• 1
  • 2
2011-10-05, 12:15
Medlem
FoXxs avatar
Opererades igår och vart utskriven med OxyContin 10mg depottabletter, en tablett vart 12te timme.
Dock hjälper dem knappt och jag har extremt ont i handen och armen, utan tvekan en 9-10'a på VAS-skalan. Känns som att handen ska gå i bitar och jag undrar ifall ni tror det kan vara lönt att fråga om jag kan gå upp i styrka eller få medicinen utbytt mot något annat?
Citera
2011-10-05, 12:40
Medlem
krigsbarns avatar
Fråga på, inga konstigheter.
Var allvarlig bara, när du ber om ökad dos eller alternativ medicinering.
Citera
2011-10-05, 14:00
Medlem
Plastbunkers avatar
Byta lär det nog inte bli. Förutom palladon och fentanyl så är oxy den starkaste opiaten. Men att gå upp kanske det går, beror på läkare.
Citera
2011-10-05, 18:21
Medlem
Hur är det med att hela tiden ha armen i högläge?

Du borde även ta alvedon fyra gånger om dagen.
Citera
2011-10-05, 18:25
Medlem
nycklars avatar
Du kan ju få prova andra opiater för att se vilken som funkar (olika funkar olika bra på olika människor och åkommor.) annars gå upp i styrka/tabletter som inte är depot eller så säger dem att du inte får något annat/mer.
Citera
2011-10-05, 21:19
Medlem
Puffs avatar
10 mg x 2 är ju ingen jättedos. Du kan förmodligen dubbla den till 20 mg x 2. Och, som tidigare sagts, kombinera med paracetamol 1 g x 4. Handen i högläge.

Vid extrem postoperativ smärta kan man ju också fundera på om det är något som inte är som det ska, så det är bra om du kontaktar din läkare och inte bara följer våra råd om medicinering.
Citera
2011-10-05, 21:54
Medlem
FoXxs avatar
Tack för alla era svar!
Jag tar 2st 500mg Alvedon var sjätte timme som ordinerat och håller armen strax över hjärthöjd hela tiden för att få runt blodflödet. Sträcker också upp armen rakt upp i luften emellanåt så den får röra på sig lite och försöker att röra på fingrarna så gott det går utan att överbelasta. Även när jag sover har jag armen vilande på två kuddar.

Var ute idag med en vän, bjuden på middag hos hans syster och jag höll nästan på att börja gråta av smärtan. Det som gjordes under operationen var att kirurgen knackade loss benflisor och skruvade fast de i båtbenet då det inte läkt som det ska under dryga året som jag gått med skadan.

Så fort jag kom hem tog jag en av de smärtstillande och tuggade den för snabbast möjliga smärtlindring och det var helfel gjort av mig då jag bara fått ut en liten mängd och är livrädd att jag inte ska få ut fler..
Senast redigerad av FoXx 2011-10-05 kl. 21:56.
Citera
2011-10-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Var ute idag med en vän, bjuden på middag hos hans syster och jag höll nästan på att börja gråta av smärtan. Det som gjordes under operationen var att kirurgen knackade loss benflisor och skruvade fast de i båtbenet då det inte läkt som det ska under dryga året som jag gått med skadan.

Med tanke på att du opererades igår så är det bara vila hemma första veckan som gäller.
Citera
2011-10-05, 22:47
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Med tanke på att du opererades igår så är det bara vila hemma första veckan som gäller.

Inte enligt min läkare som inte ens vill skriva ut en sjukskrivning till mig..
Citera
2011-10-06, 00:02
Medlem
N00biies avatar
För mig har det gått drygt en vecka och det gör fortfarande ont som fan... tror min tumme ska spricka alt dö under gipset. Jag fick oxynorm 5 mg + citodon 30 mg och de hjälper inte ett piss
Citera
2011-10-06, 00:40
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N00biie
För mig har det gått drygt en vecka och det gör fortfarande ont som fan... tror min tumme ska spricka alt dö under gipset. Jag fick oxynorm 5 mg + citodon 30 mg och de hjälper inte ett piss

Jag känner med dig, likadant för mig fast hela handen.
Citera
2011-10-06, 19:44
Medlem
N00biies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Jag känner med dig, likadant för mig fast hela handen.
Bra, då läker skiten på oss båda, bara att härda ut :/ Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in