Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-29, 23:58
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
Även om era uträkningar stämmer – och min enda anledning till att misstro er är min intuition – så vilseleder ni en hel befolkning genom att framställa en utgift som en kostnad. Ni antyder att dessa 100 miljarder försvinner ned i sjön och en majoritet av väljarna kommer att tro er, även om den faktiska siffran kommer vara omstridd. I verkligheten blir kostnaden, alltså det vi kastar i sjön, endast en bråkdel så stor. Förlåt mig, men ni spelar fulspel och det kommer inte gå hem. Tack och hej Sverigedemokraterna.

Sorry, jag trodde du hade förstått mig.
Pengar är en begränsad resurs, du får nog läsa om ekonomikursen du gick. Fanns det obegränsat med pengar att spendera skulle ditt synsätt funka. Nu gör det aldrig det någonstans och då får invandringen som den ser och sett ut de senaste 35 åren den konsekvensen att pengar får omfördelas från annat till just att försörja arbetslösa,sjuka, inlåsta och studerande invandrare.
Citera
2011-09-29, 23:59
Avstängd
Drozds avatar
OK - nu har SD presenterat sin skuggbudget där delar av massinvandringens kostnader belyses. Som väntat sågas denna vid fotknölarna av olika "experter" i PK-media.

Nu väntar vi alla med spänning på en mer konkret redovisning av alla de ekonomiska fördelar av massinvandringen som massmedia och politiker unisont trumpetar ut....

Det stora mysteriet - hur blir massiva bidragsutbetalningar lönsamma? Kan detta lösas med kvantmatematik månne?
Citera
2011-09-30, 00:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jag tror jag förstår begreppet... Men undanträngning kan väl ske både genom att invandrare får subventionerade anställningar och genom att de "tar" anställningar från "infödda". Det framgick faktiskt inte på presskonferensen vad de avsåg, tror jag, om det var subventionerade eller både subventionerade och osubventionerade.

Egentligen undrar jag väl om det låg något i kritiken från artikeln i DN:
http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-...star-miljarder
Kritiken påstår att alla positiva effekter inte räknas med, problemet är att alla negativa effekter inte heller finns med.
Summa summarum är belastningen på samhällsekonomin ännu större än vad om sägs i rapporten.
Citera
2011-09-30, 00:02
Bannlyst
Varför reagerar ni inte på skräckexemplet Malmö?

http://www.misslyckandet.n.nu/malmo

Nån som tycker det är ekonomiskt hållbart som man gör i Malmö för att tigga pengar när man fått pengar för flyktingar? Är det acceptabelt man skär ner för man fyller på med arbetslösa?
Citera
2011-09-30, 00:03
Medlem
servuss avatar
Citat:
Jojo, jag är med dig. Jag har bara som vana att förenkla resonemangen när jag talar med Sverigedemokrater. Det brukar gå mycket lättare då.

Jag har läst PP-presentationen nu och jag ser balansskillnaden i faktiskt BNP (+0,4% till +4,2%). Men jag ser inte relevansen i utgiftsskillnaden eftersom siffrorna redovisas som kostnader och inte som utgifter (som någon påpekade tidigare i tråden).
Sidan 21 i ppt-dokumentet så redovisas ju hur skatteintäkterna minskar något till följd av minskad invandring. De minskade skatteintäkterna är små i förhållande till de minskade utgifterna.

Citat:
Tillskottet – SD säger ju själva att en invandrare är integrerad efter i snitt 7 år – i arbetskraft har inte dragits bort från utgifterna!
Sysselsättningsgraden är fortfarande lägre än för svenskar så det hamnar fortfarande på minuskontot.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Kritiken påstår att alla positiva effekter inte räknas med, problemet är att alla negativa effekter inte heller finns med.
Summa summarum är belastningen på samhällsekonomin ännu större än vad om sägs i rapporten.

Vad fan finns det för "positiva effekter" med invandringen?

Den vi har idag är PÅTVINGAD en vision!

Du kan läsa mer här

http://www.misslyckandet.n.nu/vision

Om denna vision stämmer är den bra absurd! Centern har saker att förklara om det stämmer!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontMats
Du, din ärkemupp, om man satsat dessa pengar på tex äldrevård, utbildningsväsen och forskning istället för att göda värdelösa MENA-folk, skulle inte det också genererat arbetstillfällen och i förlängningen bättre arbetskraft?

