2011-10-08, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Ja, jag är en tjej.
Ibland har dem gjort det, men oftast inte.

Okej, då kanske du inbillar dig en hel del? Det mesta sitter i huvudet, speciellt när man är lite smånojig över sjukdomar. Hade en kompis vars far opererade blindtarmen, min polare gick runt och kved sig och var inne på sjukan 2 gånger för han trodde han skulle få operera bort sin, så var inte fallet.

Ditt förnamn börjar möjligtvis inte på A? (A) :P
Citera
2011-10-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
I de fall du beskriver har du ju faktiskt haft vissa problem några gånger.
Ibland har du överdrivit dina problem.
Detta är helt normalt.

Ibland verkar det som om du inte har haft några fel, men varit orolig.
Du är nog inte en helt ovanlig patient även i denna beskrivning.
Verkar som om du är lite hypokondrisk ändå.
Inte som et sjukdomstillstånd, men att du kanske oroar dig lite för mycket och låter fantasin skena iväg?
Jag tror inte detta är särskilt uppseendeväckande för läkaren.
Han försöker hjälpa dig ändå och undersöka dig så att han inte begår ngt misstag.

Skulle tro kanske att det står i journal "Pat något orolig över..."
Be att få läsa din journal.
Se till att du får den vård du önskar utan att tänka på vad andra anser.
Fråga rakt på om läkaren anser att du är hypokondrisk.
Han kanske svarar: "nä det tror jag inte, det bara är inbillning!"

Mvh Riddarhuset/40 gånger på akuten

Det passar nog ganska bra in på mig. Var allvarligt sjuk som barn. Inte för att de sjukdomarna varit relaterade till några av de åkommor jag känt senare i livet. Men det avdramatiserade förmodligen hela förfarandet med att söka läkarhjälp.

Hur gör jag för att få tillgång till min journal?
Citera
2011-10-08, 20:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordniIap
Det passar nog ganska bra in på mig. Var allvarligt sjuk som barn. Inte för att de sjukdomarna varit relaterade till några av de åkommor jag känt senare i livet. Men det avdramatiserade förmodligen hela förfarandet med att söka läkarhjälp.

Hur gör jag för att få tillgång till min journal?

Du kan ta det på nästa besök.
Eller så ringer du till VC.
I vissa län finns även besök på akutmottagningen med i Vårdcentarlens journal tror jag då de samkör registren.
Det får du kolla.
Annars får du även ringa till akutsjukhuset och fråga.

Du har LAGLIG rätt att få ut denna info.
Citera
2011-10-08, 20:52
Medlem
Fettopappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Okej, då kanske du inbillar dig en hel del? Det mesta sitter i huvudet, speciellt när man är lite smånojig över sjukdomar. Hade en kompis vars far opererade blindtarmen, min polare gick runt och kved sig och var inne på sjukan 2 gånger för han trodde han skulle få operera bort sin, så var inte fallet.

Ditt förnamn börjar möjligtvis inte på A? (A) :P
Nope. En gång hade jag t.ex. jävligt ont i magen och bad om att få röntga mig. Jag gick till läkaren 9 gånger och alla påstod att det var mensvärk men sedan när det visade sig att jag hade njursten så skrattade dem inte lika mycket.
Citera
2011-10-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du kan ta det på nästa besök.
Eller så ringer du till VC.
I vissa län finns även besök på akutmottagningen med i Vårdcentarlens journal tror jag då de samkör registren.
Det får du kolla.
Annars får du även ringa till akutsjukhuset och fråga.

Du har LAGLIG rätt att få ut denna info.

Tack för hjälpen! Och tack till alla andra som bemödat sig med att skriva i denna tråd!

Lite förvånansvärt kan tyckas, men jag har faktiskt bara varit på vc en gång de senaste åren (bott utomlands och lyckats håll mig i skinnet när jag bott "hemma"). Hur fungerar det nu för tiden, får man samma läkare vid varje besök?
Citera
2011-10-08, 21:49
Medlem
Flamsans avatar
Och om man inte går till läkare och så när man är sjuk, alla gånger som man är dålig tror dom en inte heller.

Jag orkade inte springa till läkare stup i kvarten när jag var dålig, det var innan och till viss del efter jag hade fått min diagnos.

Jag konstaterades ha en mild form av en sjukdom, sen var jag med i en läkemedelsstudie där jag ringde var dag och talade om hur jag mådde och efter det har jag grav/allverlig form av min sjukdom. Men eftersom jag inte var så pipig så trodde de att jag inte var så sjuk, Nu har jag direktlinje till min läkare.
Samma med min njursten, jag har inte haft tillräckligt ont sa dom eftersom jag inte åker in var gång och när jag har åkt in så har jag inte gråtit eller skrikigt av smärta. Jag har ju haft värk i snart 20år och har extremt hör smärttröskel. Men åkte in förra veckan då jag inte stod ut, denna gången grät och skrek jag och nu har det blivit fart på läkarna.

