2011-10-09, 14:29
Medlem
Hej !
Jag har en liten enskild firma som inte gör nån vinst eller har nån omsättning att tala om.
Detta året har ju varit oerhört tragiskt vad gäller ekonomi så jag var tvungen att sälja mina aktier privat med en förlust på drygt en miljon kronor (fråga inte varför ).
Förlustavdraget är ju därmed mycket större än inbetalad skatt så jag kommer ju inte att få göra avdrag för alltihopa.
Min tanke var då om man kan flytta över den privata aktieförlusten på nåt sätt till enskilda firman så att det blir en Förlust, som sedan kan flyttas över/periodiseras till nästa år och som jag sedan förhoppningsvis kan täcka upp med aktievinst då. Är det möjligt eller har nån en annan idé ????

mvh M
Citera
2011-10-09, 14:31
Medlem
Mister-urbans avatar
Förstår inte riktigt, du själv är ju den enskilda firman. Det är ju inte skiljt på idag...
Citera
2011-10-09, 15:01
Medlem
Säger som Urban. Det skulle vara en annan sak om du skulle ha ett aktiebolag, då hade du inte behövt ta smällen själv.
Skulle jag vara i din sist skulle jag satt mig själv i personlig konkurs, för att några månader senare starta upp ett aktiebolag där jag själv äger 99% och t.ex. min mamma äger 1% eftersom att det MÅSTE finnas 2 ägare i ett AB.
Citera
2011-10-09, 15:45
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckolo
Säger som Urban. Det skulle vara en annan sak om du skulle ha ett aktiebolag, då hade du inte behövt ta smällen själv.
Skulle jag vara i din sist skulle jag satt mig själv i personlig konkurs, för att några månader senare starta upp ett aktiebolag där jag själv äger 99% och t.ex. min mamma äger 1% eftersom att det MÅSTE finnas 2 ägare i ett AB.
Nej det måste inte finnas två ägare i ett AB. Vad skulle han tjäna på personlig konkurs??
Citera
2011-10-09, 15:46
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckolo

Det måste inte finnas två ägare, däremot minst en ledamot och en suppleant i styrelsen, men det är en helt annan sak..
Citera
2011-10-09, 16:50
Medlem
Hmm, var tydligen lite dålig på att förklara. Försöker igen med lite andra synvinklar:

Om jag bara diskuterar Enskild firma så är det ju solklart:
* Vinst i företaget skattar jag för som privatperson när jag tar ut det i lön
* Förlust/underskott kan jag skjuta över till nästa år och då kvitta mot vinst

Om jag enbart tittar på mig som privatperson (alltså inte beaktar firman):
* Aktieförlust får jag dra 21% i Förlustavdrag i deklarationen. Eftersom jag har ca 1,2 MKr i förlust så är teoretiska avdraget ca 240 tkr som jag skulle "få igen". Men eftersom jag betalar in ca 170 tkr i inkomstskatt så kommer jag bara att "få igen" 170 tkr, med andra ord så kommer jag inte att betala nån skatt i huvud taget. Men dock så är det ju ca 70 tkr som jag inte kommer att " få igen" eftersom förlustavdraget är större än det befintliga inbetalade inkomstskattebeloppet.

Min tanke var då att kunna föra över lite av min "privata" aktieförlust till företaget så att jag får underskott i firman och kan flytta över förlusten till nästa år och sen kvitta mot privata aktievinster det året.
Men mig veterligen så kan man inte föra över förlust "åt det hållet", alltså från privatekonomin och till enskild firma. Eller har jag fel ????

Hoppas ni förstod bättre nu
mvh M
Citera
2011-10-10, 08:29
Medlem
Tlagnojs avatar
A&A=>Företagande

/mod
Citera
2011-10-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazyl
Hmm, var tydligen lite dålig på att förklara. Försöker igen med lite andra synvinklar:

Om jag bara diskuterar Enskild firma så är det ju solklart:
* Vinst i företaget skattar jag för som privatperson när jag tar ut det i lön
* Förlust/underskott kan jag skjuta över till nästa år och då kvitta mot vinst

Om jag enbart tittar på mig som privatperson (alltså inte beaktar firman):
* Aktieförlust får jag dra 21% i Förlustavdrag i deklarationen. Eftersom jag har ca 1,2 MKr i förlust så är teoretiska avdraget ca 240 tkr som jag skulle "få igen". Men eftersom jag betalar in ca 170 tkr i inkomstskatt så kommer jag bara att "få igen" 170 tkr, med andra ord så kommer jag inte att betala nån skatt i huvud taget. Men dock så är det ju ca 70 tkr som jag inte kommer att " få igen" eftersom förlustavdraget är större än det befintliga inbetalade inkomstskattebeloppet.

Min tanke var då att kunna föra över lite av min "privata" aktieförlust till företaget så att jag får underskott i firman och kan flytta över förlusten till nästa år och sen kvitta mot privata aktievinster det året.
Men mig veterligen så kan man inte föra över förlust "åt det hållet", alltså från privatekonomin och till enskild firma. Eller har jag fel ????

Hoppas ni förstod bättre nu
mvh M

Det går tyvärr inte att flytta över aktier till firman, är i princip omöjligt att ha några slags värdepapper i en firma och få dom beskattade som näring, dom ska vara i kapital så är det bara. Finns det inget annat du kan göra, inget uppskov som du kan ta fram? Äger du ingen fastighet eller bostadsrätt som du kan "sälja" till en närstående, få en stor vinst och därmed ett högre anskaffningsvärde vid framtid försäljning.
Citera
2011-10-10, 20:18
Medlem
Och även om det hade varit ett AB, så kan förluster på kapitalplaceringsaktier endast kvittas mot vinster på kapitalplaceringsaktier... iof så går dessa underskott att spara, men det förutsätter framtida kapitalvinster att kvitta mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in