Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-23, 21:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det r klart att vem som helst kan stjla frn en (upplevd eller verklig) tjuv. Men nu vill vi ju inte (?) ha ett samhlle dr vem som helst fr gra s, utan ett fritt samhlle, dr stlder utreds av ett (1) rttsvsende.

Fr det frsta s kan du ju skriva jag eller vi minarkister istllet fr vi s att det r tydligt vem du menar. Fr min egen del finns nmligen inga problem med att betrakta mnniskor som inte respekterar andras rttigheter som rttslsa sjlva i samma bemrkelse. Dvs, om man inte respekterar andras gandertt s kan man inte krva att andra respekterar ens egna gandertt.

Fr det andra s str inget i det jag skriver ovan i motsats till att man frst gr en utredning kring om det rr sig om ett uppenbart rttighetsbrott.
Citera
2011-10-23, 21:25
Medlem
Citat:
Problemet uppstr nr du dmer (och frsker verkstlla domen mot) ngon som inte accepterar det frivilligt. Rttsvsendet r inte avtalsbaserat utan bygger (som ni annars grna sjlva upprepar) p vld och tvng mot i allmnhet ofrivilliga.

Nu var det ju inte det jag menade utan snarare att nv-statens domstolar inte har till uppgift att upprtthlla kontrakt och se till att avtal hlles utan att upprtthlla de kontrakt och avtal som tas till nv-statens monopoliserade domstol mste vara "rimliga" i en icke-definierad kontext och alla frsk att tvinga mnniskor att st fr de avtal de ingtt mste frst godknnas av nv-statens monopoliserade domstol och dess icke-specificerade expertis.
Citera
2011-10-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Praktiskt? P vilket stt r det "praktiskt" att krnka individens rttigheter fr att finansiera tjnster om syftet med staten r att vrna individens rttigheter? Praktiskt r dessutom fel ord. Logisk ndvndighet r kanske inte bra heller men jag tror det frklarar missfrstndet.
Det hr problemet uppstr oavsett metod fr att upprtthlla rttigheter. Khepera menar uppenbarligen att om man mste krnka libertarianska rttigheter 1.0 (polisarbete innebr som bekant massiv interferens med oskyldiga och deras egendom p ett stt som renderat vanliga medborgare knnbara fngelsestraff fr krnkande av andras rttigheter) fr att upprtthlla dem s har man rtt att modifiera sin rttighetsteori s att denna krnkning utfrd av de som r satta att skydda rttigheter inte r en krnkning av libertarianska rttigheter iteration 2.0 dr den senaste versionen alltid r den mest logiska.

