Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-16, 18:12
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej?

Men snlla skrp dig.

Hur kommer en nv-stat gra en en konkurrent dyker upp p marknaden? (Som inte krnker negativa rttigheter. En klon av nv-statens praxis mm fast de bjuder p kaka till kaffet).

1. Det fredliga alternativet, tillta dem verka. Vilket medfr att det finns tminstone tv producenter av lag inom samma geografiska omrde och vi har drmed anarkokapitalism.

2. Det vldsamma alternativet, tillmpa aggressionsvld och helt tvinga dem att upphra med sin verksamhet (som inte krnkte ngra negativa rttigheter).

EDIT: Roy Childs skrev ovanstende argument (fast bttre) i ett ppet brev till Ayan Rand som han inte fick svar p. Helt klart lsvrt.
Citera
2011-10-16, 18:41
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Hur kommer en nv-stat gra en en konkurrent dyker upp p marknaden? (Som inte krnker negativa rttigheter.
D vore det inte heller en "konkurrent".
Citera
2011-10-16, 19:14
Medlem
discardeds avatar
Citat:
D vore det inte heller en "konkurrent".

S att slja samma tjnst billigare tex r inte att kunkurrera?

Och dessutom skulle de kunna konkurrera i vilka straff som ska utfrdas, om frgor dr libertarianer r overens om (tex abort, ddsstraff mm). Skulle du kunna ge ett bttre svar denna gng?
Citera
2011-10-16, 19:19
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Skulle du kunna ge ett bttre svar denna gng?
D fr du nog stlla mer genomtnkta frgor frst.
Citera
2011-10-16, 19:59
Medlem
discardeds avatar
Citat:
D fr du nog stlla mer genomtnkta frgor frst.

Citat:
Hur kommer en nv-stat gra en en konkurrent dyker upp p marknaden? (Som inte krnker negativa rttigheter. De kunna konkurrera i vilka straff som ska utfrdas, om frgor dr libertarianer r overens om (tex abort, ddsstraff mm), eller helt enkelt vara billigare och/eller effektivare).

1. Det fredliga alternativet, tillta dem verka. Vilket medfr att det finns tminstone tv producenter av lag inom samma geografiska omrde och vi har drmed anarkokapitalism.

2. Det vldsamma alternativet, tillmpa aggressionsvld och helt tvinga dem att upphra med sin verksamhet (som inte krnkte ngra negativa rttigheter).

Vad r det du inte frstr? Varfr slingrar du dig? Jag tror varenda en som lser det hr frstr vad frgan r. Om verkligen inte frstr s ls Roy Childs brev till Ayan Rand (som jag lnkar igen). Det r sorgligt (och komiskt) att varken hon eller du kommer med ngot svar.
Citera
2011-10-16, 20:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Det hr r bara en ondig omskrivning av det du sger inte finns: lagar mot mord som gller fr en viss folkmngd (nation). Att sga att lagar mot mord inte r tvingande r ondigt frvirrande fr alla som inte frsttt hur ett privat lagsystem. Nr det gller att frmedla information r det alltid bttre att vara klar och tydlig n inte.

Du har givetvis helt rtt; fr ngon som inte r insatt i anarkokapitalism r det kanske verkurs att frska frst sig p varfr lagar mot ex. mord inte behver regleras i privat lag ver huvud taget. Skillnaden r dremot viktig att frst om man vill f en mer komplett bild av hur anarkism hnger ihop.
Citera
2011-10-16, 20:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vad r det du inte frstr? Varfr slingrar du dig? Jag tror varenda en som lser det hr frstr vad frgan r. Om verkligen inte frstr s ls Roy Childs brev till Ayan Rand (som jag lnkar igen). Det r sorgligt (och komiskt) att varken hon eller du kommer med ngot svar.

