2011-10-09, 20:30
Medlem
Hej Flashback.
Ska till Australien om dryga 2 månader och hoppas på att kunna ta mitt dykcert. vid barriärrevet. Dock tror jag att min diabetes kan strula till detta en aning. Så jag undrar helt sonika, någon som har råd till hur man ska gå till väga, om det ens går? Uppskattar även egna erfarenheter från liknande situationer vid dykning.

P.S
Ska på läkarbesök om några veckor och fråga då, men tänkte att lite kött på benen aldrig är dåligt.
D.S
Citera
2011-10-09, 20:35
Medlem
HarmonicAces avatar
Har du bra HbA1c och sköter kosten ska det inte vara något problem.
Citera
2011-10-09, 20:51
Medlem
Mr.-Mojo-Risins avatar
Lite OT men en rekommendation är att ta ditt cert i Sverige innan du åker. Då slipper du plugga på semestern och kan ägna dig åt "riktig" dykning.
Citera
2011-10-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.-Mojo-Risin
Lite OT men en rekommendation är att ta ditt cert i Sverige innan du åker. Då slipper du plugga på semestern och kan ägna dig åt "riktig" dykning.
Jo tänkte på det med, men kusinen pluggar där nere och han och hans tjej ska ta deras cert på en dykarbåt som de bokat in sig på, så jag tänkte att det kan vara lika bra att ta det med dem.
Sen är jag inte helt säker på om jag hinner ta det innan, med tanke på att jag bor i hjärtat av Smålands skogar och hinner inte åka iväg över en helg p.g.a. jobb, och vardagarna tar skolan upp..
Citera
2011-10-09, 21:12
Medlem
weathergirls avatar
https://www.flashback.org/sp27480575
Citera
2011-10-09, 21:39
Medlem
Samt ta sitt cert i Sverige har ett annat plus. Det ger dig "rätt" att dyka även under grumliga svenska förhållanden. Ett cert tagit i klarblått vatten är inte mycket värt när du kommer i kontakt med ett dyksällskap i Sverige.

Samt det där med cert. Första certet ger en bara rätten att ta ett till cert, man kan dyka, man får dyka, men man inser snabbt att det inte räcker långt. Det vill säga ta grundcertet i Sverige, utvidga det i varmare vatten. Optimalt.
Citera
2011-10-09, 21:58
Medlem
weathergirls avatar
Om du inte har möjlighet att ta certet hemma tycker jag att du ska genomgå den obligatoriska läkarundersökningen här. Då kan du också ta upp din problematik med din diabetes i lugn och ro och få ett omdöme som inte krockar med dykskolans intresse. Ta gärna kontakt med någon känd dykläkare. Dessutom sparar du ju tiden det tar att undersökas och lungröntgas därnere.

Jag vet inte hur det är i Australien, men i många länder kan dykskolorna vara lite mindre nogräknade med att kräva friskintyg. Min kusin har svår astma och det är tveksamt om hon borde dyka. När hon kom till Thailand ville hon ta dykcertifikat och letade efter ett lämpligt dykcenter. Hon vände vid varje som krävde läkarundersökning och hittade till slut ett som inte krävde någon.

Gissa vad hon utbildar sig till?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in