Det r d rimligt att anta att skatt per detta resonemang inte heller r en krnkning av liberala rttigheter 2.0 eftersom vi faktiskt har skl att tro att det r vida verlgset alternativen; om alla skall vara skyddade samtidigt som man erbjuder frihet att skjuta ver kostnaden p andra, ja d har man en milj i vilken marknaden r knd fr att underprestera det grvsta. Detta lses p marknaden genom kontrakt av typen betala-eller-stick och lses i samhllet i stort med samhlls"kontrakt" av typen betala-eller-stick, man anvnder samma typ av kontrakt fr att skydda sig mot exakt samma typ av ovlkommet snderfall. ven vrnplikt r med detta resonemang ingen motsgelse fr de som begriper skillnaden mellan att skydda rttigheter och att krnka rttigheter.
Senast redigerad av lucas2.0 2011-10-24 kl. 09:41.
Citera
2011-10-26, 15:55
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasunshine
Nu var det ju inte det jag menade utan snarare att nv-statens domstolar inte har till uppgift att upprtthlla kontrakt och se till att avtal hlles utan att upprtthlla de kontrakt och avtal som tas till nv-statens monopoliserade domstol mste vara "rimliga" i en icke-definierad kontext och alla frsk att tvinga mnniskor att st fr de avtal de ingtt mste frst godknnas av nv-statens monopoliserade domstol och dess icke-specificerade expertis.
Jag frstr inte riktigt vad du menar. Vi har inte diskuterat kontrakt tidigare i trden, s exempel vore bra.
Citera
2011-10-26, 16:11
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucas2.0
Khepera menar uppenbarligen att om man mste krnka libertarianska rttigheter 1.0 (polisarbete innebr som bekant massiv interferens med oskyldiga och deras egendom p ett stt som renderat vanliga medborgare knnbara fngelsestraff fr krnkande av andras rttigheter) fr att upprtthlla dem s har man rtt att modifiera sin rttighetsteori s att denna krnkning utfrd av de som r satta att skydda rttigheter inte r en krnkning av libertarianska rttigheter iteration 2.0 dr den senaste versionen alltid r den mest logiska.
Nej, det jag menade var det jag sade, och inte din omskrivning. Stter man p en motsgelse i sitt resonemang har man tnkt fel, och d behver man revidera sin argumentationskedja. Man skyddar rttigheter genom att krnka dem, lika lite som man ter sig mtt genom att krkas. Pstr man motsatsen har man missfrsttt rttigheters resp. fysiologins natur.
Citat:
Det r d rimligt att anta att skatt per detta resonemang inte heller r en krnkning av liberala rttigheter 2.0 eftersom vi faktiskt har skl att tro att det r vida verlgset alternativen
Det r orimligt eftersom det r uppenbart falskt. Huruvida man tror att skatt r "vida verlgset alternativen" eller ej frndrar inte den saken.
Citat:
ven vrnplikt r med detta resonemang ingen motsgelse fr de som begriper skillnaden mellan att skydda rttigheter och att krnka rttigheter.
Det r tvrtom en flagrant motsgelse. Problemet r att du inte verkar frst skillanden mellan att skydda och krnka rttigheter, uppenbarligen fr att du inte frstr dig p rttigheter.

En bra brjan vore kanske att se rttigheter som moralprinciper fr hur mnniskor br f behandla varandra, snarare n som kontextbefriade budord eller motsvarande.
Citera
2011-10-27, 12:01
Medlem
Bengt-ke smyger ver Gretas grsmatta. Det r mrkt och vinden viner i den kulna hstnatten. Nu r Bengt-ke framme vid Gretas drr. Han lgger rat mot drren och lyssnar. Inga ljud hrs. Bengt-ke tar fram sitt dyrkset inkpt i sjlvaste USA. Nu pillar Bengt-ke med lset. Nu pillar Beng-ke nnu mer med lset. Det r rtt trgt. Ett klickande ljud hrs, drren r ppen. Sakta, sakta skjuter Bengt-ke upp drren. Han smyger tyst som en husmus in genom ppningen och fram till telefonen i hallen. Nu opererar Bengt-ke in en liten avlyssningmakapr i luren. Avlyssningsmackapren r inkpt i sjlvaste USA. Nu r Bengt-ke klar. Han smyger tyst som en husmus tillbaka ut genom drrppningen. Sakta, sakta stnger Bent-ke drren. Nu tar Beng-ke fram sitt dyrkset igen. Han lser drren. Det r inte lika trgt den hr gngen. Ingen skall f veta att han varit dr. Nu r drren lst. Beng-ke smyger ver Gretas grsmatta, bort frn huset. Ett leende sprider sig ver hans lppar. Nu tnker Bengt-ke att nu, nu tar vi den jveln!

Kontext 1) B r polis. Greta r helt oskyldig men polisen gissar att hon str i kontakt med Pedro, den lokala maffiabossen som hller sig undan rttvisan. Polisen opererar i detta fall inom ramen fr sina befogeneheter.
Kontext 2) B r privatspanare och anarkist och vill t eliminera Pedro s att rttighetskrnkngarna i nromrdet minskar, kort sagt, han vill skydda rttigheter.
Kontext 3) B r hantlangare t en rivaliserande maffiaverksamhet och genom eliminering av Pedro kommer hans verksamhet att omfrdelas till Bengt-kes arbetsgivare.

