• 1
  • 2
2011-09-23, 23:08
Medlem
DN hade en serie artiklar förra veckan om böcker som förändrar livet. Tycker det är en intressant fråga.

Vilken bok eller vilka böcker har förändrat ditt liv? Berätta gärna också på vilket sätt.
Senast redigerad av trekant 2011-09-23 kl. 23:25.
Citera
2011-09-23, 23:21
Medlem
TonyBergmans avatar
Helt klart Harry Potter!
Citera
2011-09-23, 23:23
Medlem
Skriv gärna också på vilket sätt boken eller böckerna i fråga har påverkat ditt liv.
Citera
2011-09-23, 23:24
Medlem
Timbuktus avatar
Oj, det är svårt.

Shantaram är en otroligt spännande bok som jag läst flera gånger om och som fått mig att ta filosofin på större allvar.
Citera
2011-09-23, 23:55
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Oj, det är svårt.

Shantaram är en otroligt spännande bok som jag läst flera gånger om och som fått mig att ta filosofin på större allvar.
Lustigt, jag tänkte just på samma bok! Den känns väldigt stor på det sättet att den tar upp så otroligt många olika personers syn på livet utan att vara allt för tjatig om vilkas åsikter som är rätt och vilka som är fel...

Gargoylen tycker jag också har ett riktigt trevligt djup... Sen finns det ju riktigt antika verk som Gilgamesh-eposet, Odyssén och Jobs bok som för riktigt intressanta resonemang kring människans relation till Gud(arna)... Mycket ur Nya Testamentet (+Tomasevangeliet) skall vi förstås inte glömma och inte Bhagavad Gita heller, för den delen... Och nä, jag har inte knöglat mig igenom alla av dessa epos från början till slut, så ni behöver inte känna er lata då ni själva inte heller orkar göra det... Fina sammanfattningar finns på alla ställen från Wikipedia till YouTube... =)

Liftarens Guide till Galaxen och dess uppföljare föder också många tänkvärda tankar!

Annars måste jag slå ett slag för dataspelet Planescape: Torment också... Det kanske låter löjligt, men jag tycker faktiskt berättelsen kan tolkas på så otroligt många sätt, man kan se det hela som en metafor för allt från den buddhistiska kosmologin och vägen till nirvana till en resa genom Jungs värld av arketyper! Och ändå är spelet mycket, mycket originellt och liknar inget som gjorts varken före eller efter!
Citera
2011-09-24, 00:13
Medlem
Den bok som har påverkat/förändrat mitt liv och tä kande var the Power of Now med Eckhart Tolle. Har inte läst hans uppföljning men känns som att den skulle vara bra då han ses med stor respekt i i kretsar som tror på ett högre medvetande.
Fick boktipset av en vän då jag beklagade mig över at mina tankar aldrig fann ro.

Som skönlitteratur få det bli en utav de senaste böckerna jag läste, Gargoylen.
Tycker man om kärlek över gränserna finns även Den vidunderliga kärlekens historia.
Citera
2011-09-24, 00:17
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Liftarens guide till galaxen förändrade nog mitt liv en aning, fick mig att tänka i helt andra banor om vi säger så. Är lite svårt att förklara men den enorma kreativiteten bakom böckerna är en stor inspiration, känslan att exakt vad som helst, vare sig det är möjligt eller inte (speciellt om det inte är) är möjligt. Hur mycket vi än vill så är vi inte "mästare över vårt öde" utan saker händer helt enkelt...låter lite skumt men är väldigt svårt att förklara...

förutom det har liftaren ett av de bästa soundtracken någonsin
http://www.youtube.com/watch?v=7rOMGIbY-9s

Förutom det så antagligen de där gamla manga böckerna som var populära förut när man var yngre väldigt livs förändrande, typ dragon ball och de där. Det var de som fick mig att börja läsa helt enkelt. första boken tog typ 5 timmar, efter ett par dagar brända jag igenom 1 på 30 minuter eller något...
Citera
2011-09-24, 00:20
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Helt klart Harry Potter!

Ja den muntrade upp barndomen rejält.
Citera
2011-09-24, 00:26
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Ja den muntrade upp barndomen rejält.

Fortfarande bra bok

Tror inte jag läst någon bok än som har förändrat mitt liv, men visst många böcker är bra som jag har läst igen flera gånger..
Eller jag läste bibeln en gång, den förändrade min syn på kristendomen fast det var länge sen och har glömt det mesta nu
Citera
2011-09-24, 00:57
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Fortfarande bra bok

Tror inte jag läst någon bok än som har förändrat mitt liv, men visst många böcker är bra som jag har läst igen flera gånger..
Eller jag läste bibeln en gång, den förändrade min syn på kristendomen fast det var länge sen och har glömt det mesta nu

Haha, jag läste också bibeln en gång, eller inte hela men jag läste allt en bra bit för min ålder. Men då var jag 10 år och det var mest en "kul" grej. Folk bråkade så mycket på skolgården om vad som stod i bibeln och vad som inte stod där så jag tänkte att jag skulle ta reda på det, men det gick inget vidare...

Jo det är fortfarande fantastiska böcker, men jag förknippar dem mest med barndomen eftersom det var då jag läste dem. Läser lite andra böcker idag men jag har nog aldrig fått den där riktigt magiska känslan igen som jag fick av dem. Läste igår ut "Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann" och den var ju bra, men den var inget som man satt och sträckläste varenda vaken timme tills man var klar och sen bläddra tillbaka till första sidan igen.

Nu ska jag läsa Arn serien, får se hur jag gillar den

Ajust ja, om du gillar HP, har du prövat "över näktergalens golv" också mycket äventyr och lite speciella förmågor.
Senast redigerad av ugglor-i-mossen 2011-09-24 kl. 01:00.
Citera
2011-09-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Annars måste jag slå ett slag för dataspelet Planescape: Torment också... Det kanske låter löjligt, men jag tycker faktiskt berättelsen kan tolkas på så otroligt många sätt, man kan se det hela som en metafor för allt från den buddhistiska kosmologin och vägen till nirvana till en resa genom Jungs värld av arketyper! Och ändå är spelet mycket, mycket originellt och liknar inget som gjorts varken före eller efter!

Gud vad jag håller med dig där. Storyn i det spelet är i en klass för sig.
Citera
2011-09-24, 04:50
Medlem
spjuits avatar
Bara Harry Potter. Det var dom böckerna som fick mig att börja läsa. Jag var kanske 12 när jag började läsa dom. Innan dess tyckte jag att det var en töntig och direkt pinsam smörja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in