Varför är det bättre att satsa på bidragssnyltare?

Idiot

Vi får se om poletten trillar ner någon gång för gultshirt. Att försörja en hel industri som inte producerar något av värde är inget annat än kapitalförstörelse. Vi ser ju dessutom vilken framgång Keynes multiplikatoreffekt haft i Grekland...
Senast redigerad av irobot 2011-09-30 kl. 00:06.
Citera
2011-09-30, 00:06
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
OK - nu har SD presenterat sin skuggbudget där delar av massinvandringens kostnader belyses. Som väntat sågas denna vid fotknölarna av olika "experter" i PK-media.

Nu väntar vi alla med spänning på en mer konkret redovisning av alla de ekonomiska fördelar av massinvandringen som massmedia och politiker unisont trumpetar ut....

Det stora mysteriet - hur blir massiva bidragsutbetalningar lönsamma? Kan detta lösas med kvantmatematik månne?
Det kan det inte, då måste pseudodebatter föras och enskilda poster plockas fram och sägs vara felaktiga. Av det kommer man koka soppa på en spik.
Vidare kommer man föra in känsloargument och säga att människoliv kan man inte räkna på.
Att gamla o sjuka får plikta med liv o hälsa på grund av invandringen låtsas man inte om.
Citera
2011-09-30, 00:11
Medlem
MastodontMatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det kan det inte, då måste pseudodebatter föras och enskilda poster plockas fram och sägs vara felaktiga. Av det kommer man koka soppa på en spik.
Vidare kommer man föra in känsloargument och säga att människoliv kan man inte räkna på.
Att gamla o sjuka får plikta med liv o hälsa på grund av invandringen låtsas man inte om.

Precis. Snyftis om invandrares trasiga väska. Hur fan har dom mage att skriva så när våra åldringar som byggt detta land tvingas leva under de förhållanden de gör! Det är ju så jävla sjukt så man blir alldeles knäsvag. Har folk totalt tappat greppet om verkligheten eller vad är det som händer?
Citera
2011-09-30, 00:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jag tror jag förstår begreppet... Men undanträngning kan väl ske både genom att invandrare får subventionerade anställningar och genom att de "tar" anställningar från "infödda". Det framgick faktiskt inte på presskonferensen vad de avsåg, tror jag, om det var subventionerade eller både subventionerade och osubventionerade.

Egentligen undrar jag väl om det låg något i kritiken från artikeln i DN:
http://www.dn.se/nyheter/politik/sd-...star-miljarder

Undanträngningseffekten gäller alla jobb. Kommer det 1000 invandrare som får anställning uppstår inte alla dessa arbetstillfällen genom ett trollslag ur tomma intet. 700 svenskar beräknas "trängas undan" när de 1000 nya fått sina arbeten. Enligt dragningen så varierar beräkningar inom forskningen på undanträngningeffekten mellan 30 och 96% (har jag för mig att det sades).

Det är naturligtvis närmast omöjligt att pricka den exakta siffran. Måste ju variera från land till land och även hur stor arbetslösheten är vid tillfället. Just denna procentsats måste antas vara en bagatell i sammanhanget. Att DN endast hittade denna siffra att invända mot visar att utredningen är gedigen. Professor Jan Ekberg tycker 70% "låter konstig". Även om siffran varit endast 50% så ändrar detta inte särskilt mycket.
Citera
2011-09-30, 00:21
Medlem
vonmansteins avatar
Låt oss säga att Sverige tjänar rent ekonomiskt på våran nuvarande I&I politik.

Hur skulle en folkomröstning se ut? Vem vill leva i rosengård idag?
Citera
2011-09-30, 00:24
Medlem
ligist_s avatar
Någon kanske är sugen på att göra en överslagsräkning på hur mycket ytterligare som hade kunnat sparas om Sverige minskade sitt internationella bistånd till en nivå som är mer lik andra länders (per capita)?
Det totala biståndet i årets budget är ungefär 30miljarder, dvs mellan 3 och 4% av statens utgifter. Detta motsvarar ungefär 50% av vad som läggs på hälsovård, sjukvård och social omsorg.

Grattis en i påsjävel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in