Allts, du menar att i 1) sker inga rttighetskrnkngar medan i 2) och 3) s sker hemfridsbrott, avlyssning mm som renderar vr proteg B 1 r eller s p anstalt. Varfr klarar sig B i kontext nummer 1? Detta kan inte frklaras med att polis r ett yrke. Privatspanare r ocks ett yrke. Skattmas r ett yrke etc, vi vill veta hur det kan vara att detta yrke ger befogenheter som renderar vanliga medborgare fngelse. Du menar att i kontext 1 har vi inte att gra med krnkningar fr att B jobbar i ett statligt monopolyrke som har som uppgift att skydda rttigheter. Okej. Men, givet detta, varfr r det d fel att finansiera polisen med skatt med hnvisning till rttigheter? Varfr kan man inte precis som du gr hvda att eftersom skatt gr till att skydda rttigheter s r det ingen krnkng av rttigeheter utan skatt r en del av skyddandet av rttigheter precis som B:s verksamhet ovan. Det r uppenbart att ditt resonemang saknar viktiga komponenter och som det str r det helt godtyckligt och adhoc.

Citat:
Man skyddar rttigheter genom att krnka dem, lika lite som man ter sig mtt genom att krkas. Pstr man motsatsen har man missfrsttt rttigheters resp. fysiologins natur.
Liknelsen r uppenbart felaktig och detta r ett typiskt misstag som kommer sig av veranvndning av liberal "logik". S fort vi intruducerar magnitud och kvantitet i diskussionen (ngot du redan gjort implict genom att referera begreppet proportionalitet) s skingras dimmorna. Om man krnker en rttighet som inte r s farlig att bli krnkt som tex. ovan och genom detta hindrar en allvarlig krnkning och dessutom p kuppen skickar ut en signal om polisir effektivitet som avskrcker andra brottslingar, s gr man p det hela taget plus drfr att de skyddade rttigheterna i kvantitet och magnitud vida verstiger de krnkta rttigheterna. P detta stt balanserar vi ocks polisiens befogenheter. De fr vissa befogeneheter att krnka rttigheter fr att i mjligaste mn skydda dem, och just det faktum att vi erknner hemfridsbrott och avlyssning som problematiska gr att vi har mjlighet att stlla detta mot vilken effekt det har p skyddet. Det finns inget konstigt i detta, det r ett fullkomligt legitimt resonemang. Dessutom, vill du introducera ett koncept som proprtionalitet fr att bestmma polisira befogeneheter s kommer du implicit att behva anamma detta synstt ocks eftersom proprotionalitet innebr att man balanserar saker och i slutndan s r det magnituder och kvantieter p rttighetskrnkngar som balanseras.
Senast redigerad av lucas2.0 2011-10-27 kl. 12:06.
Citera
2011-10-29, 09:51
Medlem
Citat:
Jag frstr inte riktigt vad du menar. Vi har inte diskuterat kontrakt tidigare i trden, s exempel vore bra.

Lille pelle skriver p ett kontrakt dr jag kper en halvtimmes sex med honom, kontraktet r null and void i nv-staten eftersom de bestmt att pelle inte fr slja sex.

Jag bekostar utbildningen till lkare fr lille pelle och kontraktet stipulerar att jag ska ha 45%av hans nettoln i 50r, kontraktet r null and void eftersom det inte r rimligt med ett s lngt och dyrt kontrakt.

Jag r efterbliven och skriver p ett kontrakt som gr mig till slav i praktiken, jag trttnar och kontraktet r null and void eftersom det inte r rimligt enligt nv-statens domstol.

Frstr du skillnaden? NV-staten r inte en institution fr att upprtthlla avtal och lagar, det r en institution fr att avgra vilka avtal och lagar den ska erknna som riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in