2011-10-11, 13:19
Medlem
Har jag bara turen med mig eller är det något annat? Har liksom tränat seriöst fotboll i 10 år och endå så¨har jag aldrig fått någon allvarlig eller en skada som är på 1-2 veckor. Alltid om jag får en kraftig smäll eller trampar fel så läks det på någon dag eller bara några timmar. Kan inte minnas att jag fått en riktig skada under faktiskt hela mitt liv

oftast så är det alltid 1-3 i laget som är skadade av olika anledningar, men vad är det som gör att vissa blir borta längre och vissa kan spela efter bara några dagar?
Citera
2011-10-11, 13:27
Medlem
erra62s avatar
Jag har spelat bandy i hela mitt liv, och det kan bli ganska brutalt ibland. Har heller inte dragit på mig någon större skada. Jag tror nog helt enkelt att vissa har starkare benstomme än andra. Men jag vet inte, ska bli intressant att höra i diskussionen.
Citera
2011-10-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Jag har spelat bandy i hela mitt liv, och det kan bli ganska brutalt ibland. Har heller inte dragit på mig någon större skada. Jag tror nog helt enkelt att vissa har starkare benstomme än andra. Men jag vet inte, ska bli intressant att höra i diskussionen.

För mig så går en smäll över på någon dag, till skillnad från en kamrat som jämt blir skadad och inte kan skjuta bollen på 2 veckor
Citera
2011-10-11, 14:19
Medlem
Vi är olika byggda och är olika starka.

En kan sticka ut och springa, trampa snett på en rot och springa vidare med en kort smärta i fotleden.
Nästa som kommer och gör samma sak drar på sig en sträckning.
Den därefter vrickar foten.

vi är olika.
En del kan inte åka skridskor, för svaga fotleder.

En del är alltså hur vi är byggda och en del hur pass väl tränade vid är. ta damfotboll som exempel. Knäskador är vanliga där men kan enkelt förebyggas genom att man lägger in ett träningsmoment för knäna vid träningen en gång i veckan. Det räcker för att bygga upp så att skadorna minskar med nästan 50 %.

En annan del är våra rörelsemönster. Ta bara konsten att falla. Normala reflexen är att sätta upp handen och ta emot sig med denna. Vilket ofta resulterar i brutna/stuckade handleder eller underarmar. Finns bättre sätt ta emot sig på, exempelvis genom att rulla...
Citera
2011-10-11, 14:30
Medlem
hippiehatarns avatar
Självklart är det individuellt hur lätt man skadar sig och hur snabbt man repar sig men alla skadar sig. Så ja du har haft tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in