Så mitt råd är att se till att få dokumenterat var gång man mår dåligt, annars tror de inte att man är så sjuk
Citera
2011-10-08, 22:18
Medlem
Hypokondri är också en sjukdom som man kan behöva läkare för så fortsätt med vårdcentralen tills du får hjälp med dina fysiska sjukdomar.
Citera
2011-10-08, 23:06
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Som titeln lyder, hur ofta kan man springa till läkaren utan att bli stämplad som hypokondriker?

Jag har genom åren varit på läkarstationen och akutmotagningen åtminstone ett tiotal gånger utan att få en ordentlig bekräftelse på att jag faktiskt varit sjuk. Sökt hjälp för bland annat skakningar i händerna, infektioner, kläm- och fallskador som på röntgen visat sig vara lindrigare än jag trott, sömnproblem osv osv. Jag har även ringt till sjukvårdsupplysningen ett par gånger utan att bli tagen på alvar.

Jag menar dock inte att kritisera sjukvården. Men nu för tiden vågar jag fan inte höra av mig till dem trots att jag känner på mig att jag är dålig. Känner ett obehagligt tryck i huvudet, och en infektion som växlar mellan halsen och öronen. Men jag vill verkligen inte gå dit i onödan mer. Jag är rädd att de till slut ska kolla i min journal och döma ut mig som inbillningssjuk.

Är det någon mer än jag här som oroar sig för det här?

Någon som arbetar i sjukvården som kan uttala sig lite om hur mentaliteten är bakom kulisserna? när kollar de i journalen osv?

Kan man verkligen lita på att de alltid tar en seriöst även om man varit lite för känslig tidigare?

Du är säkert hypokondriker, du behöver ej skämmas!
Dessutom kan du gå hur många gånger som helst till sjukhuset, men om de inte hittar något som tyder på infektioner etc, då måste du ändå acceptera att det kan vara något som du själv inbillar.
Citera
2011-10-09, 00:43
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Men är du dum i huvudet eller?

Jag skriver ju att jag inte kritiserar sjukvården..

Fö.ö har jag inte dött på grund av att jag faktiskt fått den sjukvården jag behövt de gånger jag som barn var dödligt sjuk..
Nej, men jag tror du är paranoid din dumme fan.
Dessutom tycker jag du har aggressionsproblem.
Citera
2011-10-09, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Nej, men jag tror du är paranoid din dumme fan.
Dessutom tycker jag du har aggressionsproblem.

Ja, alla tror det. Inklusive jag själv. Det är ju därför jag inte söker vård även om jag upplever sjukdom, eftersom jag förstår att det inte alltid är någonting allvarligt. Det framgår ju tydligt i texten att det är det som är mitt problem.. Frågan är ju bara varför du ska komma in i tråden och fälla dryga kommentarer om mitt "psykiska" sjukdomstillstånd.
Citera
2011-10-09, 01:22
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ja, alla tror det. Inklusive jag själv. Det är ju därför jag inte söker vård även om jag upplever sjukdom, eftersom jag förstår att det inte alltid är någonting allvarligt. Det framgår ju tydligt i texten att det är det som är mitt problem.. Frågan är ju bara varför du ska komma in i tråden och fälla dryga kommentarer om mitt "psykiska" sjukdomstillstånd.
Jag sa bara att du är hypokondrisk, därför behöver du inte söka hjälp om allt.
Annars kan du gå dit varje gång du känner smärta.
Citera
2011-10-09, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Du är säkert hypokondriker, du behöver ej skämmas!
Dessutom kan du gå hur många gånger som helst till sjukhuset, men om de inte hittar något som tyder på infektioner etc, då måste du ändå acceptera att det kan vara något som du själv inbillar.

Nej jag förstår ju det. Jag accepterar de diagnoser de ger mig. Problemet är att jag tidigare varit lite för snabb att söka mig till vårdcentralen, akutmottagningen eller sjukvårdsupplysningen. Nu känner jag att jag har svårt att avgöra ifall jag är tillräckligt sjuk för att faktiskt söka mig dit. Det var ändå ganska längesedan jag var där. Och ifall jag går dit nu så vill jag att det ska vara på riktigt.

Jag hade kunnat skita i det tills jag eventuellt blir sämre. Men det känns inte bra att t.ex. träna när man känner att man har ont i halsen. Jag tror inte att någon här kan avgöra ifall jag borde träna, eller fixa antibiotika, el liknande. Jag undrade mest ifall någon har erfarenheter av att söka hjälp lite för ofta, och hur det har påverkat deras sjukvård i längden.

men tack för input!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in