2011-10-13, 14:36
Medlem
Nu är de så jag har startat ett företag och jag tänkte kika lite vad som är rimligt att ta betalt /timme, det jag ska utföra är snöröjning för hand samt även som maskinist då jag endast hyr ut mig själv, ja kommer även hålla på med andra trädgårdsarbeten som gräsklippning, häckklippning med mera. Jag har tittat runt och fått alla möjliga prisidér. Självklart varierar det vart man bor i Sverige. I mitt fall bor jag i en lite större stad och i mellersta sverige.
Jag har hittat priser från 150-700kr ex moms. som sagt väldigt variernande.. Jag hade tänkt både arbete mot företag och privata. Ska jag ha olika kostander för båda parter? Samt ska de vara en annan kostnad på kväller och helger.

Mvh
Citera
2011-10-13, 14:38
Medlem
Denoms avatar
Hur mycket vill du ha betalt netto per timme?
Citera
2011-10-13, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur mycket vill du ha betalt netto per timme?

50,000 kr men det kommer han inte att få eller hur?
Du förstår väl att han vill veta hur mycket han kan få som max?
Citera
2011-10-13, 14:59
Medlem
VidiVicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCynisk
50,000 kr men det kommer han inte att få eller hur?
Du förstår väl att han vill veta hur mycket han kan få som max?

+1

Vilken stad, på ett ungefär?
Citera
2011-10-13, 20:45
Medlem
Jag har inga summor att ge dig. Men kan spontant säga att du nog inte bör lägga dig för lågt, det är nog bättre att försöka hitta anledningar till varför du ska ha bättre betalt än andra än att ligga för lågt. Om du vill ha en annan kostnad för helger och kvällar beror väl lite på upplägget men spontant låter det dumt att jobba natt för samma summa som jobba dag.
170kr låter iaf för lite. Kan inte bli många över till dig då efter att administrations och avgifter hit och dit.

Jag känner en som arbetar med tämligen liknande okvalificerade uppgifter, Han tar runt 5500kr för en lördagsmorgon, tror han arbetar runt 4-7 timmar från tidig lördagmorgon till runt 9-10 på morgonen. på ett ungefär.
Citera
2011-10-14, 01:02
Medlem
Okej kanon tack för svaren, även om vissa var med en del sarkasm

jag befinner mig i mälardalsområdet.

Jo givetvis känns 170kr/t som väldigt lågt. Min egna vision var runt 225kr/t. Men jag kan även ha räknat för lågt där. Hur mycket av mina 225 blir åter i min egen ficka på ett ungefär?

Mvh
Citera
2011-10-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virre-vr6
Jo givetvis känns 170kr/t som väldigt lågt. Min egna vision var runt 225kr/t. Men jag kan även ha räknat för lågt där. Hur mycket av mina 225 blir åter i min egen ficka på ett ungefär?

Mvh

Vid 225 kr/h (inkl moms som du måste ange vom du vänder dig till privatpersoner ) har du ungefär en hundring kvar i handen efter att ha betalt moms, skatt o egenavgift. Har du kostnader för att utföra arbetet, blir det förståss mindre kvar. Mitt tips är att åtminstone försöka lägga dig över 300 kr/h.

Kanske du kan ta ca 300 kr inkl moms av privatpersoner och 300kr exkl moms av företag.
Citera
2011-10-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Vid 225 kr/h (inkl moms som du måste ange vom du vänder dig till privatpersoner ) har du ungefär en hundring kvar i handen efter att ha betalt moms, skatt o egenavgift. Har du kostnader för att utföra arbetet, blir det förståss mindre kvar. Mitt tips är att åtminstone försöka lägga dig över 300 kr/h.

Kanske du kan ta ca 300 kr inkl moms av privatpersoner och 300kr exkl moms av företag.

Vem fan betalar en snöskottare 300kr/h nu är det iofs Stockholm men där jag bor tror jag att jag pröjsar 140-170kr/h för sånt.

300 om du jobbar heltid borde väl ge en lön på 28-29k/mån känns lite väl bra för att skotta lite snö kanske..(nu syftar jag på handskottning och således inga fordonskostnader i större utsträckning.

Men visst har man en uppfart som tar en kvart att skotta så är det väl ok.

Då tror jag snarare på 225-250 till privatpersoner och 350-400 till företag. Testa får du inga kunder är du för dyr får du smockfullt så kan du ju höja en tjuga eller något.
Citera
2011-10-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99

295kr/h för företag och 295kr/h inkl för privata kan nog vara en rättvis prissättning. och de är som ni säger att man märker om hur mycket kunder man får.

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vem fan betalar en snöskottare 300kr/h nu är det iofs Stockholm men där jag bor tror jag att jag pröjsar 140-170kr/h för sånt.

Jag vet företag som fick 750kr/h förra vintern då de var som mest med snö för de fanns ingen tillgång på snöskottare.
Citera
2011-10-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Det företag som debiterar 140 kr/h lär inte överleva länge om de kör lagligt....
Citera
2011-10-17, 14:38
Medlem
Du kan ju använda dig av RUT- och ROT-avdrag, då betalar kunderna hälften av ditt timpris. Har du 300 kronor i timmen betalar kunden 150 kronor i timmen och skatteverket resten. Räkna så istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in