv inkomst” för att slippa jobba. För inte så länge sedan hörde jag något om att segla iväg i solnedgången.

4.Allmänt sektigt tal från min flickvän och MLM-kompisarna om ”massorna” som inte fattar grejen, eller är avundsjuka.

Jag kan tillägga att min flickvän är normalintelligent, och var tidigare en hyfsat skeptisk person, men nu tycks det ha slagit slint totalt. Jag har enormt dåligt samvete över att jag inte förmått mig att få bort henne från de här idiotierna, samtidigt som all kritik och ifrågasättanden jag har kommit med - även de mest försiktiga frågor - har bemötts med iskalla kommentarer eller sura miner.

Så, vad fan gör jag nu?
Citera
2011-09-21, 02:07
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfkarln

1.Min flickvän och jag är på en mindre fest tillsammans med hennes mentor. Snart skulle det dyka upp en person som kanske var intresserad av att gå med i rörelsen. Min flickvän frågar då sin mentor ”hur ska vi göra när Eva kommer, ska vi fråga henne igen om hon vill vara med eller ska vi vänta med det?” Alltså, varför måste en medelålders kvinna fråga sin mentor om lov innan hon frågar sin väninna om något? För mig skriker det sekt.

För mig också. Precis som om dom försöker locka någon i fördärvet...

Citat:
2.Gemensamma vänner har klagat hos mig om knäppa värvningsförsök från min flickvän.

Varningsklocka här och detta pga....

Citat:
3.Hon talar på fullt allvar om att bygga upp en ”passiv inkomst” för att slippa jobba. För inte så länge sedan hörde jag något om att segla iväg i solnedgången.

...Hon tror ärligt att det går att tjäna pengar utan att arbeta. Hint nummer ett: Där är alltid NÅN som arbetar. Låter som om hon tänker utnyttja vänner och släkt för sin egna ekonomiska vinning (som antaligen uteblir då någon över henne ska ha betalt, troligtvis som hon inte berättar om)

Citat:
4.Allmänt sektigt tal från min flickvän och MLM-kompisarna om ”massorna” som inte fattar grejen, eller är avundsjuka.

Citat:
Jag kan tillägga att min flickvän är normalintelligent, och var tidigare en hyfsat skeptisk person, men nu tycks det ha slagit slint totalt. Jag har enormt dåligt samvete över att jag inte förmått mig att få bort henne från de här idiotierna, samtidigt som all kritik och ifrågasättanden jag har kommit med - även de mest försiktiga frågor - har bemötts med iskalla kommentarer eller sura miner.

Lite som att säga till alkoholisten att han är alkoholist. I förnekelsestadiet agerar han likadant.

Citat:
Så, vad fan gör jag nu?

Vad fan heter det, sån där konfrontation med mor far släkt och närmsta vänner...
Citera
2011-09-21, 08:33
Medlem
Verkar väl vara någons slags pyramidspel, har tyvärr inget tips på hur du ska få henne att fatta men jag håller tummarna för att du gör det innan det förstör hennes liv.
Citera
2011-09-21, 08:34
Medlem
Nedomanskys avatar
Tror att Nooni juicen inte ens är klassad som livsmedel i Sverige o ens får säljas här... En stor bluff är vad det är...
Citera
2011-09-21, 08:52
Medlem
Capones avatar
Det är tvärkört, dumpa henne. Sorgligt men sant, MLM är ett jävla gift.
Citera
2011-09-21, 10:14
Medlem
Ja!s avatar
Haha, fyfan. Kanske kan du visa henne lite länkar om s.k. multi-level marketing så att hon ser att det är en väl beprövad bluff? Det är gjort för att vänner och bekanta ska sko sig på varandras bekostnad, men osämjan det skapar överträffar vida eventuell (och det är en högst eventuell) vinst. Allt medan någon skrupelfri bedragare sitter på toppen och roffar åt sig på folks dumhet. Slutar hon inte i tid kommer hon att bli ruinerad.
Hälsodryck, jojo

Citera
2011-09-21, 12:16
Medlem
BigBusinesss avatar
Shit vad jobbigt det låter. Tror bara du kan sätta hårt mot hårt! Gå all in på vad du tycker och tänker om hennes verksamhet. Då ni lever tillsamans påverkar hennes ekonomi även din. Var stenhård på att ni ska bidra lika till hushållet.

Ett problem Med MLM är att det är svårt att få looserna, de som till slut insett att de är lurade att berätta om det. De har ofta raljerat om hur mycket pengar de ska tjäna, och att andra bara är avundsjuka så mycket att det blir omöjligt för dem att erkänna att de hade fel. Finns otaliga trådar här och på andra forum där folk berättar om hur rika de ska bli, men ALDRIG någonsin att de personerna kommer tillbaka och berättat om hur rika de blev efter något år.
Citera
2011-09-21, 12:29
Medlem
Robinson-Merals avatar
TS: Hur ser hennes ekonomiska situation ut? Har du någon insyn? Förr eller senare kommer hon bli ruinerad och då tar det stopp vare sig hon vill eller inte.

Det kan vara svårt att avprogramera någon som utsatts för så mycket hjärntvätt. Jag skulle börja med att visa henne den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=yTmGD...0ACF7EA579D82D
Lär dig sen alla deras s.k. argument, ett vanligt brukar vara "det är inget pyramidspel eftersom alla företag är uppbyggda som pyramider". Självklart är det ren och skär lögn, men för en naiv människa låter det kanske som ett övertygande argument. Det kan vara svårt i början, men när hon väl börjar se igenom deras nät av lögner, så kommer hon nog själv inse vad de där skurkarna håller på med.
Om inget annat hjälper så är mitt råd att du ställer ett ultimatum. Hon får helt enkelt välja mellan dig och MLM. Du kommer inte att kunna ha någon framtid med henne annars ändå, hon kommer bli dels ruinerad och dels inte ha tid för dig.

