• 1
  • 2
2011-10-07, 09:09
Medlem
Hallå gubbar

Jo det är såhär....i femtonårsåldern började jag få ett sår på foten, detta växte och gav enligt läkaren ett eksem.

Jag fick kortison mot detta men skiten blev inte bättre, tvärtom så gjorde det jävligt ont och blev bara värre... jag sade att jag kanske var allergisk mot salvan, läkaren trodde inte på det utan sa att det kunde göra lite ont och gav mig en ny 'starka kortison-salva, han gav mig också hydro kortison..

Nu började jag få allvarlig bekymmer, blåsor i massor på händerna, kunde knappt ta i saker, gjorde så jävla ont, gjorde ett allergitest och det visade sig att jag var kontaktallergisk mot en mängd ämnen SÄRSKILT extremt allergisk mot ett ämne som finns i båda dessa salvorna jag fick av första läkaren på vårdcentralen.

Jag fick nu salvan dermovat och denna hjälpte väldigt bra, nåde mot fötterna och på händerna, det blev så gott som riktigt bra,

nu till berkymmret, varje gång eksemet försvinner så kommer det tillbaka, särskilt när jag idrottar mycket. Jag får även ont i ljumskarna, det svider, fjällar, blir irriterat, blöder, blir ''skorp-bildningar'', fick en salva mot detta men den hjälpte fan inte utan var allergisk mot denna så fick massor av blåsor på händerna igen, så den salvan gick alltså inte.

Jag älskar att idrotta och det är mitt liv, men jag får en sån jäkla smärta på huden i ljumsakar och fötter... samt gör skitont när jag duschar, kan även tillägas att jag kan får fjällande sår på snoppedicken när jag haft mycket sex med tjejen eller runkat mycket...

Får även utslag på armbågarna när jag idrottar mycket, känns riktigt obehagligt och kan knappt gå i tjocktröjja utan att det blir en 'jobbig känsla', dock gör jag det ändå eftersom jag inte vill visa armbågarna vilket gör saken värre...

Har aldrig fått diagnosen psoriasis.. kan jag ha detta? Läkarna har bara sagt ''eksem''.. vilket jag vet att jag kan få vid allergiattacker, dock får jag ont och blir sårbildningar där friktion uppstår på huden titt som tätt, efter att jag botat fötterna helt med dermovat och 'eksemet' är borta så när jag börjar tränar kommer det tillbaka direkt... fruktansvärt jobbigt.
Citera
2011-10-07, 09:13
Medlem
kan också tilläggas att min moster har psoriasis och min morfar hade det också, fast rätt mycket värre än min moster. Även morsan fick en del problem när hon var liten som såg ut som psoriasis...
Citera
2011-10-07, 09:24
Medlem
Psoriasis går ju onekligen i släkten, så det är mycket möjligt. Dock förstår jag inte riktigt.. Har du vänt dig till läkare nyligen och endast fått svaret "eksem", eller var det länge sedan du visade det för en läkare?
Om jag var du skulle jag försöka hitta någon expertläkare på det, eller någon sorts hudläkare (vilket du säkert redan gjort). Men är det just psoriasis så tror jag att det finns väldigt bra läkemedel mot det idag.
Citera
2011-10-07, 09:27
Medlem
jo hudläkare har sagt att det inte är omöjligt att det är psoriasis, men tror det är eksem, jag har dock aldrig visa problemen i ljumskar eftersom jag tycker det är väldigt pinsamt...

jag är tyvärr allergisk mot väldigt många läkemedel mot psoriasis och eksem vilket gör det svårare.
Citera
2011-10-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pernissehult
jo hudläkare har sagt att det inte är omöjligt att det är psoriasis, men tror det är eksem, jag har dock aldrig visa problemen i ljumskar eftersom jag tycker det är väldigt pinsamt...

jag är tyvärr allergisk mot väldigt många läkemedel mot psoriasis och eksem vilket gör det svårare.

Okej, fan, låter som du är i en knivig situation!
Själv kan jag inte särskilt mycket om ämnet, känner bara en dotter till en känd svensk media-profil som båda två har det, dock inte särskilt synligt då båda klarar sig bra på läkemedel, men hon har berättat lite för mig..
Lider med dig, men om det av någon anledning skulle vara lättare att ge dig rätt diagnos om du visar dina eksem i ljumskarna så måste du nästan våga göra det, det är ju viktigast! Det är trots allt en läkare, de ser sådant varje dag.
Citera
2011-10-07, 09:47
Medlem
Det jobbiga är att jag är känslig mot många olika tvål.... Även de som inte innehåller 'farliga ämnen' för mig..... när jag ska sova efter att jag duschat känns det som att jag ligger inlindad i plast typ, kan inte vända mig utan att det känns som att det knastrar i huden typ.. därför känner jag mig ofta smutsig efter som att jag bara använder två ett par gånger i veckan..

