Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-15, 18:23
Medlem
Ngot som tilltalar mig med anarkokapitalismen r den r hrledd ur vldigt f axiom som de flesta hller med om och att filosofin/politiken sedan i stor utstrckning r konsekvent (till skillnad frn till exempel nattvktarstaten som menar att icke-aggressionsprincipen inte alltid gller).

Det finns dock ndvndigtvis lagar ven i ett anarkokapitalistiskt samhlle. Ett uppenbart exempel r att man inte fr dda varandra. En annan lag mnga hller med om (rtta mig om jag har fel) r att man br hllas ansvarig fr konsekvenserna om man till exempel ger heroin till en fyraring eftersom de inte frvntas frst konsekvenserna av sitt handlande.

Frgan r d vid vilken lder en mnniska ska rknas som vuxen och hllas ansvarig fr sina handlingar. Det hr blir ju vldigt subjektivt och om man lagstadgar om en lder s krnker man ju de negativa rttigheterna fr ngon som tycker annorlunda.

Hur lses den hr problematiken? Existerar en problemet eller har jag missuppfattat ngot?
Citera
2011-10-15, 18:36
Medlem
Jrgens avatar
Givetvis kommer det att finnas mngder med olika lagar som ser olika ut fr olika grupper och individer. Det finns mngder med lagar som behvs men som krver ett visst mtt av godtycklighet. I de fallen antar jag att grnserna kommer att dras dr det anses rimligt.
Citera
2011-10-15, 20:37
Medlem
Vad hnder d nr tv personer frn olika grupper, med olika lagar, interagerar? I grupp A fr man ge knark till folk ver 14, i grupp B till folk ver 16. Vad hnder d om en person frn grupp A ger knark till en 15-ring frn grupp B?

Inser nr jag skriver det hr att jag har dlig koll p hur ett samhlle med olika privata domstolar skulle fungera.

Fr att ge lite mer diskussionunderlag:

i. Domstol/polis A skyddar grupp A bland annat mot att bli misshandlade. Det knns rimligt att de har rtt att arrestera och dma ven folk frn andra grupper fr misshandel.

ii. Domstol/polis B som rder ver grupp B r mer konservativ och frbjuder kvinnor att ens tilltala mn om de inte r gifta. I det fallet knns det inte rimligt att en kvinna frn en annan grupp blir arresterad och dmd av domstol B.

Givet detta mste det rimligtvis finnas ngra gemensamma regler fr vilka lagar som r "universella", men om ngot ska bestmmas gemensamt i samhllet r det inte anarkokapitalistiskt lngre.

Jag fr inte riktigt ihop det. Troligast r som sagt att jag helt enkelt inte riktigt frsttt hur privata rttsvsenden skulle fungera.
Citera
2011-10-15, 21:33
Medlem
discardeds avatar
Hr r tre bra videor som frklarar det rtt bra.

http://anarkokapitalist.blogspot.com...tat-del-3.html
Citera
2011-10-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Hr r tre bra videor som frklarar det rtt bra.

http://anarkokapitalist.blogspot.com...tat-del-3.html

Tack!
Citera
2011-10-16, 00:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KelUndertone
Det finns dock ndvndigtvis lagar ven i ett anarkokapitalistiskt samhlle. Ett uppenbart exempel r att man inte fr dda varandra. En annan lag mnga hller med om (rtta mig om jag har fel) r att man br hllas ansvarig fr konsekvenserna om man till exempel ger heroin till en fyraring eftersom de inte frvntas frst konsekvenserna av sitt handlande.

Det finns inga nationella lagar i ett fritt samhlle. Om det finns s finns per definition en stat. Privat lag gr att tillmpa men den kommer inte att vara tvingande.

Mord med mera r ponglst att reglera i privat lag d man kan hrleda rttslshet fr mrdare och andra vldsverkare om man tror p de anarkokapitalistiska axiomen.

Citat:
Frgan r d vid vilken lder en mnniska ska rknas som vuxen och hllas ansvarig fr sina handlingar.

Det skulle inte finnas ngon definitiv ldersgrns i ett fritt samhlle eftersom mnniskor har olika sikter om det och inte kan tvinga sina sikter p andra d.

Citat:
Det hr blir ju vldigt subjektivt och om man lagstadgar om en lder s krnker man ju de negativa rttigheterna fr ngon som tycker annorlunda.

Man kan, ter igen, inte infra nationella lagar i ett fritt samhlle.
Citera
2011-10-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det finns inga nationella lagar i ett fritt samhlle. Om det finns s finns per definition en stat. Privat lag gr att tillmpa men den kommer inte att vara tvingande.

Mord med mera r ponglst att reglera i privat lag d man kan hrleda rttslshet fr mrdare och andra vldsverkare om man tror p de anarkokapitalistiska axiomen.

Det hr r bara en ondig omskrivning av det du sger inte finns: lagar mot mord som gller fr en viss folkmngd (nation). Att sga att lagar mot mord inte r tvingande r ondigt frvirrande fr alla som inte frsttt hur ett privat lagsystem. Nr det gller att frmedla information r det alltid bttre att vara klar och tydlig n inte.
Citera
2011-10-16, 15:17
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
nattvktarstaten som menar att icke-aggressionsprincipen inte alltid gller
Nej, det gr den inte.
Citera
2011-10-16, 15:21
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej, det gr den inte.
Hur hller den borta konkurrens utan att tillmpa aggressionsvld? Vi har haft den hr diskussionen innan, men vad jag minns s kom det aldrig lngre n till "den enda anledningen att ngon skulle fredra anarkokapitalism framfr en nattvktarstat r att han eller hon vill bryta mot de negativa rttigheter som nattvktarstaten skyddar".
Citera
2011-10-16, 15:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Hur hller den borta konkurrens utan att tillmpa aggressionsvld?
Genom att hlla den borta helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
"den enda anledningen att ngon skulle fredra anarkokapitalism framfr en nattvktarstat r att han eller hon vill bryta mot de negativa rttigheter som nattvktarstaten skyddar".
Jo, stmmer frmodligen.
Citera
2011-10-16, 16:19
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Genom att hlla den borta helt enkelt.

Med magi d eller?
Citera
2011-10-16, 16:47
Medlem