Lite fler bra sidor:
http://www.fri-sverige.se/sida206.htm
http://www.mlm-thetruth.com/
Citera
2011-09-21, 14:22
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
TS: Hur ser hennes ekonomiska situation ut? Har du någon insyn? Förr eller senare kommer hon bli ruinerad och då tar det stopp vare sig hon vill eller inte.

Det kan vara svårt att avprogramera någon som utsatts för så mycket hjärntvätt. Jag skulle börja med att visa henne den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=yTmGD...0ACF7EA579D82D
Lär dig sen alla deras s.k. argument, ett vanligt brukar vara "det är inget pyramidspel eftersom alla företag är uppbyggda som pyramider". Självklart är det ren och skär lögn, men för en naiv människa låter det kanske som ett övertygande argument. Det kan vara svårt i början, men när hon väl börjar se igenom deras nät av lögner, så kommer hon nog själv inse vad de där skurkarna håller på med.
Om inget annat hjälper så är mitt råd att du ställer ett ultimatum. Hon får helt enkelt välja mellan dig och MLM. Du kommer inte att kunna ha någon framtid med henne annars ändå, hon kommer bli dels ruinerad och dels inte ha tid för dig.

Lite fler bra sidor:
http://www.fri-sverige.se/sida206.htm
http://www.mlm-thetruth.com/

Bra länkar. Hjärntvättad är ju just vad hon är, det är det som är kruxet när du ska berätta för henne hur dåligt det är. Hon kommer att vända taggarna utåt och strunta i vad du säger. Hoppas att lite seriös information kan få henne att tänka om, men jag tror att det kommer att krävas någon drastisk händelse för att hennes uppfattning ska ändras.
Citera
2011-09-21, 20:00
Medlem
Tack alla som svarat och försökt ge råd!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Precis som om dom försöker locka någon i fördärvet...

Det är väl just vad de försöker göra, även om min flickvän möjligen är omedveten om det.

Citat:
då någon över henne ska ha betalt, troligtvis som hon inte berättar om)

Jodå, det berättar hon glatt om. Men hallå! Hennes mentor får ju betalt för att han har värvat henne och COACHAR henne!

Citat:
Vad fan heter det, sån där konfrontation med mor far släkt och närmsta vänner...

God idé, väl värd att prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Tror att Nooni juicen inte ens är klassad som livsmedel i Sverige o ens får säljas här... En stor bluff är vad det är...

Nu säljer hon inte Nooni, men något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral

Nja, jag har inte full insyn. Vi är särbos och har därför inte så stor anledning att peta i varandras ekonomi. Det gör det också svårare för mig att sätta hårt mot hårt än om det hade varit vår gemensamma hushållskassa som gick åt.

Många jag talat med varnar för risken att bli ruinerad, men så vitt jag förstår binder de åtminstone inte upp sig med stora lager eller skuldsätter sig på annat sätt. De betalar visserligen en svindyr månadsavgift, men kan sluta när som helst. I alla fall om det min flickvän säger är sant.
Citera
2011-09-21, 20:15
Medlem
Roll8ors avatar
Jag har blivit medlurad på ett par sådana här möten, och precis som du säger kör dessa avskum med samma metoder som sektledare.

Jag kom faktiskt över handböcker till dessa "coacher" en gång i tiden, och där står riktlinjer och regler för hur man pratar ner skeptiker (inte juiceföretaget, men nåt annat pyramidspel som kallade sig ACN eller nåt), hur man ska argumentera, behålla offer man värvat, hota / övertyga osv. Det är alltså psykologi på ganska hög nivå, och risken är att din flickvän redan är förlorad.

Det bästa du kan göra är att lägga fram fakta svart på vitt om hur många % som faktiskt klarar att ens fixa en normallön med normal arbetstid genom MLM, och ännu hellre hur många % som lever på "passiv inkomst" från MLM (det är bara ägarna och de i toppen på pyramiden).

Det finns fakta om detta om man googlar lite. Det går också att ta en gammal hederlig penna & papper och räkna lite; då inser man hur mycket skit man måste sälja för att ens gå break even (och samtidigt göra sig ovän med halva bekantskapskretsen då tanken är att det är dom som ska köpa skiten för överpriser).

Hitta gärna också någon avhoppad MLMare som kan förklara för din flickvän att detta bara är bluff.
Citera
2011-09-22, 00:06
Medlem
Fishyscoops avatar
Var det Forever Livings aloe vera juice eller? Har vänner som blivit kontaktade av töntar som jobbar med det som velat få med dom på sektmöte. Det är verkligen en sekt - dom står och skålar med sin juice och jublar och någon högre stående man står och jiddrar som någon jäkla präst om juicens storhet.

Något som kan hjälpa med övertalningen för att få henne att sluta kan vara att kolla på Penn & Tellers: Bullshit, säsong 8 avsnitt 5 "easy money" handlar om precis såna här företag. Dom intervjuar personer som gått på nitlotten och tror sig tjäna pengar på det, och totalsågar dom sagt lägger fram lite kritik om varför MLM suger. Finns på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Y60XdZJG83U

Annars finns ju även denna godingen: http://www.youtube.com/watch?v=7hFCf79Qi9Y
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in