2004-12-08, 20:43
Bannlyst
som ni kanske alla vet fick Bengt Ohlsson augustpriset för sin roman "Gregorius". Han är mest känd som krönikör i DN-på-stan, men har även gett ut några böcker.
Jag har inte läst hans senaste bok, men däremot en av hans tidigare böcker, "Den där lilla stunden av närhet" som handlar om en våldtäktsman. Och den boken var faktiskt riktigt pinsamt dålig
Vad säger ni om Bengt Ohlsson som författare?
Skulle han fått sitt pris om han inte redan varit kulturkändis?
Är boken värd priset?
Citera
2004-12-08, 21:33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tja, för att kunna avgöra om Gregorius var värd priset bör man väl ha läst de övriga nominerade verken också, och det har jag inte ens en bokstav. Men jag tyckte att Gregorius var en utmärkt bok, inte bara byggd på en gimmick (att vända på en kanoniserad svensk romanintrig) utan också riktigt bra i sin egen rätt. Väl värd att läsa - finns redan en del citat postade några sidor bak i Gissa bokcitatet-tråden, förresten.

I övrigt har jag inte läst så mycket av Ohlsson. Jag tyckte inte Den där lilla stunden av närhet var så ruggigt usel som du verkar tycka, och Se till mig som liten är tyckte jag var rätt bra. Vägs ände är en motbjudande bok, men det beror väl på händelseförloppet, man behöver inte vara särskilt kräsmagad för att känna sig illa till mods av vissa scener. Jazz är farligt har jag också läst en gång i tiden, men jag minns inte att den gjorde något bestående intryck, kommer bara ihåg att huvudpersonen skulle doktorera på Kapten Haddocks svordomar. Och som krönikör uppskattar jag honom mycket.
Citera
2004-12-08, 22:35
Medlem
snapcases avatar
Gregorius fick ju genomgående mycket bra kritik på de stora kultursidorna. jag har själv inte läst den än. Den ligger i hyllan och väntar på att jag ska friska upp minnet av Doktor Glas först.
Jag har också läst Den lilla stunden av närhet och tyckte det var en intressant roman som kunde ha genomförts med mer skärpa.
Citera
2004-12-09, 12:40
Medlem
Flus avatar
Jag har läst Se till mig som liten är, en barndomsskildring i en Stockholmsförort i 70-talsmiljö. Inget mästerverk men en bra och klart läsvärd bok tycker jag.
Pojken med guldbrallorna: Skön avatar!
Citera
2011-09-08, 21:01
Medlem
stibkloFs avatar
Läser Rekviem för John Cunningham - så satans tråkig att jag enbart läser den för att jag har köpt skiten. Jag fattar inte vad han vill med boken? Visa att han är duktig på Ramones eskapader? Riktigt bottennapp.
Citera
2011-09-08, 22:45
Medlem
litteraturfantasts avatar
Hahahahaha. är onykter nu, men jag har läst denna förbaskade Ohlsson. Kolla bara denna tråden: https://www.flashback.org/t1136106

En fjant hittills vad jag förstår, blir dock gärna överbevisad.
Citera
2011-09-09, 12:05
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag läser hans krönikor i DN, och de brukar vara läsvärda, om än alltför ofta lite väl cyniska för sakens skull. Utöver det har jag bara läst Den där lilla stunden av närhet, som jag precis som TS tyckte var värdelös.
Citera
2011-09-09, 19:07
Medlem
Jooplins avatar
Har bara läst Gregorius, tyckte den var helt okej. Tycker dock att Kerstin Ekmans "Mordets praktik" är bättre (om man ska se till romaner som relaterar/återkopplar till Doktor Glas), till skillnad från vad de flesta andra verkar tycka(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in