2011-10-04, 08:07
Medlem
mrtowlies avatar
Så kommer hösten/vintern och med den mina förbannade problem med torr hårbotten. Främst vid tinningarna o på sidorna av skallen. Mjällschampoo har ingen effekt. Tror inte ens det är mjäll. Stora vita flak kan jag skrapa bort. Finns det nån huskur mot detta?
Citera
2011-10-04, 08:13
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har du provat att gå till en frisör/salong och fråga om tips/trix?
Citera
2011-10-04, 08:21
Medlem
Försvarstals avatar
Använder du några hårprodukter såsom hårspray, vax, gelé eller liknande? Jag använde under en period en hårspray jag tyvärr inte minns namnet på men det gjorde min hårbotten otroligt torr. Lösningen var att jag bytte hårspray.
Citera
2011-10-04, 09:09
Medlem
VonUllas avatar
Du skrev att mjällschampo inte ger effekt, men har du testat (headandshoulder?) för just torr hårbotten?
Klia inte för då blir det värre, prova smörj in de torra partierna med vitt vaselin så flagorna lossnar av sig själv.
Citera
2011-10-04, 10:24
Medlem
På apoteket har denna trevliga gelé/vätska:
http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243207

(ser inte ut som den jag har hemma, men tror det är samma)
Fettfri vätska/gelé som tillför fukt i hårbotten. I mitt korta hår är det enkelt att påföra och fungerar bra när min hårbotten blir torr. Dock är mina problem ganska små och orsakade av att jag simmar två gånger i veckan vilket är lite mer än min hårbotten klarar på hösten.

Generalla rådet är annars
1: Duscha kort och kallt (inte länge och varmt)
2: Tvätta inte hår och hårbotten varje dag. Räcker med en gång i veckan.
3: Hitta schampo som hjälper. Låter inte som mjäll, skippa mjällschampo, bara massa gifter i dessa.
Citera
2011-10-04, 11:17
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag kör på följande:
1) Skippar schampoo när det inte är nödvändigt. Jag sköljer bara håret med vatten så ofta det går.
2) BRA inpackning och balsam för torr hårbotten. Gå till en frisör och införskaffa. Skaffa även bra schampoo.
3) Apotekets äckligt dyra hårbottengel gör underverk.
Citera
2011-10-04, 11:31
Medlem
RazorTongues avatar
Uppsök en hudläkare så att du får ordentlig hjälp istället.
Citera
2011-10-04, 12:33
Medlem
scooodys avatar
Du har till 99% svamp,det ter sig precis så. Lamisil kutanlösning skriver läkaren ut ,men du kan köpa det som salva receptfritt på apotek,lite kladdigare bara..Används tills det är borta,plus fungoralshampo för extra snabb effekt. Ta mitt råd för jag tror det är det bästa du fått av alla här!
Citera
2011-10-04, 13:19
Medlem
snyggturbans avatar
kör på fungoral så borde det gå över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in