Hej
Jag har en juridisk tvist som jag undrar hur den kommer lösas. Vi säger att vi har tre personer, person A, person B och person C(ägararen av "företaget").
Person A arbetar i ett "företag" där Person B's bror äger företaget(dvs person C). Person B är ej svensk medborgare, och bor ej i Sverige. Person A blir hotad om att h*n inte gifter sig med person B av person C då som äger företag så kommer de sparka h*n(Person A), giftemålet har såklart ingen grund, det enda grunden är att person b ska få uppehållstillstånd här i Sverige. Person A vågar inte motsätta sig detta eftersom h*n inte vill förlora jobbet, person A har en familj att försörja och går med på person c's villkor att gifta sig med person b. Ponera att två år har gått och person b har fått uppehållstillstånd, Person A har fortfarande inga garantier om att få stanna kvar på sitt jobb och hotas återigen att stanna kvar i äktenskapet yttligare ett år med person b för att få medborgarskap, person A vägrar.
Nu undrar person A om hur h*n ska gå vidare med detta till migrationsverket, och vad får person a för påföljder? Kan person b få utvisning ut landet? Person A har trots allt gått med om detta under "hot". Egentligen borde Person A inte få någon påföljd då det är utpressning men Person B borde kunna utvisas ur landet. Person B kommer resa till sitt hemland väldigt snart, kan Person A gå vidare med detta till migrationsverket så att Person B inte kommer tillbaka till Sverige igen? H*n PUT är bara 5 månader gammal. Kan Person A åberopa misshandel och trakassering av person B och på så vis dra in h*n PUT?
Jag hoppas ni har lite matnyttig information, referara gärna till lagstadgar m.m
om något är oklart så får ni skriva så kan jag ta om det.
Senast redigerad av guberti 2011-09-21 kl. 21:09.