Får nog kolla upp det med ljumskarna...kan få det även när jag inte idrottar, av kalsonger som är sydda på ett mindre bra sätt för mig så att sömmen ligger mot huden osv...sk stuprörsjeans är skitobehagliga och går därför väldigt ofta i joggingbyxor även i skolan....

Någon som har tips på snygga brallor som sitter löst och ledigt men som ändå är 'inne' eller vad man ska säga?
Citera
2011-10-07, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pernissehult
(...)nu till berkymmret, varje gång eksemet försvinner så kommer det tillbaka, särskilt när jag idrottar mycket. Jag får även ont i ljumskarna, det svider, fjällar, blir irriterat, blöder, blir ''skorp-bildningar'', fick en salva mot detta men den hjälpte fan inte utan var allergisk mot denna så fick massor av blåsor på händerna igen, så den salvan gick alltså inte.

Har du tjocka lår? När jag hade extrakilon och blev svettig mellan låren fick jag röda eksem där (antagligen för att låren gned mot varandra och det blev extra svettigt). Det du beskriver om just ljumskarna låter väldigt likt.

Armbågen är väl ett ställe på kroppen där huden lätt blir torr (samma med fotsulorna)?

Om händerna fortfarande är torra kan jag förresten rekommendera "atrix" (bra handkräm) men om jag var du skulle jag nog kolla med en hudläkare igen.
Citera
2011-10-07, 09:55
Medlem
karamellpojkens avatar
Jag hade någon typ av hudproblem när jag gick i 5an/6an.
Började blöda från fingertopparna och huden sprack osv. Fick salva som hjälpte sisådär, sen gick det plötsligt över efter något år. Jag kom ihåg att det var värst på vinterhalvåret.
Citera
2011-10-07, 10:14
Medlem
dekanmis avatar
Jag har själv begåvats med psoriasis. Detta är visserligen ingenting som jag har kollat upp hos en läkare, utan har själv helt enkelt antagit att det är det eftersom att min mamma har psoriasis. Jag följde hennes råd och så var utslagen borta. Jag hade turen att bara hinna få några få små utslag, så då lyckades jag få bort dem. Dock måste jag smörja in kroppen (speciellt armarna) varje dag med parfymfri kroppslotion, annars bryter de ut igen.

Det finns speciella krämer receptfritt på apoteket som kan hjälpa mot psoriasis. Så om du misstänker att du har det så kan du alltid ta en sväng på apoteket och köpa dig en flaska av deras kroppslotion (minns inte vad märket heter nu, men om du frågar personalen vet de nog vad du menar) och testa att smöra in morgon och kväll. Min mamma har psoriasisutslag över hela kroppen (händer, ben, rygg, armar) och hennes utslag har minskat och är inte lika torra (och därför inte lika obehagliga) längre. De är mer röda fläckar istället för skorpor. Fortfarande missprydande såklart, men man slipper obehaget mot kläder osv.

Att sola i solarium hjälper också många, men då har då ökar du ju risken för hudcancer. Så det är väl lite som pest eller kolera.
Citera
2011-10-07, 11:58
Medlem
Scubbles avatar
Läste någonstans att man har omkring 30% chans att ha psoriasis om en av föräldrarna har det. Själv har min pappa psoriasis och jag väntar själv på om några utslag ska dyka upp.

Efter du tränar smörjer du in huden med någon kräm där det brukar dyka upp?
Citera
2011-10-07, 12:11
Medlem
ragfaces avatar
Psoriasis hoppar över en generation, så om någon av dina far/mor föräldrar led av det är det inte omöjligt att du kan få lite utslag runt 30 snåret.
Citera
2011-10-07, 12:54
Medlem
SonneHagals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubble
Läste någonstans att man har omkring 30% chans att ha psoriasis om en av föräldrarna har det. Själv har min pappa psoriasis och jag väntar själv på om några utslag ska dyka upp.

Efter du tränar smörjer du in huden med någon kräm där det brukar dyka upp?

Du måste få det från båda föräldrarna. Din pappa hade dubbla anlag för det så du har minst ett anlag därifrån som du även med 50% chans kan föra vidare till dina barn. Frågan är huruvida din mamma kanske har ett dolt anlag som hon förde vidare till dig. Hittar du ingen psoriasis i släkten på din mammas sida kan du känna dig rätt säker på att du kommer att klara dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in