Citat:
Ursprungligen postat av majorlazerr
Hej, jag har sådan fruktansvärd rethosta och fick Lepheton utskrivet idag, det stod att jag skulle ta 20 ml men jag orkade inte mäta upp så jag använde ögonmåttet, nu undrar jag om jag har råkat ta lite för mycket eftersom jag ligger och gråter till ett simpsonsavsnitt? Känner mig go i kroppen men har ont i skelettet och känner hur blodet pumpar i mina armar.... Snälla hjälp mig, vad kan hända?
Du kan absolut ha råkat ta för mycket, eller för lite. Det är ju helt omöjligt för oss att säga om du inte ens själv vet hur mycket du fick i dig.
Lepheton innehåller både efedrin och etylmorfin. 1,6 g efedrin har gett måttlig intoxikation hos vuxna, med symtom såsom:
Citat:
Trötthet, tremor, huvudvärk, oro, irritabilitet, takykardi, palpitationer, bröstsmärtor. Illamående, kräkningar. Vid höga doser även somnolens, mydriasis, excitation, hallucinationer, kramper, hypertermi, blodtrycksstegring (senare ev blodtrycksfall), arytmier. Hypokalemi. Urinretention. I allvarliga fall ev risk för rhabdomyolys och njursvikt.
Etylmorfin har stor individuell känslighet;
Citat:
120 mg fördelat på 2 doser under 3 tim till vuxen samt 150–300 mg till vuxen gav lindrig till måttlig, 250 mg till åldring samt 625 mg till vuxen gav måttlig till allvarlig intoxikation.
Och bland symtomen finns:
Citat:
Huvudrisken är CNS-påverkan och andningsdepression som kan uppträda sent i förloppet. Måttlig dos ger slöhet, yrsel, ataxi, huvudvärk, excitation, tremor, motorisk oro, mios samt hos spädbarn andningsdepression. Vid högre dos ses CNS-depression, andningsdepression, men även hallucinationer och kramper. Ev hypotension. Hos barn ev. ansiktsödem. Illamående, kräkningar.
Lepheton säljs i 250, 500 samt 1000 ml's flaskor. Om vi antar att du har en 250 mls flaska, kan du som mest få i dig 205 mg etylmorfin och 512,5 mg efedrin om du halsat hela flaskan. Troligtvis kommer du inte få några större problem.
Om du fortfarande är orolig föreslår jag att du slår en pling till giftinformationscentralen.
Hare gött.
Allt citerat är givetvis från FASS.