Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Oj, det är svårt.
Shantaram är en otroligt spännande bok som jag läst flera gånger om och som fått mig att ta filosofin på större allvar.
Lustigt, jag tänkte just på samma bok! Den känns väldigt stor på det sättet att den tar upp så otroligt många olika personers syn på livet utan att vara allt för tjatig om vilkas åsikter som är rätt och vilka som är fel...
Gargoylen tycker jag också har ett riktigt trevligt djup... Sen finns det ju riktigt antika verk som
Gilgamesh-eposet,
Odyssén och
Jobs bok som för riktigt intressanta resonemang kring människans relation till Gud(arna)... Mycket ur
Nya Testamentet (+
Tomasevangeliet) skall vi förstås inte glömma och inte
Bhagavad Gita heller, för den delen... Och nä, jag har inte knöglat mig igenom alla av dessa epos från början till slut, så ni behöver inte känna er lata då ni själva inte heller orkar göra det... Fina sammanfattningar finns på alla ställen från Wikipedia till YouTube... =)
Liftarens Guide till Galaxen och dess uppföljare föder också många tänkvärda tankar!
Annars måste jag slå ett slag för dataspelet
Planescape: Torment också... Det kanske låter löjligt, men jag tycker faktiskt berättelsen kan tolkas på så otroligt många sätt, man kan se det hela som en metafor för allt från den buddhistiska kosmologin och vägen till nirvana till en resa genom Jungs värld av arketyper! Och ändå är spelet mycket, mycket originellt och liknar inget som gjorts varken före eller efter!