2011-10-06, 16:42
Medlem
Hej!

Som person har jag alltid varit väldigt självsäker och aldrig haft några problem att stå i centrum eller prata inför en grupp. Har aldrig varit nervös så jag har skakat eller kallsvettats inför arbetsintervjuer eller första träff med någon kille eller liknande.

Men nu det senaste året så har jag upptäckt att jag blir otroligt nervös inför arbetsintervju. Jag börjar kallsvettas och skakar i händer och ben när jag precis är klar för att lämna hemmet och ska gå till intervjun. Trots att jag är väldigt självsäker och vet att jag har bra referenser och är kvalificerad för jobbet så blir jag undermedvetet helt skakig börjar kallsvettas. Detta gör att jag måste gå hemifrån nästan två timmar innan intervjun. Delvis för jag vill hitta stället, men sen för att sätta mig och äta innan så jag hinner "lugna" ner mig. Men trots detta så blir jag nervös och uppjagad inombords. Kan inte riktigt slappna eftersom jag känner att bena skakar samtidigt som jag försöker göra allt för att undvika att händerna skakar. Jag känner hur jag blir väldigt trött i huvudet och yr och kan inte fokusera mig ordentlig utan det resulterar att jag pratar förmycket och ger de svar jag egentligen inte hade tänkt mig. Jag måste även tillägga att jag enbart har bommat en intervju tidigare, och det var för att företaget inte kunde möta upp mina lönevillkor.

Dessa symptomer har jag även vid andra situationer. Exempelvis när jag jobbar inom hemtjänsten, och går till personer som lever i en missär, så kan jag bli helt skakig och nervös när jag går därifrån, och känner mig uppjagad inombords.

Samma sak händer när man självscanar och man får göra en avstämning, blir på direkten helt skakig och yr och orolig innombords även om jag vet om att jag har scannat allting.

Vad tror ni att detta kan beror på? För tidigare så har jag aldrig varit nervös inför sådana här saker utan det är något som har kommit upp nu det senaste året?
Ni som har liknande problem hur hanterar ni saken?
Citera
2011-10-06, 18:03
Medlem
jenna20s avatar
Vad det beror på kan jag inte svara på. Har du tappat självförtroende av ngn anledning?

Jag känner dock igen mig i symtomen. Jag hade det så jobbigt med redovisningar i skolan att jag fick betablockerare utskrivet (Inderal) som jag tog ca 1 timme innan jag skulle tala inför grupp. Det förhindrar att man får dessa fysiska stressreaktioner vilket även gör en lugnare psykiskt. Är det riktigt jobbigt för dig så kan säkert en läkare skriva ut dessa.
Citera
2011-10-06, 18:34
Medlem
Sannolikt ngn sorts ångest - är du runt 25-30?

De här människorna har liknande symptom http://angestsjukdomar.ifokus.se/dis...-du-far-angest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in