D Khepera i vanlig ordning r ofrmgen att vara koncis s gr jag ett frsk att klargra minarkisters stndpunkt: de anser helt enkelt att staten har monopol p ex. rttsystem och att alla frsk till att konkurrera (genom att ex. verkstlla domar) r angreppsvld mot statens monopol och att staten drfr har rtt att frsvara sig mot detta med frsvarsvld. Jag tror att det r s; kanske har jag helt fel.
Citera
2011-10-16, 21:22
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
D Khepera i vanlig ordning r ofrmgen att vara koncis s gr jag ett frsk att klargra minarkisters stndpunkt: de anser helt enkelt att staten har monopol p ex. rttsystem och att alla frsk till att konkurrera (genom att ex. verkstlla domar) r angreppsvld mot statens monopol och att staten drfr har rtt att frsvara sig mot detta med frsvarsvld. Jag tror att det r s; kanske har jag helt fel.
Mjae, det r inte angreppsvld p ett monopol utan p mnniskor av ktt och blod. Men i vrigt r jag naturligtvis glad att inte kreti och pleti har laglig rtt att verkstlla domar mot mig. Ngot sdant skulle med all rtt kallas fr "misshandel", "kidnappning", "rn", "inbrott", "slaveri" eller "mord" (och s vidare beroende p domens utltande).

Vad anarkister inte begriper, r att lagar (och lagars pfljder) inte r ngon tjnst bland andra. Ett fritt samhlle frutstter konsekvent objektiv lagstiftning, inte "konkurrens" om lagstiftning.
Citera
2011-10-16, 21:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Mjae, det r inte angreppsvld p ett monopol utan p mnniskor av ktt och blod. Men i vrigt r jag naturligtvis glad att inte kreti och pleti har laglig rtt att verkstlla domar mot mig. Ngot sdant skulle med all rtt kallas fr "misshandel", "kidnappning", "rn", "inbrott", "slaveri" eller "mord" (och s vidare beroende p domens utltande).

Ls grna lnken frn discarded fr svar p dessa funderingar.

Citat:
Vad anarkister inte begriper, r att lagar (och lagars pfljder) inte r ngon tjnst bland andra. Ett fritt samhlle frutstter konsekvent objektiv lagstiftning, inte "konkurrens" om lagstiftning.

Att kullkasta hela den anarkokapitalistiska rrelsen och alla briljanta anarkokapitalistiska tnkare genom historien genom att hvda att de "inte begriper" r rent ut sagt ljevckande.
Citera
2011-10-16, 21:36
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Att kullkasta hela den anarkokapitalistiska rrelsen och alla briljanta anarkokapitalistiska tnkare genom historien genom att hvda att de "inte begriper" r rent ut sagt ljevckande.
Inte desto mindre r det sant.
Citera
2011-10-16, 21:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Inte desto mindre r det sant.

Din fundamentalistiska instllning gr det omjligt att diskutera med dig varfr jag (givetvis) inte kommer frska argumentera fr ngot.
Citera
2011-10-16, 22:37
Medlem
discardeds avatar
Citat:

Ja, att han inte ens kan svara p en enkel frga knns som att han innerst inne vet han har fel men r fr stolt fr att acceptera det. Men med samma logik r det angreppsvld att konkurrera med sovjets livsmedelsproduktionsmonopol!

Citat:
Mjae, det r inte angreppsvld p ett monopol utan p mnniskor av ktt och blod.

Nu fr du vl ge dig! Ls mitt exempel en gng till, fr att skriva det tv gnger var tydligen inte nog!

Citat:
Hur kommer en nv-stat gra en en konkurrent dyker upp p marknaden? (Som inte krnker negativa rttigheter. De kunna konkurrera i vilka straff som ska utfrdas, om frgor dr libertarianer r overens om (tex abort, ddsstraff mm), eller helt enkelt vara billigare och/eller effektivare).

Det vld som konkurrenten kommer bruka mot brottslingar r detsamma som nv-staten anvnder (kanske effektivere mm). Inget angreppsvld finns ens med i bilden. Hur i hela vrlden kan du frvrida det s mycket att du tror att de brukar angreppsvld??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in